Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-272/08-2/IG
z 15 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-272/08-2/IG
Data
2008.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
basen
budynek mieszkalny
hala
stawka
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Spółka na podstawie zawartej umowy realizować będzie kompleksową inwestycję związaną z budową hali basenowej stanowiącej część domu jednorodzinnego. W związku z powyższym, o ile umowa zawarta ze zleceniodawcą nie przewiduje odrębnego rozliczenia zużytych materiałów i wykonanych robót, Spółka może opodatkować całość czynności jako usługę budowlano – montażową i zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008r. (data wpływu 15 lutego 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług budowlano montażowych w zakresie wykonania hali basenowej w budowanym domu jednorodzinnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 lutego 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług budowlano montażowych w zakresie wykonania hali basenowej w budowanym domu jednorodzinnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka podjęła współpracę z inwestorem (osoba fizyczna) budującym na własne potrzeby dom jednorodzinny. W projekcie architektonicznym oraz wydanym na jego podstawie pozwoleniu na budowę inwestor otrzymał pozwolenie na wybudowanie jednorodzinnego budynku mieszkalnego wraz z budową hali basenowej położonej w tym budynku. Budynek mieszkalny jak również budowana hala basenowa stanowią jedną całość i wykonywane są na podstawie jednego projektu architektonicznego. Powierzchnia budowanej hali basenowej nie przekracza połowy ogólnej powierzchni domu. W związku z podjętą współpracą Spółka wykonywała będzie szeroko rozumiane prace budowlano-montażowe w zakresie kompleksowego wykonania przedmiotowej hali wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do prawidłowego funkcjonowania basenu i wentylacji hali basenowej. Możliwe jest również, że po szczegółowym uzgodnieniu z inwestorem warunków kontraktu, Spółka wykona również w hali basenowej w sposób kompleksowy saunę lub łaźnię parową. Przewidziane prace budowlano-montażowe związane z kompleksowym wykonaniem hali basenowej w domu jednorodzinnym obejmują w szczególności:

  • wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej w pomieszczeniu hali basenowej;
  • wykonanie instalacji elektrycznej w pomieszczeniu hali basenowej;
  • wyłożenie glazurą pomieszczenia sauny parowej;
  • położenie płyt paroizolacyjnych; - kompleksowe wykonanie niecki basenowej;
  • montaż i rozruch filtrów do wody, urządzeń dozujących, centrali osuszającej, wentylacji, wanny z hydromasażem,niecki wykonanej z tworzywa sztucznego itp.

Inwestycja podzielona będzie na kilka etapów, które będą uzgadniane z inwestorem. Rozliczanie prac będzie następowało etapowo, zgodnie z postępem przeprowadzonych prac.

Jednocześnie w związku z prowadzonymi negocjacjami handlowymi z innymi inwestorami możliwe jest, że w przyszłości podobne projekty będą wykonywane przez Spółkę na podstawie innych kontraktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku świadczenia szeroko rozumianych usług budowlano-montażowych w zakresie kompleksowego wykonania hali basenowej wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do prawidłowego funkcjonowania basenu zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie art. 41 tej ustawy przewiduje, że stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W przypadku zaś towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %„ z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei art. 41 ust. 12 tej ustawy przewiduje, iż stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z kolei art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 -wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa jak również fakt, iż wykonywane i planowane przez Spółkę szeroko rozumiane usługi budowlano-montażowe w zakresie kompleksowego wykonania hali basenowej wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do prawidłowego funkcjonowania basenu dotyczą budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym to wykonywanie takich czynności podlegało będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki w wysokości 7%.

Jednocześnie Spółka pragnie dodać, iż do dnia 31.12.2007 roku opisane przez Spółkę usługi korzystały ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, co zostało potwierdzone w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w dniu 22.11.2006 roku sygn. 1472/RPP1/443-586/06/BIK..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 114 ust. 1 (ust. 2 tego artykułu). Natomiast ustępy 12 do 12c tego artykułu stanowią:

„Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej”.

Dopełnienie tych przepisów stanowi § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu „Stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy”.

Dla określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług w przedstawionym stanie faktycznym należy ustalić, czy Podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczenia usług. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie zaś do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej – art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem o tym, czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonaniem usług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja.

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5.3.4) stanowiącymi załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), które do celów podatku od towarów i usług stosuje się do 31 grudnia 2008r., roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

  • roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,
  • gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,
  • budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45,
  • roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

Zastosowanie właściwej stawki podatku VAT zależy więc od tego, co jest przedmiotem umowy cywilno – prawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez Podatnika. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane związane z montażem i instalacją poszczególnych urządzeń, sklasyfikowane wg PKWiU 45, w ramach których Podatnik wykonuje prace budowlane wykończeniowe w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, wówczas do całej wartości usługi zastosowanie ma jednolita 7% stawka podatku VAT, o której mowa w w/cyt. przepisach ustawy o VAT i rozporządzenia wykonawczego. Natomiast w przypadku, gdy umowa z zleceniodawcą określa odrębnie dostawę poszczególnych towarów i odrębnie świadczenie poszczególnych usług, należy osobno opodatkować każdą transakcję według stawek podatku VAT przewidzianych dla tego rodzaju towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że Spółka na podstawie zawartej umowy realizować będzie kompleksową inwestycję związaną z budową hali basenowej stanowiącej część domu jednorodzinnego. W związku z powyższym, o ile umowa zawarta ze zleceniodawcą nie przewiduje odrębnego rozliczenia zużytych materiałów i wykonanych robót, Spółka może opodatkować całość czynności jako usługę budowlano – montażową i zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zostało przedstawione jedno zdarzenie faktyczne opłata za wydanie interpretacji wynosi 75 zł. Wnioskodawca wniósł opłatę w wysokości 150 zł. dotyczącą 1 zdarzenia faktycznego i 1 zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, że ilość zdarzeń faktycznych i przyszłych była mniejsza niż ilość wniesionych opłat kwota 75 zł. stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona wnioskodawcy na konto, z którego została uiszczona.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj