Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-501/08-2/MN
z 28 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-501/08-2/MN
Data
2008.08.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
bilety
instalacja kasy rejestrującej
kasa
kasa rejestrująca
likwidacja
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
przewóz
przewóz osób
rezygnacja
rezygnacja ze zwolnienia
transport drogowy
wydatki na zakup kasy rejestrującej
zaprzestanie
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej
zwrot wydatków na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Wnioskodawca świadczy usługi autobusowych przewozów miejskich rozkładowych i korzysta ze zwolnienia ze stosowania kas rejestrujących. Spółka dobrowolnie rozpoczęła częściową ewidencję sprzedaży w kasach rejestrujących. Czy Spółka ma prawo zrezygnować ze stosowania kas rejestrujących i prowadzić ewidencję sprzedaży bezrachunkowej?



Wniosek ORD-IN 427 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rezygnacji z ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rezygnacji z ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi autobusowych przewozów miejskich rozkładowych, za które pobiera opłaty na podstawie uchwały Rady Miejskiej i korzysta ze zwolnienia ze stosowania kas rejestrujących, na podstawie § 2 oraz § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), pozycja 6 załącznika czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania.

W roku 2003 Spółka dobrowolnie rozpoczęła częściową ewidencję sprzedaży w kasach rejestrujących, zgłaszając 3 kasy w autobusach oraz jedną w punkcie sprzedaży biletów. Przyczyną rejestracji bileterek jako kas fiskalnych była chęć skorzystania z ulgi podatkowej przy zakupie kas rejestrujących. Obecnie nie istnieją już w przedsiębiorstwie żadne przesłanki do stosowania kas rejestrujących.

Poza świadczeniem przedmiotowych usług, Spółka w niewielkim zakresie (kilka procent obrotu ogółem) wykonuje inne czynności, które nie korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (np.: sprzedaż rozkładów jazdy, wynajem autobusów). Obrót uzyskany ze świadczenia usług podstawowych, wymienionych w załączniku do rozporządzenia, znacząco przekracza 70% obrotu ogółem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo zrezygnować ze stosowania kas rejestrujących i prowadzić ewidencję sprzedaży bezrachunkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie rozkładowego transportu pasażerskiego miejskiego zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych na podstawie § 2 oraz § 3, w związku z poz. 6 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807). Poza świadczeniem przedmiotowych usług Spółka wykonuje inne czynności, które nie korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (np.: sprzedaż rozkładów jazdy, wynajem autobusów) tylko w niewielkim zakresie (kilka procent obrotu ogółem). W opinii Zainteresowanego nie ma przeszkód, aby zaprzestać ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister Finansów, zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników (zwolnienia podmiotowe) oraz niektóre grupy czynności (zwolnienia przedmiotowe) z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na wysokość obrotu lub rodzaj prowadzonej działalności (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz. U. Nr 113, poz. 720 – obowiązujące od 1 lipca 2008 r.).

Stosownie do § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym pod pozycją nr 6 wymienione zostały „przewozy miejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny” – symbol PKWiU ex 60.21.2.

Wobec powyższego świadczone przez Zainteresowanego usługi autobusowych przewozów miejskich rozkładowych zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.


W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Natomiast na mocy ust. 6 pkt 2 powołanego paragrafu, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2007 r.

W związku z tym, że w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że dokonał fiskalizacji kas rejestrujących oraz rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych z powodu „chęci skorzystania z ulgi podatkowej przy zakupie kas rejestrujących”, tj. przed upływem terminu wynikającego z obowiązujących przepisów, a zatem nie utracił prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, należy stwierdzić, iż może dokonywać sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej.

Tym samym, nie będąc zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej, Wnioskodawca może wyrejestrować kasę rejestrującą zgłoszoną naczelnikowi urzędu skarbowego, kończąc pracę tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.).

Ponadto tut. Organ informuje, że na mocy art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, jeżeli Wnioskodawca zaprzestał używania kasy rejestrującej po upływie 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, to nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej lub zwróconej na jej zakup.


Nadmienia się, że Zainteresowany może również pozostawić kasę rejestrującą w stanie technicznym odpowiadającym wymogom określonym w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące do momentu kiedy będzie ona ponownie wymagana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.


Tut. Organ podkreśla, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym, w wydanej interpretacji tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.


W sprawie będącej przedmiotem wniosku wskazać ponadto należy, iż do 30 czerwca 2008 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz.1807) – jednakże uregulowania w zakresie sprawy będącej przedmiotem zapytania – pozostały niezmienione.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj