Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-41/08-3/MC
z 21 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-41/08-3/MC
Data
2008.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
audyt
informacja
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
lobbing
podatek dochodowy od osób prawnych
promocja
usługi


Istota interpretacji
1. Czy wydatki poniesione przez …… na opisane w stanie faktycznym usługi lobbingowe, promocyjne, informacyjne, audytowe i inne stanowią w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodów?2. Czy sposób udokumentowania wykonania przez PXXX usług lobbingowych, promocyjnych, informacyjnych, audytowych i innych jest prawidłowy z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego?



Wniosek ORD-IN 736 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu 21.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17.03.2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


…… Sp. z o.o. (dalej .....) są członkiem Polskiej(….) (dalej PXXX).

Celem działalności PXXX jest:

  • służyć jako wszechstronna platforma współpracy wszystkich uczestników rynku targowego w Polsce,
  • tworzyć skuteczną płaszczyznę działań lobbingowych na rzecz polskiego przemysłu targowego,
  • promować udział w targach i wystawach jako skuteczny element strategii marketingowej i komunikacyjnej przedsiębiorstw,
  • działać na rzecz podniesienia standardów usług targowych oferowanych przez członków, w tym na rzecz wiarygodnych, transparentnych statystyk targowych,
  • oferować uczestnikom rynku targowego możliwości w zakresie edukacji targowej i biznesu,
  • działać na rzecz integracji członków i ich identyfikacji ze środowiskiem oraz wypracowania motywacji do wspólnego działania i takiej kultury współpracy, aby pomnażała i chroniła interesy gospodarcze członków Izby.


Z tytułu przynależności do PXXX, zgodnie z umową z dnia 5 czerwca 2007 roku nr I(….) oraz uchwałą Walnego Zgromadzenia PXXX nr … PXXX ..... w zakresie organizowanych targów uiszczają roczną składkę członkowską w wysokości 1200,00 zł oraz wnoszą ryczałtową opłatę za usługi na rzecz członków w wysokości 75 gr netto za każdy metr kwadratowy zgłoszonej całkowitej powierzchni targowej wynajętej.

W zakres usług świadczonych przez PXXX na rzecz ..... wchodzą: usługi lobbingowe, promocyjne, informacyjne, audytowe i inne.

Szczegółowy zakres usług, świadczonych przez PXXX na rzecz członków, został wskazany w Uchwale Walnego Zgromadzenia PXXX nr … „Program …..”.

PXXX sporządził na koniec roku szczegółowe sprawozdanie z działalności, wskazując, jakie usługi zostały zrealizowane na rzecz ..... (zarówno podejmowane działania, jak i ich efekty).

Pismem z dnia 17.03.2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w zakresie usług świadczonych przez PXXX na rzecz ..... Sp. z o.o. faktycznie wchodzą usługi lobbingowe, promocyjne, informacyjne oraz w mniejszym stopniu – audytowe. Zgodnie z programem działalności PXXX mogą pojawić się również usługi szkoleniowe, które do tej pory nie wystąpiły.

Za usługi te ..... Sp. z o.o. ponosi płatność zryczałtowaną, opisaną we wniosku.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki poniesione przez ..... na opisane w stanie faktycznym usługi lobbingowe, promocyjne, informacyjne, audytowe i inne stanowią w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodów...
  2. Czy sposób udokumentowania wykonania przez PXXX usług lobbingowych, promocyjnych, informacyjnych, audytowych i innych jest prawidłowy z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Warunkiem zakwalifikowania danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest zatem:

  1. poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodu oraz,
  2. niezakwalifikowanie wydatku do grupy kosztów nieuznawanych przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów.


Do pierwszego ze wskazanych warunków umożliwiających zaliczenie określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów istnieje bogate orzecznictwo sądowe.

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów administracyjnych (np. wyroki SA/Po 1393/92, SA/Wr 1242/94, I SA/Gd 193/96) zwrot „wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu” oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W wyroku z dnia 12 maja 1999 r. (sygn. akt I SA/Wr 482/97) Naczelny Sąd Administracyjny wskazał: „aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a kosztem bezpośredniego związku. Ustawy podatkowe regulujące zagadnienie kosztów uzyskania przychodów zaliczają do nich również koszty pozostające jedynie w pośrednim związku z osiąganymi przychodami. (…) W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały osiągnięte w celu uzyskania przychodów nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.”

Pogląd ten potwierdził Minister Finansów w piśmie sygn. Po 2/AS/0179-1782/98 „użyty w tym przepisie zwrot „w celu” oznacza, że, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu bądź na funkcjonowanie źródła przychodu”.

Od 1 stycznia 2007 roku katalog kosztów został poszerzony o koszty poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Zachować, zgodnie ze słownikiem języka polskiego oznacza pozostać w posiadaniu czegoś, zachować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności. Zatem koszty poniesione w celu zachowania źródła przychodów zostają poniesione po to, aby utrzymać to źródło w niezmienionym stanie.

Zabezpieczyć, zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego, oznacza zapewnić ochronę przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym, zapewnić utrzymanie się czegoś w dotychczasowym stanie. Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 922 z dnia 2 czerwca 2002 r. określił, czym jest „zabezpieczenie źródła przychodów”. Wskazał mianowicie, że nie we wszystkich przypadkach związek pomiędzy poniesieniem danego wydatku, a osiąganymi przez podatnika przychodami jest bezpośredni.

Uzasadnieniem niektórych wydatków może być dążenie do uniknięcia ryzyka wystąpienia ewentualnych strat związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym np. w wyniku nietrafnych decyzji gospodarczych.

Przykładem tego rodzaju kosztów są między innymi wydatki związane z doradztwem inwestycyjnym. Wydatki te mogą być uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów (służące zabezpieczeniu źródeł przychodów) mimo, że nie mają bezpośredniego związku z uzyskanym przychodem. Spółka bowiem może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów.

Warunkiem jest jednak wykazanie przez podatnika, że mimo nieuzyskania przychodu w następstwie poniesienia tych wydatków, były one – obiektywnie przecz ujmując – racjonalne, co do zasady i co do wielkości.

W ocenie Spółki, między usługami świadczonymi przez PXXX, a przychodami ..... z działalności wystawienniczej istnieje pośredni związek. Promocja imprez wystawienniczo-targowych świadczona na rzecz członków Izby ma wpływ na wysokość przychodów z tytułu sprzedaży wynajętej powierzchni targowej oraz sprzedaży biletów.

W odniesieniu do działalności lobbingowej, należy uznać, że służy ona zachowaniu źródeł przychodów – poprzez wywieranie przez Izbę wpływu na proces legislacyjny oraz inne decyzje istotne dla branży: członkowie PXXX poprzez Izbę mogą uczestniczyć jako partner społeczny w rozmowach ze stroną rządową, odnośnie uregulowań zagadnień istotnych dla branży.

Należy podkreślić, iż zgodnie z istniejącą w Spółce polityką podatkową – ..... w celu potwierdzenia wykonania świadczonych na jej rzecz usług (w tym zwłaszcza niematerialnych) – gromadzą wszelkie dokumenty i inne środki dowodowe, które potwierdzają poniesienie kosztu oraz okoliczność, iż koszt został poniesiony w celu uzyskania przychodów albo zachowania lub zabezpieczenia przychodów.

Spółka wychodzi z założenia, iż zebranie dowodów potwierdzających realizację usług oraz ich związek z przychodami, ma szczególne znaczenie w przypadku usług niematerialnych, a więc także usług promocyjnych i lobbingowych.

Zgodnie z wyrokiem NSA z 18 sierpnia 2004 r. FSK 356/04 „kosztem uzyskania przychodów mogą być wydatki związane z marketingiem i promocją bądź innymi usługami, jednakże podatnik powinien wykazać w sposób wiarygodny potwierdzenie ich wykonania”.

Tym samym, na podatniku ciąży obowiązek wykazania, iż zamiar poniesionych wydatków był obiektywnie związany z osiągniętym lub nawet zamierzonym przychodem”.

Jak wspomniano w opisie stanu faktycznego ..... dysponują dowodami potwierdzającymi wykonanie usług przez PXXX. W przypadku niektórych świadczeń, pojawiają się określone efekty realizacji usługi: wydawnictwo, biuletyn, reklama, informacja prasowa, które ..... mogą przedstawić organowi podatkowemu.

PXXX na koniec roku podatkowego sporządza szczegółowe sprawozdanie z działalności świadczonej na rzecz ....., wskazując, jakie usługi zostały zrealizowane w danym roku (zarówno podejmowane działania, jak i ich efekty).

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 37 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu składki na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw – do wysokości łącznie nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,15% kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Oznacza to, że kwota składek członkowskich, która mogłaby zostać zaliczona przez członków Izby do kosztów uzyskania przychodów, została ograniczona do określonego limitu.


Reasumując:

  1. Wydatki poniesione przez ..... na usługi lobbingowe, promocyjne, informacyjne, audytowe i inne stanowią, zdaniem Spółki, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodów – jest to koszt pośrednio związany z uzyskiwanymi przychodami.
  2. Sporządzenie przez PXXX na koniec roku podatkowego szczegółowego sprawozdania z działalności, wskazując, jakie usługi zostały zrealizowane na rzecz ..... (zarówno podejmowane działania, jak i ich efekty), potwierdza w sposób wiarygodny potwierdzenie ich wykonania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj