Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-34/08/AO
z 13 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-34/08/AO
Data
2008.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
akceptacja
akcyza
faktura elektroniczna
obowiązek
odbiór
zapłata


Istota interpretacji
W okresie próbnego testowania systemu - przed złożeniem akceptacji-wygenerowane faktury - jako niestanowiące faktur VAT, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy - nie będą rodziły skutków podatkowych. W konsekwencji nie powstanie obowiązek zapłaty kwoty podatku w nich wykazanych zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 765 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2008 roku (data wpływu 25 lutego 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych w związku z wygenerowaniem w trakcie okresu testowego e-faktury dla odbiorcy, który nie złożył akceptacji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych w związku z wygenerowaniem w trakcie okresu testowego e-faktury dla odbiorcy, który nie złożył akceptacji.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza wdrożyć system umożliwiający wystawianie, przesyłanie i przechowywanie faktury poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z brzmieniem § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur.


Spółka oraz jej klienci będą korzystać w zakresie EDI z wydzielonej sieci usługodawcy informatycznego. Przed uruchomieniem systemu przewidziany będzie okres testowy, w którym zostanie sprawdzona poprawność jego funkcjonowania. Dopiero po testach odbiorcy faktur złożą dla Spółki akceptację, o której mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie e-faktur.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wygenerowanie w trakcie okresu testowego e-faktury dla odbiorcy, który nie złożył akceptacji, o której mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie e-faktur będzie równoznaczne z jej wystawieniem w rozumieniu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, skoro dla skutecznego wystawienia e-faktury potrzebna jest tzw. akceptacja odbiorcy, o której mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie e-faktur, to wygenerowanie faktury w trakcie okresu testowego, nie jest równoznaczne z jej wystawieniem w rozumieniu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym ww. przepis nie będzie miał zastosowania do testów systemu wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Przesyłane w formie elektronicznej faktury muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), ponieważ zgodnie z § 1 pkt 1, rozporządzenie to określa m.in. sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. W myśl więc przepisu § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury, natomiast ust. 3 stanowi, iż faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż zamierza on przed uruchomieniem systemu wymiany danych elektronicznych EDI wprowadzić okres testowy, w którym zostanie sprawdzona poprawność jego funkcjonowania przed złożeniem akceptacji odbiorcy, oraz że w trakcie trwania testowania oprogramowania zostaną wygenerowane e-faktury.

Wskazać przy tym należy, że testowanie oprogramowania jest jednym z procesów kontroli jakości oprogramowania. Testowanie ma dwa główne cele, mianowicie weryfikację oprogramowania oraz walidację oprogramowania. Weryfikacja oprogramowania ma na celu sprawdzenie, czy wytwarzane oprogramowanie jest zgodne ze specyfikacją, zaś walidacja sprawdza, czy oprogramowanie jest zgodne z oczekiwaniami użytkownika.

W efekcie w okresie próbnego testowania systemu - przed złożeniem akceptacji odbiorcy – wygenerowane faktury - jako niestanowiące faktur VAT, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy, nie będą rodziły skutków podatkowych. W konsekwencji nie powstanie obowiązek zapłaty kwoty podatku w nich wykazanych zgodnie z treścią art. 108 ust. 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternaście dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj