Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-244/08/PK
Data
2008.05.14
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
proporcja
Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji przez jednostkę budżetową
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008r. (data wpływu 13 lutego 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2008r. (data wpływu 12 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z dokonanymi inwestycjami związanymi z działalnością opodatkowaną i nieopodatkowaną – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z dokonanymi inwestycjami związanymi z działalnością opodatkowaną i nieopodatkowaną. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 kwietnia 2008r. znak: IBPP1/443-244/08/PK.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu (jednostka budżetowa) realizuje inwestycje finansowane ze środków budżetowych otrzymanych z gminy. Środki te mieszczą się w rocznym planie finansowym. Należy zaznaczyć, że inwestycje te zaliczane są do środków trwałych i będą służyły sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej Miejskiego Ośrodka Rekreacji i Sportu.
Inwestycje związane są z funkcjonowaniem Miejskiego Ośrodka Rekreacji i Sportu to min.: - budowa, przebudowa i rozbudowa obiektów sportowych
- remont i modernizacja obiektów sportowych
- budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury technicznej i sanitarnej
- zagospodarowanie otoczenia wokół obiektów sportowych
- zakup wyposażenia obiektów sportowych
- zakup sprzętu siłowego
- zakup sprzętu nagłaśniającego
- zakup sprzętu biurowego w tym oprogramowania do komputerów
- zakup samochodów
- zakup hali namiotowej.
Faktury dokumentujące przedmiotowe inwestycje wystawiane są na Miejski Ośrodek Rekreacji i Sportu. Właścicielem środków trwałych powstałych w wyniku inwestycji jest Gmina. MORiS korzysta z ww. środków trwałych na podstawie decyzji odpłatnego przekazania w trwały zarząd.Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności z prawem do odliczenia
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z ww. okolicznością można odliczać podatek VAT naliczony z faktur związanych z tymi inwestycjami...
Zdaniem Wnioskodawcy ze tego względu, że w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 nr 54, poz.535) ustanowiony został zakaz odliczania podatku naliczonego VAT, jeżeli wydatki związane z nabyciem towarów lub usług nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ma pewne wątpliwości w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego. Wskazać jednak należy, że art. 88 ust. 1 pkt.2 u.p.t.u. nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 czyli towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji - stanowi o tym artykuł 88 ust. 3 pkt 1 u.p.t.u. Zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług dalej u.p.t.u., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa a art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 u.p.t.u. W sytuacji zatem, gdy jednostka realizuje inwestycję związaną z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 u.p.t.u., prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych zgodnie z treścią wyżej powołanego art. 86 ust. 1 u.p.t.u.W opinii Wnioskodawcy, jednostce przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przy czym należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycję te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – art. 90 ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Należy jednak zauważyć, że ustawodawca w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nałożył pewne obostrzenia w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego i tak w myśl tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast zgodnie z ust. 3 pkt 2, ww. artykułu przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku Mając powyższe przepisy na uwadze należy stwierdzić, iż aby skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponoszone wydatki winny stanowić koszt uzyskania przychodu lub być związane z nabyciem środka trwałego, wyjątkiem od tej zasady są przypadki gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654) zwalnia się od podatku jednostki budżetowe. Z analizy przywołanych przepisów wynika, iż ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 nie będzie odnosiło się do Wnioskodawcy gdyż jako jednostka budżetowa korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego.
Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących przedmiotowe zakupy towarów i usług w zakresie, w jakim jest ono związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast w części, w której zakupy towarów i usług związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu. Jeżeli nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą może proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym. Mając na uwadze, że nabywane towary oraz usługi będą służyły do wykonywania zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje mu całkowite prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku przedmiotowymi inwestycjami, za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|