Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-61/08-4/AK
z 9 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-61/08-4/AK
Data
2008.04.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bonus
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura VAT
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Wypłatę wynagrodzenia przez Spółkę (Dostawcę) na rzecz Odbiorców w zamian za realizację określonej wartości obrotu netto w danym roku oraz nie posiadanie żadnego przeterminowanego zobowiązania w stosunku do Wnioskodawcy, należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymanie przedmiotowych premii, tj. premii rocznej, pieniężnej lub bonusu, winno być potwierdzone przez nabywcę towarów Wnioskodawcy fakturą VAT, wystawioną zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.



Wniosek ORD-IN 332 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko … Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008r. (data wpływu 15 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2008r. (data wpływu 3 kwietnia) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania rozliczenia bonusu, premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 3 kwietnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania rozliczenia bonusu, premii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma … Sp. z o.o. sprzedaje artykuły sanitarno – instalacyjne na terytorium Polski do sieci supermarketów budowlanych, hurtowni instalacyjno – sanitarnych, studiów kuchennych

Umowy handlowe zawierane pomiędzy Dostawcą i Odbiorcą określają premie roczne, premie pieniężne, bonusy.

Warunkiem przyznania premii, bonusu, jest zrealizowanie określonej wartości obrotu netto w danym roku. Wypłata premii, bonusu następuje pod warunkiem, że Odbiorca nie posiada żadnego przeterminowanego zobowiązania w stosunku do Dostawcy na koniec roku rozliczeniowego.

Premie, bonusy przyznawane są kontrahentom za spełnienie określonych warunków ujętych w umowie między stronami i jest dodatkową korzyścią, która w ramach zawartej umowy jest udziałem kupującego. Jest wypłacana za określone świadczenie kupującego na rzecz dostawy tym samym jest wynagrodzeniem za usługę, jest wartością usługi, do której świadczenia nabywca się zobowiązał. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązanego, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Udzielenie premii, bonusu nie jest uzależnione wyłącznie od zakupienia w odpowiednim okresie określonej ilości towaru i terminowej zapłaty.

Jest to forma świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

„Bonus, premie” uzależnione od zrealizowanych wartości obrotu netto, od nie posiadania przeterminowanych zobowiązań – nie można przyporządkować konkretnej transakcji dlatego nie można ich rozliczyć w formie faktury korygującej.

Dotychczasowy pogląd, że premia pieniężnabonus jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT wyrażały Urzędy Skarbowe a także Ministerstwo Finansów w piśmie z 30.12.2004r. nr PP3-812-1222/04/AP/4026.

Najnowsze wyroki sądowe nie potwierdzają dotychczasowego poglądu Urzędów Skarbowych i Ministerstwa Finansów. Są to m. in.:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22.05.2007r., sygn. Akt III SA/Wa 4080/06,

Orzeczenie NSA z dnia 6 luty 2007r., sygn. Akt FSK 94/06.

Nowe brzmienie art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT mówi, że nie są podstawą do obniżenia podatku należnego faktury dokumentujące transakcje niepodlegające opodatkowaniu. Zmiana tego przepisu przerzuca odpowiedzialność za prawidłowość faktur na Odbiorcę faktur.

Zakładając, że najnowsze stanowisko NSA jest poprawne, to nowe brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT obowiązujące od 01.01.2008r. wpłynie na rozliczenie wartości premii, bonusu z Odbiorcami poprzez noty księgowe.

Do końca 2007 roku Odbiorca faktury mógł odliczyć podatek VAT nie analizując czy nasz kontrahent słusznie go naliczył, pod warunkiem, że należność była zapłacona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które stanowisko Urzędów Skarbowych, Ministerstwa Finansów czy NSA należy przyjąć do rozliczenia bonusu, premii wynikających umów handlowych zawartych z kontrahentami a wystawionych po 01.01.2008r.

  1. w formie faktury VAT dokumentującej usługę
  2. w formie noty księgowej niepodlegającej opodatkowaniu...

Zdaniem wnioskodawcy art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT określający, że usługą jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów wskazuje, że bonus, premia jest wynagrodzeniem i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W piśmie z dnia 31 marca 2008r. Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem premie, bonusu, stanowiące świadczenia usług winne być rozliczane w formie faktury VAT dokumentującej usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z przywołanego powyżej art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób – wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje artykuły sanitarno – instalacyjne na terytorium Polski do sieci supermarketów budowlanych, hurtowni instalacyjno – sanitarnych, studiów kuchennych a zawarte pomiędzy nim a Odbiorcą umowy handlowe określają zasady wypłat premii rocznych, premii pieniężnych, bonusów. Warunkiem ich przyznania jest zrealizowanie określonej wartości obrotu netto w danym roku. Ponadto wypłata przedmiotowych premii następuje pod warunkiem, iż Odbiorca nie posiada żadnego przeterminowanego zobowiązania w stosunku do Spółki będącej dostawcą towarów. Zatem wypłacana przez Wnioskodawcę na rzecz swoich kontrahentów premia pieniężna czy bonus nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywców towarów; wypłacane wynagrodzenie stanowi premie (roczne i pieniężne) i bonusy dla Odbiorców za świadczone na rzecz Spółki usługi. Wypłacane wynagrodzenie za zrealizowanie określonej wartości obrotu netto w danym roku, które nie może być uznane za rabat, stanowi więc szczególny rodzaj wynagrodzenia dla nabywców za świadczone na rzecz Spółki usługi. Pomiędzy stronami istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem wypłata premii przez Wnioskodawcę na rzecz swojego Odbiorcy winna zostać udokumentowana przez tego nabywcę fakturą VAT, wystawioną w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Reasumując, wypłatę wynagrodzenia przez Spółkę (Dostawcę) na rzecz Odbiorców w zamian za realizację określonej wartości obrotu netto w danym roku oraz nie posiadanie żadnego przeterminowanego zobowiązania w stosunku do Wnioskodawcy, należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymanie przedmiotowych premii, tj. premii rocznej, pieniężnej lub bonusu, winno być potwierdzone przez nabywcę towarów Wnioskodawcy fakturą VAT, wystawioną zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.

Ponadto należy stwierdzić, iż powołane przez Wnioskodawcę: wyrok WSA w Warszawie z dnia 22.05.2007r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06 oraz wyrok NSA w Warszawie z dnia 6 lutego 2007r., sygn. akt I FSK 94/06 są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj