Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-642/08-2/JB
z 16 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-642/08-2/JB
Data
2008.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
akcja
dywidendy
kapitał spółki
osobowość prawna
spółdzielnie
spółki
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w świetle przepisów art.22 ust.4-4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu w postaci dywidendy ?



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2008r.(data wpływu do BKIP 21.04.2008r.) uzupełnionym przy piśmie z dnia17.06.2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy, na podstawie art. 22 ust. 4-4c ustawy, Spółdzielni przysługuje zwolnienie z opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.04.2008r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, czy Spółdzielnia uprawniona jest do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że

Spółdzielnia jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowaną od całości swoich dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółdzielnia nie jest spółdzielnią europejską w rozumieniu Rozporządzenia Rady Nr 1435/2003/WE z dnia 22.07.2003r. Spółdzielnia posiada nieprzerwanie od ponad 3 lat akcje spółki prawa handlowego, w tym wysokości nie mniejszej niż 15% w 2007 i 2008r. Ponadto Spółdzielnia jest większościowym akcjonariuszem spółki. W 2008 roku spółka planuje część swojego zysku za 2007r. przeznaczyć na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów art.22 ust.4-4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu w postaci dywidendy ...

Zdaniem Spółdzielni, która jako podmiot gospodarczy posiadający osobowość prawną i opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów na terenie RP powinien być zwolniony opodatkowania dochodu z dywidendy otrzymanej od spółki prawa handlowego będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą w Polsce. Spółdzielnia jako podmiot uzyskujący dochód z dywidendy posiada bezpośrednio w kapitale spółki wypłacającej dywidendę nieprzerwanie przez okres ponad trzech lat około 90 % akcji, czym również spełnia warunek ustawowy, tj. nie mniej niż 15% akcji w latach 2007-2008.

Ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem ryczałtowym w wysokości 19% dochodu z dywidendy korzystają na podstawie art.22 ust.4-4c ustawy podmioty spełniające warunki ustawowe w szczególności: spółki podlegające w RP lub innymi niż RP państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zagraniczny zakład spółki, o której mowa powyżej i spółdzielnie zawiązane na podstawie rozporządzenia nr 1435/2003/WE z dnia 22.07.2003r. w sprawie statutu spółdzielni Europejskiej (SCE) (Dz. Urz. UE L nr 207 z 18.08.2003r.).

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółdzielnia, jako podmiot posiadający osobowość prawną, jaki i spełniająca warunki zawarte w art.22 ust.4-4c ustawy uprawniona jest do skorzystania z ulgi dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art.22 ust.1 ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19 % uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art.22 ust. ust.4 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (do 31.12.2008r. udział ten nie może być mniejszy niż 15%)
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

  1. spółka, o której mowa w pkt 2, albo
  2. zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

W myśl art.22 ust.4a, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Ponadto, zgodnie z art.22 ust.4c przepisy ust. 4-4b stosuje się odpowiednio do:

  1. spółdzielni zawiązanych na podstawie rozporządzenia nr 1435/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu Spółdzielni Europejskiej (SCE) (Dz. Urz. WE L 207 z 18.08.2003),
  2. dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, wypłacanych przez spółki, o których mowa w ust. 4 pkt 1, spółkom podlegającym w Konfederacji Szwajcarskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przy czym określony w ust. 4 pkt 3 bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki, o której mowa w ust. 4 pkt 1, ustala się w wysokości nie mniejszej niż 25 %.

W art.22 ust.6 ustawy wskazano natomiast, że przepisy ust. 4-4c stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4c mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2.

Omawiane przepisy regulują opodatkowanie dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski. Artykuł 22 ustawy określa ogólną zasadę opodatkowania oraz warunki zwolnienia od podatku. A zatem, wolne od podatku dochodowego są dochody (przychody ) z dywidend i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o ile spełnione są poniższe kryteria:

  1. wypłacającym te przychody jest spółka posiadająca siedzibę lub zarząd w Polsce;
  2. uzyskującym te dochody (przychody) jest spółka podlegająca w jednym z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym w Polsce) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu;
  3. spółka uzyskująca te dochody posiada nieprzerwanie przez okres dwóch lat bezpośredni udział w kapitale polskiej spółki docelowo w wysokości co najmniej 10% kapitału tej spółki ( w latach 2007-2008 co najmniej 15% jej kapitału).

Analizując przytoczone przepisy należy również zwrócić uwagę, że przedmiotowe zwolnienie obejmuje przede wszystkim spółki posiadające osobowość prawną, a więc, co do zasady, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne. Następnie krąg podmiotów uprawnionych do skorzystania z omawianego zwolnienia został rozszerzony, poprzez dodanie do ustawy art. 22 ust.4c i ust.6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.04.254.2533) zmienionego z dniem 01.01.2007r. (Dz.U.06.217.1589).

Ostatecznie, artykuł 22 ust.4 przewiduje możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego jedynie w odniesieniu do pięciu grup podatników:

  1. spółek podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;
  2. spółek podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w jednym z państw Unii Europejskiej lub innym kraju EOG;
  3. spółek podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Konfederacji Szwajcarskiej;
  4. Spółdzielni Europejskich osiągających dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę w Polsce;
  5. podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy

Rozpatrując niniejszą sprawę należy mieć również na względzie istotę zwolnienia podatkowego. Co do zasady, zwolnienie podatkowe jest korzyścią dla podatnika w postaci obniżenia podstawy opodatkowania lub wysokości podatku. Wśród zwolnień podatkowych wyróżnić można zwolnienia podmiotowe, przedmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. W przypadku zwolnień podmiotowych od podatku zwolniony jest określony w ustawie podmiot, niezależnie od występujących przedmiotów opodatkowania (np. niezależnie od rodzaju dochodów). Zwolnienia przedmiotowe charakteryzują się tym, że od podatku u wszystkich podatników zwolnione są wyspecyfikowane przedmioty – spośród podlegających opodatkowaniu przedmiotów danego rodzaju – np. określone dochody. Z kolei zwolnienia podmiotowo – przedmiotowe dotyczą tylko wyspecyfikowanego przedmiotu opodatkowania, występującego u określonych podmiotów.

Dodatkowo należy podkreślić, że zarówno w orzecznictwie Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także piśmiennictwie ukształtowany jest jednoznaczny pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, tym bardziej jeżeli dotyczą one ulg i zwolnień podatkowych, stanowiących odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności i równości opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że zwolnienie o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo – przedmiotowym. Ustawodawca wyraźnie ograniczył w nim zakres zwolnienia od podatku z tytułu dochodu (przychodu) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jedynie do pięciu grup podmiotów, które wykazano powyżej. Natomiast spółdzielnie, które działają na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003r. Nr 188, poz.1848 ze zm) nie zostały wymienione w żadnej z tych grup. Fakt ten jest decydujący i stanowi o braku możliwości skorzystania przez Spółdzielnię z przedmiotowej ulgi. A zatem, Spółdzielnia nie może skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art.22 ust.4 ustawy i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodu (przychodu) z dywidendy w wysokości określonej w art.22 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. 19% uzyskanego przychodu.

Do pobrania tego podatku (jako płatnik) zobowiązany jest podmiot dokonujący wypłaty dywidendy (art.26 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj