Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-63/08-2/ER
Data
2008.03.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
administracja
dochód
nieruchomości
obsługa
zadania statutowe
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Czy udzielanie odpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością, które wynikają ze statutu Zrzeszenia, a udzielane są członkom Z podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT oraz podatkiem dochodowym? Czy przychody z administrowania przez Z nieruchomościami jej członków (co wynika ze statutu), które są przeznaczone na działalność statutową są zwolnione z podatku dochodowego?
Wniosek ORD-IN
319 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 19.12.2007 r., (data wpływu 27.12.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku uzyskiwanych dochodów z odpłatnego udzielania porad w zakresie obsługi i administrowania nieruchomościami w ramach zadań statutowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.12.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku uzyskiwanych dochodów z odpłatnego udzielania porad w zakresie obsługi i administrowania nieruchomościami w ramach zadań statutowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
X, zwane dalej Z działa na mocy ustawy z dnia 30 maja 1989 roku o samorządzie zawodowym niektórych podmiotów gospodarczych (Dz. U. Nr 35 poz. 194) oraz statutu. Z reprezentuje indywidualnych właścicieli nieruchomości. W imieniu wszystkich zrzeszonych w Z członków, Zrzeszenie, na podstawie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji w zakresie prawa podatkowego. Zgodnie z rozdziałem II, punkt 9b Statutu, Zrzeszenie Właścicieli Nieruchomości udziela wszystkim członkom odpłatnych lub nieodpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością. Dodatkowo dla zrzeszonych członków wykonują odpłatnie usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11), co na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolnione z podatku.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy udzielanie odpłatnych porad w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością, które wynikają ze statutu Zrzeszenia, a udzielane są członkom Z podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT oraz podatkiem dochodowym...
- Czy przychody z administrowania przez Z nieruchomościami jej członków (co wynika ze statutu), które są przeznaczone na działalność statutową są zwolnione z podatku dochodowego...
Zdaniem wnioskodawcy.
Na podstawie 8 ust. pkt 8 Rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Zrzeszenie uważa, że wykonywane czynności są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT i podatku dochodowego.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, że przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.
Zrzeszenie Właścicieli Nieruchomości, działa na mocy ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o samorządzie zawodowym niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 35, poz. 194 ze zm.). Ustawa ta określa zasady tworzenia i działania samorządu zawodowego osób – przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu, gastronomii i usług, transportu i innych rodzajów działalności. Zgodnie z art. 4 ww. ustawy zadaniem zrzeszenia jest w szczególności utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodu, a także prowadzenie na rzecz członków działalności kulturalnej, oświatowej i socjalnej, zakładanie i prowadzenie kas oraz funduszów zapomogowo-pożyczkowych oraz reprezentowanie interesów członków wobec organów administracji państwowej. Na mocy art. 6 ww. ustawy zadaniem ogólnokrajowych reprezentacji zrzeszeń jest w szczególności zapewnienie zrzeszonym w niej organizacjom pomocy w realizacji zadań statutowych, rozwijanie działalności społeczno-zawodowej oraz reprezentowanie interesów członków zrzeszeń w kraju i za granicą. Z postanowień statutu wynika, że Zrzeszenie oprócz podstawowej działalności statutowej świadczy usługi związane z administrowaniem nieruchomościami w Warszawie, na podstawie posiadanej licencji zawodowej zarządcy nieruchomościami. Zakres prac związanych z administrowaniem nieruchomościami obejmuje:
- Prowadzenie ewidencji mieszkańców zamieszkałych w lokalach wg. spisu.
- Prowadzenie ewidencji opłat za zajmowane lokale oraz prowadzenie działalności windykacyjnej i egzekucyjnej.
- Ustalanie niezbędnych prac oraz sporządzenie planu rzeczowego potrzeb w zakresie remontu budynków.
- Prowadzenie ewidencji księgowej.
- Prowadzenie ksiąg obiektów budowlanych oraz rejestru robót remontowych na poszczególnych obiektach.
- Zapewnienie sprawnego działania wszystkich istniejących urządzeń technicznych.
- Wykonanie zabezpieczeń zaistniałych awarii powodujących zagrożenie bezpieczeństwa mieszkańców oraz doprowadzenie do ich likwidacji.
- Podanie do wiadomości najemców całodobowego telefonicznego numeru zgłoszeniowego o zaistniałych awariach.
- Powiadomienie konserwatorów o zaistniałej awarii potwierdzanie im wykonania czynności naprawczych.
- Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konserwacji.
- Realizowanie uprawnień zlecającego w zakresie zastępczego wykonania prac obciążających najemcę (odpłatnie, na zlecenie lokatora).
- Zapewnienie:
- ciągłości dostaw wody, elektryczności i czynnika grzejnego, - terminowego wywozu nieczystości stałych i płynnych. - terminowych przeglądów budynków zgodnie z obowiązującymi przepisami
- Nadzór nad utrzymaniem czystości w budynkach oraz na terenie posesji zgodnie z Ustawą z dnia 13.09.1996r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz.U.132/96)
- Prowadzenie rozliczeń z dostawcami usług.
Zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (…). Na mocy art. 7 ust. 2, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Oznacza to, że środki jakie wpływają na rachunek Zrzeszenia z tytułu administrowania nieruchomościami oraz odpłatnego udzielania porad w tym zakresie, stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jej przychód. Przy czym nie ma tu znaczenia cel na jaki zostanie on przeznaczony (w przedmiotowym wniosku - cel statutowy), ponieważ ustawa wyraźnie wskazuje, że wolne od podatku są jedynie dochody przeznaczane na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 ustawy. Z kolei art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku Zrzeszenia będą to wszystkie wydatki ponoszone na pokrycie kosztów zarządu nieruchomościami oraz inne wydatki, które pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|