Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-488/08-4/SJ
z 27 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-488/08-4/SJ
Data
2008.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rolnik ryczałtowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Rolnik ryczałtowy nie może zrezygnować ze zwolnienia, z którego korzysta jako rolnik ryczałtowy i dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny w bieżącym roku.



Wniosek ORD-IN 490 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana …, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 28 maja 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2008 r. (data wpływu 23 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia od podatku przez rolnika ryczałtowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia od podatku przez rolnika ryczałtowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2008 r. (data wpływu 23 lipca 2008 r.) o brakującą kwotę oraz o doprecyzowanie własnego stanowiska.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w lutym 2008 r. przejął gospodarstwo rolne po teściu. Przez 10 lat pracował w tym gospodarstwie i jako domownik wraz z małżonką ubezpieczeni byli w KRUS. Teść Zainteresowanego sam miał zamiar zrezygnować z ryczałtu, ponieważ planował przeprowadzić inwestycje w gospodarstwie. W 2007 r. osiągnął sprzedaż produktów rolnych w wysokości kwoty brutto: 145.346,96 zł.

Od momentu przejęcia gospodarstwa przez Zainteresowanego, rozpoczął on ewidencjonowanie sprzedaży, która za miesiąc marzec i kwiecień wyniosła 43.020,81 zł. Gospodarstwo nastawione jest na produkcję mleka, która w ostatnim czasie zwiększyła się o połowę, w porównaniu z rokiem poprzednim. Wnioskodawca rozpoczął też budowę obory, w celu zwiększenia pogłowia bydła mlecznego – budowa ta jest związana ze znacznymi kosztami. Uzyskał już pozwolenie na budowę, zgromadził potrzebną dokumentację techniczną, planuje dokonać zakupu materiałów budowlanych i kosztownego wyposażenia technicznego do nowego obiektu, tj.: dojarek, elektronicznych dozowników wody i paszy dla zwierząt. Dodatkowo, Zainteresowany planuje powiększyć obszar gospodarstwa o dodatkowe grunty rolne, w związku z czym, wymagana jest modernizacja oraz zakup nowego sprzętu rolniczego. Dla realizacji tych planów konieczne jest pozyskanie przez niego dodatkowych środków pieniężnych, które mógłby uzyskać rozliczając podatek VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia, z którego korzysta rolnik ryczałtowy i przejść na VAT w roku bieżącym...

Zdaniem Wnioskodawcy, przejście na rozliczanie podatku na zasadach ogólnych, pozwoli mu na rozliczanie zakupów nie tylko inwestycyjnych ale również środków produkcji. Gospodarstwo rolne, które przejął w bieżącym roku, zna od 10 lat i planował jego modernizację już wcześniej. Zgodnie z prawem, podatek VAT mógłby rozliczać dopiero od 2009 r., ponieważ nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – co jest wynikiem przejęcia gospodarstwa w bieżącym roku podatkowym. Zainteresowany uważa, iż czas oczekiwania jest zbyt długi. Szczególnie z tego względu, iż podatek VAT od zakupu materiałów budowlanych na sumę netto 600.000 zł wynosić będzie 132.000 zł – kwotę tą Wnioskodawca mógłby spożytkować na zakup, np. nowego sprzętu rolniczego. Ponadto, zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy o VAT, prowadzi on ewidencję bieżącą z której wynika, iż przekroczył wymaganą kwotę sprzedaży, która pozwalałaby na rezygnację ze zwolnienia. Dlatego komentując sytuację, w której się znalazł, Zainteresowany stwierdza, iż: w przypadku podmiotów gospodarczych rezygnacja ze zwolnienia jest wyłącznie aktem woli tych podmiotów, natomiast w przypadku rolników ryczałtowych, jest to cała procedura, która nie ułatwia lecz utrudnia stanie się podmiotem czynnym podatku od towarów i usług, co stwarza wrażenie ograniczenia możliwości decydowania o sposobie prowadzenia działalności rolniczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez działalność rolniczą, zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy – rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42 -00.11), a także świadczenie usług rolniczych.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.


Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Natomiast w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 1 i 2 ustawy).

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W wyniku wystąpienia powyższych przesłanek, a także po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego, w którym podatnik zawiadamia o rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania, rolnik ryczałtowy staje się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, który w lutym 2008 r. przejął gospodarstwo rolne po teściu. Od tego też momentu rozpoczął sprzedaż oraz prowadzenie ewidencji sprzedaży. Ponadto, zamierza zrezygnować z przysługującego mu zwolnienia od podatku od towarów i usług i rozpocząć rozliczanie podatku VAT na zasadach ogólnych w bieżącym roku.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie może zrezygnować ze zwolnienia, z którego korzysta rolnik ryczałtowy i dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny w bieżącym roku. Nie został bowiem spełniony przez niego warunek wynikający z art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT, tj. nie dokonał w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł. Dopiero po spełnieniu opisanych przesłanek, Zainteresowany może zrezygnować ze zwolnienia i rozliczać się na zasadach ogólnych jako czynny podatnik VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj