Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-413/08-5/AI
z 17 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-413/08-5/AI
Data
2008.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
nieruchomość mieszkalna
podatek od towarów i usług
zarządzanie nieruchomością


Istota interpretacji
1. Czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego zarząd nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług?2. Czy w przypadku gdy zarząd nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług to powinny być wykazane w deklaracji VAT-7?



Wniosek ORD-IN 334 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 17 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia) oraz pismem z dnia 23 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług zarządzania nieruchomością wspólną – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług zarządzania nieruchomością wspólną. Powyższy wniosek uzupełniono pismami: z dnia 16 kwietnia 2008 r. oraz z dnia 23 czerwca 2008 r. o brakujący podpis, stosowne pełnomocnictwo, a także w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Urząd Gminy) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina posiada udział wynoszący 45800/65850 części budynku mieszkalno-usługowego, wielolokalowego. Część budynku oddana jest w najem na podstawie umowy pod działalność ośrodka zdrowia, gabinetu stomatologicznego oraz apteki. Pozostałą część budynku stanowią cztery lokale mieszkalne, z których trzy zostały sprzedane wraz z udziałem we współwłasności budynku oraz współwłasności działki gruntu, a jeden oddany w najem na cele mieszkaniowe. Wspólnota mieszkaniowa nie została utworzona. Wnioskodawca ma zawartą umowę zlecenia zarządu-administracji nieruchomością wspólną z właścicielami lokali mieszkalnych. Stosownie do postanowień umowy do obowiązków Gminy należy:

  1. Bieżąca konserwacja nieruchomości wspólnej, a w szczególności:

  2. nbspnbspnbspnbspa) dokonywanie napraw budynku, jego pomieszczeń urządzeń technicznych, umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia i innych urządzeń należących do wyposażania nieruchomości wspólnej,
    nbspnbspnbspnbspb) usuwanie awarii oraz skutków awarii na nieruchomości wspólnej, przy czym zakres robót wymaga uzgodnienia z właścicielami nieruchomości.
  3. Zapewnienie dostaw energii elektrycznej, zimnej wody oraz odprowadzania ścieków.
  4. Windykacja należności stanowiących pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej.


Zgodnie z umową Wnioskodawca pobiera od właścicieli poszczególnych lokali opłaty z tytułu odprowadzania ścieków oraz dostarczania c.o., naliczając od tych opłat podatek VAT. Ponadto obciąża właścicieli lokali kosztami zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczkami na tzw. fundusz remontowy czyli koszty związane z remontami bieżącymi nieruchomości wspólnej, jako opłatami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Z dodatkowych informacji – przesłanych przez Wnioskodawcę – wynika, iż w przedmiotowym budynku 41% całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana dla celów mieszkalnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego zarząd nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług...
  2. Czy w przypadku gdy zarząd nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług to powinny być wykazane w deklaracji VAT-7...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU 70.32.11). Zaliczka wpłacana na koszty związane z remontami bieżącymi nieruchomości wspólnej (fundusz remontowy) zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) wchodzi w skład kosztów zarządu nieruchomością wspólną. W związku z powyższym należy przyjąć, iż koszty związane z remontami bieżącymi nieruchomości wspólnej mieszczą się w grupie PKWiU 70.32.11 i dlatego są zwolnione od podatku od towarów i usług. Według Wnioskodawcy, koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy w tym przypadku powinny być wykazane w deklaracji VAT-7 jako zwolnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11). Natomiast usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi jako umieszczone w grupowaniu PKWiU 70.32.12, które obejmuje: administrowanie nieruchomościami niemieszkalnymi, świadczone na zlecenie w kraju podlegają opodatkowaniu stawką 22% – zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług.

W celu prawidłowego określenia stawki podatku VAT, bądź możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT niezbędnym jest ustalenie czy przedmiotowe usługi zarządzania nieruchomością dotyczą budynku mieszkalnego czy niemieszkalnego. Z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć: budynek mieszkalny oraz budynek niemieszkalny, należy posiłkować się w tym zakresie definicjami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) – (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), według którego budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Natomiast w przypadkach gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wobec powyższego zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, w których co najmniej 50% powierzchni użytkowej przeznaczone jest na cele mieszkalne, jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie ww. rozporządzenia. W pozostałych przypadkach zarządzanie nieruchomościami, w budynku w którym ponad 50% powierzchni użytkowej przeznaczone jest na lokale niemieszkalne opodatkowane jest 22% stawką VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług .

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się zarządzaniem i administrowaniem nieruchomością wspólną na podstawie zawartej umowy zlecenia z właścicielami lokali mieszkalnych. Zgodnie z umową Zainteresowany pobiera opłaty z tytułu odprowadzania ścieków oraz dostarczania c.o. naliczając do tych opłat podatek VAT, a ponadto obciąża właścicieli lokali kosztami zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczkami na tzw. fundusz remontowy wchodzący w skład kosztów zarządu nieruchomością wspólną. Zainteresowany zarządza – administruje budynkiem mieszkalno-usługowym, w którym 41% całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywane na cele mieszkaniowe – pozostałą część (59%) stanowi część usługowa.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz dane zawarte we wniosku stwierdzić należy, iż zarząd nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy będący jego częścią składową w budynku mieszkalno-usługowym, w którym 41% całkowitej powierzchni użytkowej stanowi część mieszkalna podlega opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT.


Ponieważ w przedmiotowej sprawie zwolnienie od podatku od towarów usług nie występuje, drugie pytanie jest bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj