Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-64/08-2/MK
z 4 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-64/08-2/MK
Data
2008.04.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działka pod budowę
grunty
podatek od towarów i usług
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Sprzedaż działek budowlanych przez rolnika ryczałtowego wydzielonych z gospodarstwa rolnego podlega VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.



Wniosek ORD-IN 476 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana R. S., przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych przez rolnika ryczałtowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych przez rolnika ryczałtowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z małżonką prowadzi gospodarstwo rolne od roku 1988. W związku z prowadzoną działalnością rolniczą Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym. Gospodarstwo w części pozyskano od rodziców, pozostały areał rolny nabyto poprzez systematyczne zakupy nieruchomości rolnych. Przedmiotowe działki Wnioskodawca nabył dnia 12 kwietnia 1988 r. na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego oraz dnia 26 listopada 1996 r. na podstawie umowy kupna-sprzedaży od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Aktualnie Wnioskodawca posiada areał rolny o powierzchni 30 hektarów, który wykorzystywano w pełni do celów rolniczych. Wytwarzane dobra Wnioskodawca częściowo odsprzedawał, a pozostałą część produktów wykorzystywał jako paszę w hodowli bydła. W roku 2007 ze względów finansowych część gruntów rolnych przekształcono w działki budowlane, które Wnioskodawca zamierza sprzedać, a uzyskane fundusze posłużą do modernizacji gospodarstwa rolnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż działek budowlanych dokonywana przez rolników ryczałtowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%, w sytuacji gdy działki te przekształcono z gruntu rolnego służącego działalności rolniczej nie nabywanego z zamiarem dalszej odsprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowych działek nie wiąże się z opodatkowaniem 22% podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż zamiarem jest sprzedaż tylko części przekształconych gruntów rolnych na działki budowlane. Powodem tych czynności jest chęć pozyskania środków finansowych na inwestycje w gospodarstwie rolnym.

Nabywane grunty rolne nigdy nie stanowiły towaru handlowego przeznaczonego do dalszej odsprzedaży. W okresie 19 lat Wnioskodawca względem nieruchomości rolnych miał zamiar użytkowania jedynie w celach rolniczych.

Aktualnie produkcja rolnicza jest mało opłacalna. W związku z taką sytuacją Wnioskodawca postanowił pozyskać ze sprzedaży działek dodatkowe fundusze, które przeznaczy na modernizację posiadanego gospodarstwa rolnego. Unowocześnienie gospodarstwa pozwoli Wnioskodawcy dalej prowadzić uprawę ziemi rolnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 pkt 15 ww. ustawy, przez działalność rolniczą - rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (…) a także świadczenie usług rolniczych.

Stosownie do treści art. 2 pkt 19 wymienionej ustawy o VAT, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 20 ustawy o VAT, przez produkty rolne - rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Zgodnie również z art. 2 pkt 21 cyt. ustawy, pod pojęciem usług rolniczych - rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu wynika, iż Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne będąc rolnikiem ryczałtowym. Posiadany areał rolny był w pełni wykorzystywany w działalności rolniczej skutkując produkcją rolną. Wytworzone dobra (produkty rolne) w określonej części były zbywane a w pozostałej części przeznaczane na inny rodzaj działalności rolniczej, tj. hodowlę zwierząt.

Uwzględniając zatem treść art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy oraz fakty podane we wniosku, stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne, pozwala zaklasyfikować je do działalności gospodarczej. Taka klasyfikacja działalności Wnioskodawcy wynika wprost z treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, uznającej za działalność gospodarczą działalności rolników. Wolą ustawodawcy niejako - na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług - uznano działalność rolniczą za działalność gospodarczą.

Zatem uznać należy, że transakcja sprzedaży przedmiotowych działek budowlanych wydzielonych z gruntu rolnego ma związek z działalnością gospodarczą (jest to bowiem sprzedaż majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności rolniczej) i na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawodawca przewidział jednak w przepisach ustawy szereg czynności zwolnionych od podatku VAT.

I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz ewidencja gruntów).

Jeżeli zatem wymienione dokumenty stanowią, iż posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości przeznaczone są pod zabudowę lub też mają charakter inny niż rolny lub leśny, to dostawa nieruchomości nie może korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zauważa się ponadto, iż podmiot dokonujący dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit d cyt. ustawy, nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w ust. 1 i ust. 9 tego przepisu (ze względu na wysokość obrotów). Jeżeli zatem przedmiotowe grunty mają charakter budowlany lub przeznaczone są pod zabudowę, wówczas Wnioskodawca – ze względu na treść art. 96 ust. 1 ustawy o VAT – jeszcze przed dniem wykonania pierwszej dostawy powinien złożyć naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

Reasumując, dostawa działek budowlanych wydzielonych z gruntu nabytego w drodze spadku przez Wnioskodawcę będącego rolnikiem ryczałtowym, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli przedmiotowe działki stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, to ich dostawa opodatkowana jest 22% stawką VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj