Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-375/08-4/AMN
z 28 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-375/08-4/AMN
Data
2008.08.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
członek zarządu
nierezydent
obowiązek płatnika
płatnik


Istota interpretacji
Czy Spółka powinna pobierać w trakcie roku zryczałtowany podatek od wypłacanych podatnikowi wynagrodzeń oraz czy do końca stycznia 2009 roku powinna zadeklarować wypłacone przychody na zbiorczej deklaracji PIT-8AR, a do końca lutego 2009 roku sporządzić imienną informację IFT-1R?



Wniosek ORD-IN 372 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 30 maja 2008 r.), uzupełnionym w dniu 14 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 11 sierpnia 2008 r. nr ILPB1/415-375/08-2/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 13 sierpnia 2008 r., wniosek uzupełniono w dniu 14 sierpnia 2008 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Członek Zarządu Wnioskodawcy (Spółki z o.o.), z tytułu pełnienia tej funkcji jest wynagradzany na podstawie uchwały o wynagradzaniu podjętej przez Radę Nadzorczą Spółki. Zgodnie z uchwałą, wypłaty wynagrodzenia dokonuje firma z siedzibą w Niemczech. Na podstawie umowy pomiędzy Spółką, a firmą z siedzibą w Niemczech, o refakturowaniu kosztów wynagrodzenia Członków Zarządu, Spółka jest obciążana kosztami wynagrodzenia wypłacanego Członkowi Zarządu z tytułu funkcji pełnionych przez niego na Jej rzecz.

Członek Zarządu Spółki przebywa w Polsce czasowo w celu pełnienia swej funkcji w Spółce z siedzibą w P.. Jest obywatelem zagranicznym mającym miejsce zamieszkania w Niemczech, a zatem podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca wskazał, iż fakt posiadania przez Członka Zarządu ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce został potwierdzony przez Ministra Finansów w wydanej interpretacji.

Do 31 grudnia 2007 r. Członka Zarządu Wnioskodawcy łączyła z firmą z siedzibą w Niemczech umowa na czas określony o skierowaniu do pełnienia funkcji Członka Zarządu w Spółce. Po 31 grudnia 2007 r. umowa ta nie została i nie zostanie przedłużona.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy Spółka powinna pobierać w trakcie roku zryczałtowany podatek dochodowy od wypłacanych podatnikowi wynagrodzeń... Czy Spółka powinna do końca stycznia 2009 roku zadeklarować wypłacone przychody na zbiorczej deklaracji PIT-8AR, a do końca lutego 2009 roku sporządzić imienną informację IFT-1R...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne nieposiadające w Polsce miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Polski oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Polski (ograniczony obowiązek podatkowy). W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy przychody otrzymywane przez osoby należące do składu zarządów z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście. Podatek dochodowy od tych przychodów, uzyskanych przez osoby podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, pobierany jest w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu (art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z ust. 1 tegoż przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat (świadczeń) lub stawiają do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu m.in. pełnienia funkcji w zarządzie osobom posiadającym ograniczony obowiązek podatkowy, obowiązane są pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. W terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano ten podatek, płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązani są przekazać kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego na rachunek właściwego urzędu skarbowego (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są również obowiązani przesłać do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika roczną deklarację PIT-8AR (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a w terminie do końca lutego - przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, informację IFT-1R (art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, Spółkę należy traktować jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, zobowiązanego do sporządzenia deklaracji PIT-8AR oraz informacji IFT-1R. Pomimo, że Spółka fizycznie nie wypłaca należności osobie posiadającej ograniczony obowiązek podatkowy z tytułu sprawowania funkcji Członka Zarządu, a wynagrodzenia te są wypłacane przez firmę z siedzibą w Niemczech, to jednak jedynie w stosunku do Spółki Członek Zarządu może kierować ewentualne roszczenia w przypadku opóźnienia lub braku wypłaty wynagrodzeń, gdyż to Spółka jest zobowiązana na podstawie uchwały Rady Nadzorczej do ich wypłaty. Ponadto, pomiędzy Spółką, a firmą z siedzibą w Niemczech została zawarta umowa, zgodnie z którą koszty wynagrodzeń wypłacanych Członkowi Zarządu są refakturowane do Spółki. Tym samym firma z siedzibą w Niemczech pełni funkcję jedynie podmiotu pośredniczącego pomiędzy Spółką a podatnikiem, działającego jako tzw. paying-agent.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt fizycznej wypłaty wynagrodzenia przez firmę nie wpływa na obowiązek złożenia przez Spółkę deklaracji PIT-8AR i informacji IFT-1R.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W myśl art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W myśl art. 13 pkt 7 cytowanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.


W myśl art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.


Stosownie do treści art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.


W myśl art. 42 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (IFT-1/IFT-1R).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wynagrodzenie podatnika za pełnienie funkcji Członka Zarządu na rzecz Spółki zobowiązanej do wypłaty wynagrodzenia, fizycznie wypłacane jest podatnikowi przez firmę niemiecką, będącą pośrednikiem pomiędzy Spółką i podatnikiem. Spółka obciążona jest kosztami wynagrodzenia wypłacanego Członkowi Zarządu z tytułu funkcji pełnionych na Jej rzecz. Członkowi Zarządu przysługują ewentualne roszczenia w przypadku opóźnienia lub braku wynagrodzenia wyłącznie do Spółki. W związku z powyższym należy uznać, że obowiązki płatnika spoczywają na Spółce, jako zobowiązanym i ponoszącym koszty wynagrodzenia Członka Zarządu za pełnione na Jej rzecz funkcje. Podmiot fizycznie dokonujący wypłaty wynagrodzenia Członkowi Zarządu jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu wartości pieniężnych pomiędzy Zobowiązanym a uprawnionym i w związku z tym nie ciążą na nim obowiązki płatnika. Zatem Spółka powinna pobrać w trakcie roku podatkowego zryczałtowany podatek od wypłaconych podatnikowi w 2008 roku wynagrodzeń i do końca stycznia 2009 roku zadeklarować wypłacone przychody na zbiorczej deklaracji PIT-8AR, a do końca lutego 2009 roku sporządzić imienną informację IFT-1R.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj