Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-66/08/AL
z 14 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-66/08/AL
Data
2008.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
obniżenie podatku należnego
zadania
zadania własne


Istota interpretacji
Brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji wykonywanej w ramach zadań własnych Gminy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008r. (data wpływu 14 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2008r. (data wpływu 9 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją inwestycji dokonanej w ramach projektu pn.: „Rozbudowa szkoły w X na wielofunkcyjny kompleks oświatowo-wychowawczy – cz. dydaktyczna” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji dokonywanej w ramach projektu pn.: „Rozbudowa szkoły w X na wielofunkcyjny kompleks oświatowo-wychowawczy – cz. dydaktyczna”.Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 kwietnia 2008r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-66/08/AL z dnia 26 marca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina w latach 2005-2006 wykonała inwestycję pn.: „Rozbudowa szkoły w Xna wielofunkcyjny kompleks oświatowo-wychowawczy – cz. dydaktyczna”., dofinansowaną w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach Priorytetu 3 Rozwój Lokalny, Działanie 3.5 Lokalna infrastruktura społeczna, Poddziałanie 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa.W ramach inwestycji wybudowany został budynek dydaktyczny przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Inwestycja została zakończona i rozliczona.Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Wydatki poniesione w związku z realizacja projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę:

  • faktura VAT nr 197/10/2005 z dnia 17 października 2005r. – dotycząca wykonania budowlanki: wykopy, fundamenty, instalacje c.o., wod-kan, zasilanie nagrzewnic: kanalizacja sanitarna, roboty ziemne, poziomy kanalizacji sanitarnej,
  • faktura VAT nr 244/12/2005 z dnia 12 grudnia 2005r. – ściany nadziemia, klatka schodowa, stal zbrojeniowa, dach konstrukcja, ścianki działowe,
  • faktura VAT nr 179/07/2006 z dnia 4 lipca 2006r. – dach konstrukcja, okna PCV, ślusarka aluminiowa, warstwy pod posadzkowe, tynki wewnętrzne, elementy zewnętrzne, elewacja, instalacja c.o., instalacja wod-kan, zasilanie nagrzewnic, instalacja elektryczna, sieć okablowania strukturalnego, instalacja telefoniczna, ścianki działowe,
  • faktura VAT nr 302/10/2006 z dnia 27 października 2006r. – ścianki działowe, stolarka drzwiowa, ślusarka aluminiowa, elementy kowalsko-ślusarskie, warstwy pod posadzkowe, tynki wewnętrzne, malowanie, strop podwieszony, elementy zewnętrzne, elewacja, instalacja c.o., instalacja wod-kan, zasilanie nagrzewnic, instalacja elektryczna, sieć okablowania strukturalnego.

Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja była realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8). Wykonany budynek jest własnością Gminy, jako środek trwały został nieodpłatnie przekazany w użytkowanie Gminnemu Zespołowi Szkół w X. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż pytanie dotyczące możliwości odliczenia podatku naliczonego wynika z zaleceń jakie beneficjenci otrzymali z Instytucji Pośredniczącej w związku z zaleceniami Komisji Europejskiej i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Beneficjenci, których inwestycje współfinansowane były w ramach ZPORR zobowiązani są do corocznego składania, przez okres pięciu lat od zakończenia inwestycji, aktualnego zaświadczenia o możliwości odliczenia podatku VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn.: „Rozbudowa szkoły w X na wielofunkcyjny kompleks oświatowo-wychowawczy – cz. dydaktyczna” , miała możliwość w 2007r. odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie miała i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części do zrealizowanej inwestycji pn.: „Rozbudowa szkoły w X na wielofunkcyjny kompleks oświatowo-wychowawczy – cz. dydaktyczna”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.Do zadań własnych gminy – na podstawie art. 7 ust.1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym – należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań w zakresie edukacji publicznej realizowała inwestycję polegającą na rozbudowie budynku szkoły. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał przedmiotowej inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.Wykonany budynek jest własnością Gminy. Jako środek trwały został on nieodpłatnie przekazany w użytkowanie Gminnemu Zespołowi Szkół w X.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zdania z zakresu edukacji publicznej, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania budynku w użytkowanie Gminnemu Zespołowi Szkół w X, który te zadania będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych. Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego Gminnemu Zespołowi Szkół, mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji rozbudowy szkoły w X dokonywanej w ramach projektu pn.: „Rozbudowa szkoły w X na wielofunkcyjny kompleks oświatowo-wychowawczy – cz. dydaktyczna” nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonaniem zadań publicznych. Tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem Wnioskodawca nie miał - zarówno w 2007r. jak i na dzień złożenia wniosku – prawa do odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008r. (uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2008r.) uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj