Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-770/07-2/JB
z 25 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-770/07-2/JB
Data
2008.03.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
faktura korygująca
faktura VAT
korekta podatku
podatek naliczony
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Rozliczenia podatku od towarów i usług w Spółce wydzielonej po dokonaniu podziału przez wydzielenie



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007r. (data wpływu 27 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług w Spółce po podziale przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług w Spółce po podziale przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Do lipca 2004r. X S.A. prowadziła działalność gospodarczą w dwóch zasadniczych obszarach, tj. zajmowała się działalnością przesyłową jako Operator Systemu Przesyłowego (OSP) oraz działalnością w zakresie obrotu energią elektryczną. W związku z wymogami prawa Unii Europejskiej, w szczególności Dyrektywy UE z dnia 26 czerwca 2003r. (2003/54/WE), zaistniała konieczność wyodrębnienia z X S.A. działalności w zakresie przesyłu energii – zgodnie z treścią art. 10 tej dyrektywy OSP powinien być niezależny w sensie prawnym, organizacyjnym oraz decyzyjnym od jakiejkolwiek działalności niezwiązanej z przesyłem energii. W ramach realizacji tego celu X S.A. utworzyła odrębną spółkę – YS.A. Podmiot ten uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przesyłu energii elektrycznej. Jednocześnie, w 2004r. cały majątek niezbędny do prowadzenia działalności przesyłowej został udostępniony Y S.A. do używania na podstawie umowy dzierżawy przedsiębiorstwa przesyłowego. W efekcie powyższych zmian, X S.A. nie prowadzi obecnie działalności w zakresie przesyłu energii elektrycznej – działalność ta została w całości wydzielona do odrębnego podmiotu.

W związku z przyjęciem w dniu 28 marca 2006r. przez Radę Ministrów Programu dla elektroenergetyki, X S.A. stanęła przed koniecznością podjęcia dalszych działań restrukturyzacyjnych. Jednym z celów Programu jest realizacja wymogów wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne, w szczególności art. 9k tej ustawy, zgodnie z którym Operator Systemu Przesyłowego działa w formie spółki akcyjnej, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Y SA stał się jednoosobową spółką Skarbu Państwa z dniem 31.12.2006r.

Z punktu widzenia X S.A. dalsza realizacja Programu dla elektroenergetyki wymaga trwałego wyposażenia Y SA w majątek służący do prowadzenia działalności w zakresie przesyłu energii elektrycznej – zgodnie z planami właścicielskimi cel ten zostanie osiągnięty w drodze wydzielenia z X S.A. majątku służącego do prowadzenia działalności przesyłowej na rzecz Y SA w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.09.2000r. (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.) Kodeks spółek handlowych- czyli w drodze podziału X S.A. przez wydzielenie.

W wyniku podziału X S.A.w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, Y SA stanie się sukcesorem wszelkich praw i obowiązków X S.A. wskazanych w planie podziału (sukcesja generalna częściowa). Jednocześnie jednak, nie ustanie byt prawny X S.A., a jedynie majątek przesyłowy służący działalności OSP zostanie przejęty przez Y SA. Oznacza to, iż po dniu podziału, X S.A. nie będzie już wykonywała działalności związanej z dzierżawą infrastruktury przesyłowej, niemniej X S.A. nadal będzie prowadzić działalność np. w zakresie obrotu energią elektryczną.

Podział X S.A. planowany jest na grudzień 2007r. – zarejestrowanie podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej, tj. Y SA (dzień wydzielenia) ma nastąpić 31 grudnia 2007r. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, w ramach podziału ani Y SA, ani X S.A. nie będą zamykać ksiąg rachunkowych. Niemniej księgi obu spółek zostaną zamknięte w związku z zakończeniem roku podatkowego.

Opis przedsiębiorstwa podlegającego wydzieleniu:

Przedmiotem wydzielenia na rzecz Y SA ma być wskazany w planie podziału zespół składników majątkowych i niemajątkowych, na który składać się będzie m.in. funkcjonująca sieć przesyłowa wraz z wartościami niematerialnymi i prawnymi (służąca już obecnie Y SA do prowadzenia działalności przesyłowej).

Zarówno wydzielana część X S.A., jak i część pozostająca w Spółce stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. 53, poz. 654 ze zm., dalej: ustawa o CIT), co zostało potwierdzone postanowieniem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 22 września 2006r. (sygn. 1471/DPD2/423-96/06/MS) wydanym na rzecz X S.A. Pismo to zostało wydane w stanie faktycznym, który nie uległ zmianie. Od 1 czerwca 2007 r. zorganizowana część przedsiębiorstwa mająca być przedmiotem wydzielenia z X S.A. posiada także status zakładu samodzielnie sporządzającego bilans (dalej: Zakład) w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: ustawa o VAT) - co z kolei zostało potwierdzone postanowieniem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 28 czerwca 2007 r. (sygn. 1471/VURI/443-44/1/07/RB) wydanym na rzecz X SA.

Wraz z majątkiem przesyłowym na rzecz Y SA zostaną przeniesione wszelkie prawa i obowiązki związane z tym majątkiem, w tym wszelkie umowy dotyczące wydzielanego majątku zawarte z osobami trzecimi (m.in. umowy z dostawcami lub podmiotami wykonującymi prace inwestycyjne na majątku przesyłowym należącym do X S.A. i przenoszonym na rzecz Y SA w ramach podziału przez wydzielenie). Ponadto, pomiędzy X S.A. (zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w ramach X S.A.), a Y SA wykonywane są wzajemne świadczenia (m.in. wynikające z umowy dzierżawy, umowy o zarządzenie przedsięwzięciami inwestycyjnymi itp.). Umowy dotyczące tych świadczeń są również uwzględnione w planie podziału, jako objęte sukcesją prawną na rzecz Y SA. W odniesieniu do wierzytelności i zobowiązań wynikających z umów z osobami trzecimi, wydzielenie oznacza automatyczne przeniesienie w wyniku sukcesji cywilnoprawnej na Y SA wierzytelności przysługujących dotąd X S.A. oraz zobowiązań obciążających X S.A., związanych z wydzielaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Jednocześnie, w przypadku umów zawartych pomiędzy X S.A. i Y SA (i uwzględnionych w planie podziału) na dzień podziału nastąpi konfuzja uprawnień i obowiązków wynikających z tych umów, której skutkiem będzie ich wygaśnięcie (a także wierzytelności i zobowiązań wynikających z tych umów).

Jak wskazano powyżej, główne tytuły rozliczeń pomiędzy Y SA a X S.A. (zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w ramach X S.A.) wynikają z umowy dzierżawy przedsiębiorstwa i umowy o zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi. Zasady rozliczeń wynikające z tych umów zostały opisane szczegółowo poniżej.

Umowa dzierżawy przedsiębiorstwa:Umowa dzierżawy przedsiębiorstwa przesyłowego obowiązuje od 1 lipca 2004 r. Majątek udostępniony Y SA przez X S.A. do używania na podstawie umowy dzierżawy obejmuje majątek wchodzący obecnie w skład istniejącego w ramach X S.A. Zakładu (za wyjątkiem kilku środków trwałych o niewielkiej wartości m.in. budynków i mieszkań zakładowych, które wchodząc w skład Zakładu nie są przedmiotem dzierżawy), czyli majątek, który będzie podlegał przeniesieniu do Y SA w ramach podziału przez wydzielenie.

Zgodnie z umową, wysokość czynszu z tytułu dzierżawy przedsiębiorstwa została ustalona w oparciu o metodę zysku transakcyjnego netto. Sposób kalkulacji wysokości czynszu uwzględnia zatem przychody i wydatki związane z funkcjonowaniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przypisane jednoznacznie do składników majątkowych majątku przesyłowego funkcjonujących w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, księgowane na odrębnych kontach umożliwiających jednoznaczne przypisanie do zorganizowanej części przedsiębiorstwa i od 1 czerwca 2007 r. uwzględniane w rachunku zysków i strat Zakładu.

Wydatki związane z dzierżawą przedsiębiorstwa ponoszone przez X S.A., stanowiące jednocześnie koszty zorganizowanej części przedsiębiorstwa (a od 1 czerwca 2007 r. Zakładu) obejmują w szczególności takie koszty jak:

  • amortyzacja dzierżawionego majątku,
  • koszty ubezpieczenia majątku,
  • podatek od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów,
  • koszty finansowania nakładów na majątek (odsetki od kredytów i różnice kursowe),
  • koszty usuwania awarii majątku,
  • koszty likwidacji majątku sieciowego,
  • koszty wynagrodzeń pracowników X S.A. wykonujących działania związane ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (do zorganizowanej części przedsiębiorstwa przypisywane są bądź całość kosztów funkcjonowania danego departamentu bądź też koszty wynagrodzeń niektórych jego pracowników w oparciu o raporty godzinowe pracowników),
  • inne ogólne koszty działalności alokowane pomiędzy zorganizowane części przedsiębiorstwa funkcjonujące w X S.A. z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Koniec okresu obowiązywania umowy dzierżawy przypada na 31 grudnia 2007 r. (umowa ta wygaśnie także najpóźniej z upływem tego dnia). W związku z zakończeniem umowy i planowanym podziałem, przedostatni okres rozliczeniowy został przewidziany na dwa miesiące (październik i listopad 2007 r). Faktura z tytułu dzierżawy za te miesiące zostanie wystawiona w terminie do 20 grudnia 2007 r., a płatność nastąpi do 27 grudnia 2007 r. Ostatnim okresem rozliczeniowym z tytułu usług dzierżawy przedsiębiorstwa będzie grudzień 2007 r. Z tym, że faktura za grudzień 2007 r. zostanie wystawiona do 7 grudnia 2007 r., natomiast w terminie do dwudziestego dnia po zakończeniu okresu rozliczeniowego, strony dokonają ostatecznego rozliczenia tego okresu rozliczeniowego na podstawie danych rzeczywistych. Wystawienie faktury rozliczeniowej z tego tytułu powinno nastąpić do dnia 20 stycznia 2008 r. (a płatność faktury z tego tytułu do dnia 27 stycznia 2007 r.).

Umowa o zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi:Na podstawie umowy o zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi, Y SA wykonuje usługi związane z majątkiem przesyłowym funkcjonującym w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa należącego do X S.A, polegające na przygotowywaniu inwestycji (uzyskanie wymaganych zezwoleń na rozpoczęcie inwestycji, opracowywanie projektów umów dotyczących inwestycji), zapewnianiu prawidłowego przebiegu realizacji inwestycji, nadzorowaniu przebiegu inwestycji oraz prawidłowym rozliczeniu zakończonych inwestycji i przekazaniu efektów inwestycji na majątek.

Kalkulacja wynagrodzenia z tytułu tych usług jest oparta na metodzie „koszt plus” (w oparciu o koszty Y SA z uwzględnieniem ustalonej marży), a rozliczenia z tytułu umowy o zarządzanie przedsięwzięciami dokonywane są w miesięcznych okresach rozliczeniowych. W ciągu 7 dni od dnia zakończenia danego miesiąca wystawiana jest faktura na 1/12 kwoty rocznego wynagrodzenia określonego z góry w umowie, a następnie wystawiana jest faktura korygująca w terminie do 30 dnia miesiąca następującego po miesiącu świadczenia usługi, która koryguje wysokość wynagrodzenia na podstawie rzeczywistych kosztów poniesionych przez Y SA w danym miesiącu (faktura korygująca in plus albo in minus). W celu ustalenia wysokości ostatecznego wynagrodzenia należnego Y SA, niezbędne jest bowiem dokonywanie szczegółowych wyliczeń i uzgodnień wszystkich kosztów wpływających na wysokość tego wynagrodzenia. Wartość usług wykonywanych w ramach umowy, zgodnie z przepisami ustawy o CIT, jest kapitalizowana do wartości początkowej środków trwałych infrastruktury sieciowej powstających w wyniku zadań inwestycyjnych realizowanych przez X SA. Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, iż proces inwestycyjny jest procesem ciągłym i w konsekwencji w trakcie miesiąca, w którym nastąpi podział ponoszone będą również nakłady na środki trwałe w budowie i oddawane będą do używania nowe środki trwałe. Koniec ostatniego okresu rozliczeniowego z tytułu umowy o zarządzanie przedsięwzięciami, zawartej pomiędzy Y SA i X S.A. przypada na 31 grudnia 2007r. (umowa ta wygaśnie także najpóźniej z upływem tego dnia). Mając jednakże na uwadze fakt, iż planowany termin wydzielenia (dzień wydzielenia) ma mieć miejsce 31 grudnia 2007 r., zgodnie z brzmieniem umowy, przed dniem wydzielenia nie będzie jeszcze możliwe wystawienie faktur dotyczących grudnia 2007 r. Termin wystawienia faktury wstępnej na 1/12 wartości wynagrodzenia rocznego oraz faktury korygującej za grudzień, zgodnie z umową, przypadnie bowiem już po podziale.

Jednocześnie, należy podkreślić, iż w przypadku ewentualnego przesunięcia dnia wydzielenia na późniejsze miesiące, nastąpi odpowiednie przedłużenie okresu obowiązywania umowy dzierżawy i umowy o zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi na dotychczas obowiązujących zasadach. Pozostałe rozliczenia pomiędzy X S.A., a Y SA:W ramach współpracy z X S.A. istnieją jeszcze inne tytuły rozliczeń. Między innymi, zgodnie z zawartymi porozumieniami, YSA ma możliwość pobierania części i materiałów eksploatacyjnych i remontowych, wykorzystywanych do utrzymania i prawidłowego funkcjonowania infrastruktury przesyłowej (w ramach przeprowadzanych napraw doraźnych i remontów) z magazynów X S.A. X S.A. wystawia następnie faktury VAT za pobrane przez Y SA materiały. Spółka pragnie podkreślić, iż części i materiały pobierane są (poza planowanymi remontami) również w przypadku awarii infrastruktury przesyłowej, a w konsekwencji może okazać się niemożliwe dokonanie przez X S.A. ostatecznego rozliczenia i wystawienie faktur za część materiałów pobranych przed dniem wydzielenia.

Inne kwestie:

Zarówno rok podatkowy X S.A., jak i Y SA pokrywa się z rokiem kalendarzowym. X S.A. obecnie uiszcza zaliczki na poczet podatku CIT w formie uproszczonej (na podstawie art. 25 ustawy 6 ustawy o CIT).

Spółka pragnie ponadto zaznaczyć, iż X S.A. jest zobowiązana na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na rzecz Skarbu Państwa. Wpłaty te dokonywane są przez Spółkę zaliczkowo w okresach kwartalnych oraz następnie, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, następuje ostateczne rozliczenie wpłat z zysku za dany rok obrotowy. W przypadku Spółki zaliczka za ostatni kwartał 2007r. zostanie wpłacona do dnia 28 grudnia 2007 r., tj. jeszcze przed dniem podziału (natomiast przed dniem wydzielenia nie minie jeszcze termin ostatecznego rozliczenia roku obrotowego 2007 z tego tytułu). Neutralność podatkowa podziału:Zdaniem Y SA planowany podział powinien być neutralny podatkowo, tj. w momencie zaistnienia nie powinien powodować, dla żadnej ze spółek w nim uczestniczących oraz dla ich akcjonariuszy, powstania korzyści podatkowych lub dodatkowych obciążeń. Należy wskazać, iż na gruncie polskich przepisów podatkowych, m.in. ustawy o VAT (art. 6 pkt 1) i ustawy o CIT (m.in. art. 12 ust. 1 pkt 9 oraz art. 15 ust. 1ł), istnieją przepisy zapewniające realizację zasady neutralności podatkowej transakcji dotyczących przedsiębiorstw, tj. takich transakcji, gdzie przedmiotem „transferów” między spółkami jest przedsiębiorstwo lub jego część, a nie poszczególne składniki majątkowe lub grupy składników. W opinii Spółki, na gruncie Ordynacji podatkowej, przepisem o analogicznym charakterze jest przepis art. 93c Ordynacji.

Wskazane powyżej przepisy wpisują się w szerszą koncepcję zapewnienia neutralności podatkowej przekształceń przedsiębiorstw polegających na przenoszeniu przedsiębiorstw lub ich zorganizowanych części wyrażoną m.in. w prawodawstwie Unii Europejskiej - patrz przykładowo zapisy dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 lipca 1969 r. nr 69/335/EWG dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, w brzmieniu nadanym Dyrektywą Rady z dnia 10 czerwca 1985 r. nr 85/303/EWG zmieniającą dyrektywę 69/335/EWG dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału oraz dyrektywa Rady i Parlamentu nr 2005/56/EC z 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych.

Mając powyższe na względzie, należy wskazać, iż celem X S.A. (Spółki dzielonej) oraz Y SA jest zagwarantowanie neutralności podatkowej planowanej transakcji podziału poprzez właściwą i jednolitą dla obydwu spółek interpretację przepisu art. 93c Ordynacji podatkowej. Mając na uwadze fakt, iż przepis art. 93c Ordynacji podatkowej w obecnym brzmieniu obowiązuje od niedawna (od 1 września 2005r.), dotychczasowe orzecznictwo i praktyka organów skarbowych w tym zakresie są bardzo ograniczone. Poniżej Spółka przedstawia pytania w najbardziej istotnych kwestiach dotyczących interpretacji art. 93c Ordynacji podatkowej odnośnie podziału przez wydzielenie oraz prezentuje własne stanowisko w sprawie w oparciu o szczegółową analizę dostępnych stanowisk organów skarbowych oraz doktryny podatkowej. Jednocześnie, Spółka pragnie zaznaczyć, iż wniosek o interpretację prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej o analogicznym brzmieniu pytań i stanowiska podatnika składa równocześnie X S.A. (wniosek X S.A. zawiera dodatkowo kilka kwestii istotnych tylko dla Spółki dzielonej). Spółka liczy zatem, iż stanowiska Ministra Finansów odnośnie planowanej transakcji w zakresie kwestii kluczowych dla obydwu spółek będą uwzględniać nadrzędny charakter zasady neutralności podatkowej transferu przedsiębiorstw.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Y SA będzie zobowiązany do uwzględnienia w deklaracji VAT-7 składanej za grudzień 2007 r. również podatku VAT (należnego oraz naliczonego) dotyczącego działalności Zakładu w ramach X S.A. za grudzień 2007 r....
  2. Czy Y SA będzie zobowiązany do uwzględnienia w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc poprzedzający miesiąc podziału, podatku VAT (należnego oraz naliczonego) wynikającego z działalności Zakładu za ten okres, jeżeli X S.A. będzie składać deklarację VAT-7 za miesiąc poprzedzający miesiąc podziału po dniu podziału...
  3. Czy ze względu na specyfikę rozliczeń w ramach umowy o zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi (wartość wykonanych przez Y SA prac stanowi element wartości początkowej środków trwałych infrastruktury przesyłowej), Y SA powinien wystawić również faktury VAT wstępną i korygującą, zgodnie z brzmieniem umowy o zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi, nawet jeżeli faktury te będzie można wystawić dopiero po dniu wydzielenia (czyli po wygaśnięciu umowy)...
  4. Jakie dane powinny zawierać faktury, o których mowa w pytaniu 3 w pozycji „nabywca”...
  5. Czy faktury, o których mowa w pytaniu 3 będą jednocześnie stanowić podstawę do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Y SA...
  6. Czy w przypadku, kiedy przed dokonaniem podziału przez wydzielenie X S.A. dostarczy towary lub wyświadczy usługi na rzecz osób trzecich jak i na rzecz Y SA w ramach działalności Zakładu i nie wystawi faktur VAT z tego tytułu do dnia podziału, to czy będzie istniał obowiązek wystawienia faktur VAT za ten okres oraz rozpoznania obrotu w podatku VAT przez Y SA...
  7. Jeśli tak, jakie dane powinny zawierać faktury, o których mowa w pytaniu nr 6 wystawione przez Y SA w pozycji „sprzedawca”...
  8. Czy w przypadku zaistnienia konieczności dokonania korekty deklaracji podatkowej (w tym w szczególności: z tytułu podatku CIT, podatku VAT, wpłat z zysku, podatku od nieruchomości) wynikającej z korekty rozliczeń związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa (lub innej korekty rozliczeń i informacji podatkowych), za okresy poprzedzające okres, w którym nastąpi podział, Y SA przejmie obowiązek złożenia (dokonania) odpowiedniej korekty po dniu podziału...
  9. Czy w odniesieniu do faktur VAT dotyczących funkcjonowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które powinny być wystawione i ujęte w deklaracjach VAT-7 złożonych przez X S.A. przed podziałem, w przypadku zaistnienia konieczności wystawienia faktur VAT lub faktur korygujących, podmiotem zobowiązanym do wystawienia i rozliczenia takich faktur korygujących dla celów podatkowych będzie Y SA czy X S.A....
  10. Czy w przypadku, kiedy dzień wydzielenia przypadnie na miesiąc inny niż grudzień 2007 r. to skutki podatkowe w zakresie pytań 1-9 będą analogiczne jak w przypadku, gdy podział nastąpi w grudniu 2007r., przy założeniu analogicznego stanu faktycznego...

W ocenie Y SA, dla określenia skutków podatkowych związanych z podziałem X S.A. przez wydzielenie najistotniejszym jest dokonanie prawidłowej wykładni art. 93c Ordynacji podatkowej. Przepis ten zawiera ogólne zasady sukcesji prawno-podatkowej, obowiązujące w przypadku podziału przez wydzielenie. Zgodnie z przywołanym przepisem, w przypadku podziału przez wydzielenie, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku, pod warunkiem, że majątek przejmowany na skutek podziału, a także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Ustawodawca nie definiuje pojęcia „praw i obowiązków podatkowych”, będących na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej przedmiotem sukcesji. Wobec powyższego, zasadnym wydaje się przyjęcie, iż przedmiotem sukcesji są wszelkie skonkretyzowane prawa i obowiązki podatkowe istniejące na dzień podziału. Należy jednak podkreślić, iż przedmiotem sukcesji prawno-podatkowej przewidzianej w art. 93c Ordynacji podatkowej będą jedynie te prawa i obowiązki dzielonej osoby prawnej, które pozostają w związku z przydzielonymi sukcesorowi w planie podziału składnikami majątku.

W przypadku istnienia dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa w dzielonej spółce można wnioskować, iż przepis art. 93c Ordynacji Podatkowej zakłada możliwość wyodrębnienia praw i obowiązków podatkowych związanych z poszczególnymi zorganizowanymi częściami majątku oraz że tak wyodrębnione zespoły praw i obowiązków są objęte sukcesją. Powyższy przepis wprowadza zatem do systemu podatkowego zasadę generalnej sukcesji podatkowej częściowej (prof. dr hab. W. Nykiel, Dr A. Mariański, „Podział spółki kapitałowej przez wydzielenie - konsekwencje podatkowe”, Monitor Podatkowy nr 9/2007). Zgodnie ze wskazaną zasadą, w przypadku podziału przez wydzielenie, podmiot przejmujący wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe, które związane są z tą częścią majątku, która jest przejmowana (podobne stanowisko prezentują sądy administracyjne, przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 stycznia 2005 r. sygn. akt FSK 979/04).

Przepis art. 93c Ordynacji podatkowej stanowi ogólną zasadę sukcesji podatkowej, która może jednak być modyfikowana przez przepisy szczególne. W omawianym przypadku są to przede wszystkim ustawy dotyczące poszczególnych podatków (tak również Dr A. Mariański „Sukcesja podatkowa - podstawy i zakres (wybrane zagadnienia)”, Kwartalnik prawa podatkowego nr 2-3/2003). Przepisy poszczególnych ustaw podatkowych mogą zatem wyłączać pewne prawa i obowiązki z sukcesji prawno-podatkowej, przykładowo, art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT zakazuje zaliczania strat w podatku dochodowym przez podmiot przejmujący, jeżeli powstały one w podmiocie dzielonym. Należy jednakże wskazać, iż jeżeli przepisy ustaw podatkowych nie zawierają przepisów wyłączających poszczególne prawa i obowiązki podatników z sukcesji, to wówczas należy stosować zasadę ogólną wyrażoną w art. 93c Ordynacji podatkowej. W takim przypadku, wszelkie inne prawa i obowiązki wynikające z przepisów podatkowych i pozostające w związku z uwzględnionymi w planie podziału, składnikami majątku, zostaną przeniesione na podmiot przejmujący wydzieloną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że następca prawny w ramach sukcesji podatkowej przejmuje prawa i obowiązki poprzednika prawnego, poza wyjątkami ściśle określonymi w poszczególnych przepisach, a tym samym ponosi on odpowiedzialność nie tyle za cudze zobowiązanie podatkowe (podmiotu dzielonego), ale ponosi odpowiedzialność tak jakby to było jego własne zobowiązanie (podobnie, Dr A. M „Sukcesja podatkowa — podstawy i zakres (wybrane zagadnienia)”, Kwartalnik prawa podatkowego nr 2-3/2003).

Ad. 1 i 2

W opinii Spółki Y, w wyniku podziału X S.A., mając na uwadze zastosowanie zasad sukcesji generalnej, Y SA będzie miał obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu działalności Zakładu za miesiąc podziału (grudzień 2007r.). Y SA przejmie również prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z działalnością Zakładu. Nie ulega bowiem wątpliwości, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego stanowi uprawnienie podatnika VAT, a zatem, jeżeli nie zostało zrealizowane przez podmiot dzielony (X S.A), dotyczy majątku wydzielanego w ramach podziału i istnieje na moment podziału, to w ramach sukcesji zostaje przeniesione na Y SA. Analogicznie, obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu działalności Zakładu jest również przedmiotem sukcesji na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej. O ile zatem do dnia podziału obowiązek ten nie zostanie wykonany przez X S.A. (poprzez zadeklarowanie podatku w ramach deklaracji VAT-7) podmiotem zobowiązanym do jego wykonania nie będzie już X S.A., a Y SA. Oznacza to, iż w szczególności, w przypadku kiedy obowiązek podatkowy w podatku VAT w zakresie wynikającym z działalności Zakładu powstanie w miesiącu wydzielenia, obowiązek zaewidencjonowania podatku należnego z tego tytułu w rejestrach VAT oraz w deklaracji VAT-7 za grudzień 2007r. zostanie przejęty przez Y SA. Analogicznie, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego za grudzień 2007r. w zakresie działalności Zakładu, wynikające przykładowo z tytułu otrzymanych w miesiącu podziału faktur VAT (wystawionych na X S.A.), a także prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych w miesiącu wcześniejszym (w przypadku kiedy nie zostało ono jeszcze zrealizowane poprzez uwzględnienie w deklaracji podatkowej przez Spółkę dzieloną) nie będzie przysługiwać już po podziale X S.A. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w powyższym zakresie przysługuje zatem Y SA.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, X S.A. nie będzie miała obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu działalności Zakładu za grudzień 2007r. (miesiąc podziału), gdyż obowiązek ten zostanie przejęty w całości przez Y SA. Podobnie, Y SA przejmie prawo do odliczenia VAT naliczonego dotyczącego działalności Zakładu za miesiąc podziału. Analogicznie, w przypadku kiedy dzień wydzielenia będzie miał miejsce przed terminem złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc poprzedzający podział (np. podział nastąpi w styczniu 2008r., przed złożeniem przez X S.A. deklaracji VAT-7 za grudzień 2007r.) zastosowanie zasad sukcesji generalnej spowoduje, iż X S.A. nie będzie miała obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu działalności wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa za ten okres (odpowiedniego uwzględnienia w deklaracji VAT-7 kwot podatku należnego i naliczonego z tytułu działalności zorganizowanej części przedsiębiorstwa) — obowiązek ten przejmie Y SA.

Ad. 3, 4, 5

W przypadku, kiedy w miesiącu wydzielenia Y SA wyświadczy usługi zarządzania przedsięwzięciami inwestycyjnymi na X S.A. i nie wystawi faktur VAT z tego tytułu do dnia podziału to w takim przypadku, zdaniem Spółki, nadal będzie istniał obowiązek wystawienia faktur VAT dokumentujących te świadczenia oraz wykazania obrotu VAT z tego tytułu.

W opinii Spółki, pomimo wygaśnięcia umowy, Y SA będzie nadal zobowiązany do wystawienia faktur VAT za usługi wykonane na rzecz X S.A. w miesiącu podziału, a więc faktury wstępnej i faktury korygującej, zgodnie z brzmieniem umowy o zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi, pomimo faktu, iż w związku z podziałem umowa przestanie obowiązywać. Zdaniem Spółki, pomimo iż w związku z wystąpieniem sukcesji prawno-podatkowej, zobowiązania X S.A. wobec Y SA zostaną przejęte przez Spółkę i wygasną (konfuzja), na Y SA będzie ciążył obowiązek udokumentowania wykonanego świadczenia fakturą VAT i rozliczenia podatku VAT. Zdaniem Spółki, faktura ta powinna wskazywać jako sprzedawcę Y SA i jako nabywcę także Y SA (jako sukcesora X S.A.). Jednocześnie, zdaniem Spółki, wspomniane wyżej faktury będą jednocześnie stanowić podstawę do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Y SA (Spółka przejmie bowiem równolegle w ramach sukcesji prawno-podatkowej uprawnienie do odliczenia podatku VAT naliczonego, które przysługiwałoby X S.A.).

Ad. 6 i 7 W przypadku, kiedy za okres nierozliczony zgodnie z przepisami o VAT (poprzez złożenie deklaracji VAT-7) przed dniem podziału, X S.A. dostarczy towary lub wyświadczy usługi na rzecz osób trzecich związane z Zakładem i nie wystawi faktur VAT z tego tytułu, należy rozważyć, czy po dniu podziału powstaje obrót dla celów VAT oraz obowiązek wystawienia faktury VAT z tego tytułu. Zdaniem Spółki, w omawianej sytuacji, obrót dla celów VAT powstanie, gdyż zgodnie z art. 29 ustawy o VAT, z tytułu wykonania dostaw towarów lub świadczenia usług powstanie kwota należna. Jednakże, z dniem podziału X S.A. przestanie być zobowiązana do wykazania takiego obrotu w swoich rozliczeniach z tytułu VAT i wystawienia faktur VAT dotyczących działalności Zakładu, gdyż Y SA stanie się sukcesorem praw i obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, w zakresie w jakim dotyczą one Zakładu (m.in. także obowiązku wystawienia faktur VAT). Po dniu podziału, Y SA będzie zatem jedynym podmiotem zobowiązanym do wykazania obrotu dla celów VAT i wystawienia faktur VAT z tytułu świadczeń wykonanych w ramach Zakładu, które nie zostały zafakturowane przez X S.A. ze względu na fakt, iż zostały wykonane w okresie, który na dzień podziału nie został jeszcze rozliczony przez Spółkę dzieloną zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku VAT.

W opinii Spółki, wystawione przez Spółkę w ten sposób faktury VAT powinny wskazywać jako sprzedawcę Y SA i jako nabywcę Y SA lub właściwy podmiot trzeci. Jednocześnie, w przypadku faktur dotyczących świadczeń wykonanych przez X S.A. na rzecz Y SA, zdaniem Spółki, faktury te będą równolegle stanowić podstawę do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Y SA. Uprawnienie takie przysługiwałoby bowiem Spółce, jeżeli podział nie miałby miejsca.Należy jednakże wskazać, iż zdaniem Spółki wskazana powyżej zasada sukcesji obowiązku wystawienia faktur nie dotyczy sytuacji, w których faktury powinny były być wystawione i rozliczone w deklaracjach X S.A. złożonych przed wydzieleniem (patrz stanowisko Spółki odnośnie pyt. 8i9).

Ad. 8 W przypadku zaistnienia konieczności dokonania korekty deklaracji podatkowej (lub rozliczeń albo informacji podatkowej) za okresy poprzedzające okres, w którym nastąpi podział, w zakresie rozliczeń związanych z działalnością wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zdaniem Spółki, Y SA nie przejmie obowiązku złożenia takich korekt, gdyż to X S.A. będzie nadal zobowiązana do złożenia korekty deklaracji za okresy przed podziałem. Wynika to zdaniem Spółki z faktu, iż ewentualna korekta mogłaby się odbyć jedynie poprzez korektę deklaracji złożonej przez X S.A. Tymczasem, nie ulega wątpliwości, iż jedynie X S.A. jest podmiotem uprawnionym do korygowania złożonych przez siebie deklaracji.

Należy bowiem uznać, iż przepisy dotyczące zasad składania deklaracji podatkowych wykluczają możliwość korekty deklaracji przez podmiot, który tej deklaracji nie złożył. Zdaniem Spółki, jedyny wyjątek w tym zakresie dotyczyłby przypadku przejęcia całości działalności danego podmiotu (spółki) - w takim bowiem wypadku mamy do czynienia z sukcesją generalną całkowitą. W przypadku sukcesji tego rodzaju, w związku z ustaniem bytu podmiotu przejmowanego, na podmiot przejmujący przechodzi również prawo oraz obowiązek korekt deklaracji złożonych przez podmiot przejmowany. Z sytuacją taką nie mamy do czynienia w przypadku sukcesji generalnej częściowej tj. w przypadku, gdy podmiot podlegający podziałowi nadal istnieje po podziale i kontynuuje swoją działalność. Podsumowując, ewentualna korekta rozliczeń z tytułu podatku w zakresie deklaracji podatkowej (lub rozliczeń albo informacji podatkowej) złożonych przez X S.A. przed podziałem może być przeprowadzona tylko i wyłącznie przez Spółkę dzieloną.

Przyjęcie za prawidłowe rozwiązania, w którym także Y SA byłby uprawniony do korekty deklaracji podatkowych za okres przed podziałem, mogłoby prowadzić w praktyce do sytuacji, w której tę samą deklarację (nawet w tym samym czasie) mógłby korygować: 1) Y SA w zakresie dotyczącym wydzielonego Zakładu; 2) X S.A. w zakresie nieobjętym wydzieleniem. Zdaniem Spółki, z punktu widzenia systemu podatkowego, a w szczególności przepisów dotyczących odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe, a także przepisów dotyczących obowiązku składania deklaracji byłaby to sytuacja niedopuszczalna.

Ad. 9 W odniesieniu do faktur VAT dotyczących funkcjonowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które winny były być wystawione i ujęte w deklaracjach VAT-7 złożonych przed podziałem, w przypadku zaistnienia konieczności wystawienia faktur VAT lub faktur korygujących, skutkujących koniecznością korekty rozliczeń X S.A. za okresy rozliczeniowe przed podziałem (wynikających np. z błędów i pomyłek), podmiotem zobowiązanym do ich wystawienia będzie zdaniem Spółki nadal X S.A. nie zaś Y SA. Mając bowiem na uwadze stanowisko Spółki odnośnie pytania 8, jedynie X S.A. jest uprawniona do korekty deklaracji podatkowych przez nią złożonych za miesiące poprzedzające podział. Jednocześnie, w opinii Spółki, w przypadku konieczności wystawienia po dniu wydzielenia faktur lub faktur korygujących, związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które powinny zostać ujęte w rozliczeniach z tytułu podatku VAT po podziale, tj. na bieżąco (np. faktur rozliczeniowych) podmiotem zobowiązanym do ich wystawienia po dniu podziału nie będzie już X S.A., a Y SA, jako sukcesor prawno-podatkowy X S.A. Powyższe będzie dotyczyć m.in. faktury rozliczeniowej z tytułu ostatecznego rozliczenia usług dzierżawy przedsiębiorstwa za grudzień 2007r. - obowiązek jej wystawienia przejmie Y SA.

Ad. 10

Mając na uwadze fakt, iż Y SA nie jest w stanie wykluczyć, iż dzień wydzielenia przypadnie na inny miesiąc niż obecnie planowany (grudzień 2007r.), Spółka pragnie także potwierdzić, iż skutki dla jej rozliczeń podatkowych w związku z podziałem (jeżeli będzie miał miejsce w późniejszym okresie) będą analogiczne, jak w przypadku gdy podział nastąpi w grudniu 2007r. przy założeniu analogicznego stanu faktycznego. Spółka stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do pytań 1-9 wpływ podziału na jej rozliczenia podatkowe w przypadku, kiedy miesiącem podziału będzie miesiąc inny niż grudzień 2007r. będzie analogiczny jak w przypadku kiedy podział nastąpi w grudniu 2007r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj