Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-404/08/EJ
z 30 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-404/08/EJ
Data
2008.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynek mieszkalny
mała architektura
przyłącze
roboty budowlane


Istota interpretacji
Roboty budowlane związane z infrastrukturą towarzyszącą obiektom budownictwa mieszkaniowego tj. roboty dotyczące małej architektury oraz przyłączy zewnętrznych do budynków podlegają opodatkowaniu stawką 22%.



Wniosek ORD-IN 1015 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej B., przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008r. (data wpływu 5 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane związane z przyłączami zewnętrznymi i ukształtowaniem terenu oraz małą architekturą w zwartej zabudowie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na roboty budowlane związane z przyłączami zewnętrznymi i ukształtowaniem terenu oraz małą architekturą w zwartej zabudowie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zlecenie inwestora tj. Spółdzielni Mieszkaniowej realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą „Budynki mieszkalne wielorodzinne wraz z garażem podziemnym oraz z przyłączami zewnętrznymi i ukształtowaniem terenu oraz małą architekturą. Budowane obiekty są kompleksem budynków wielorodzinnych o kilku kondygnacjach nadziemnych częściowo podpiwniczone z garażem i infrastrukturą techniczną. W piwnicy zlokalizowany jest garaż ze stanowiskami postojowymi oraz pomieszczenia gospodarcze i techniczne. Powierzchnia mieszkalna budowanych obiektów stanowi zdecydowaną większość. Umowa o wykonanie przedmiotowej inwestycji została zawarta w dniu 23 kwietnia 2007r. i na dzień 31 grudnia 2007r. zostały wykonane roboty budowlane w wysokości 25% wartości podpisanego kontraktu w tym zrealizowano większość robót żelbetowych związanych bezpośrednio z garażem podziemnym. Stopień zaawansowania robót przy pracach związanych bezpośrednio z garażami wynosi 80%, a do wykonania pozostały jeszcze posadzki cementowe, ścianki działowe oraz instalacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2008r. roboty budowlane związane z przyłączami zewnętrznymi i ukształtowaniem terenu oraz małą architekturą w zwartej zabudowie podlegają w całości preferencyjnej stawce 7% VAT takiej jak dla danego obiektu budownictwa mieszkaniowego z którym są związane, czy też należy do nich zastosować stawkę podstawową 22% VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej np. wykonanie przyłącza zewnętrznego lub małej architektury są funkcjonalnie i faktycznie związane z budowanymi obiektami budownictwa mieszkaniowego w ramach określonego zadania inwestycyjnego. Dlatego też roboty związane z jej realizacją podlegają stawce 7%. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo Budowlane do obiektu budowlanego zaliczamy nie tylko i wyłącznie bryłę budynku ale również przyłącza i urządzenia instalacyjne, przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Jednocześnie zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosowało się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:

  • robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  • obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Z uwagi na to, że cyt. wyżej przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i lit. b) ww. ustawy utracił moc z dniem 31 grudnia 2007r., przepisami art. 1 pkt 1 lit. b) oraz pkt 9 lit. a), b), c) ustawy z dnia 19 września 2007r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) wprowadzono w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług następujące zmiany od dnia 1 stycznia 2008r.

Powołany art. 41 ust. 1 ww. ustawy otrzymał brzmienie: stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2).

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. nadanym przez ww. ustawę z dnia 19 września 2007r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Równocześnie przepisem, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008r., § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanowiono, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 12

– w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 – 12c ustawy.

Ponadto wskazać należy, iż powołany wyżej przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług obowiązywał w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą do dnia 31 grudnia 2007r.

W powołanych wyżej zmianach przepisów do ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2008r., ustawodawca nie zawarł przepisów dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zatem stawkę podatku VAT w zakresie usług związanych realizacją inwestycji w zakresie infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego należy ustalać na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2008r.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie robót budowlanych, dotyczące infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego np. wykonanie przyłącza zewnętrznego lub małej architektury.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny tut. organ stwierdza, że od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku należy stosować wyłącznie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Natomiast z uwagi na fakt, że znowelizowane przepisy ustawy nie przedłużyły preferencyjnej stawki podatku VAT dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, roboty budowlane z nią związane opodatkowane są stawką VAT w wysokości 22%. Zatem wszystkie roboty dotyczące małej architektury oraz przyłączy zewnętrznych do budynków podlegają opodatkowaniu 22% stawką VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj