Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1285/12/KM
z 8 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem nieruchomości oznaczonej w ewidencji numerem 139, na której znajduje się cmentarz komunalny. Zadania z zakresu zakładania, rozszerzania, a także utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi, w świetle ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 ze zm.) oraz zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z póź. zm.), należą do zadań własnych gminy. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy mogą powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28,poz. 146 i Nr 96, poz. 620).

W związku z powyższym Gmina zawarła umowę, przedmiotem której jest przejęcie przez Sp. z o.o. obowiązku administrowania i utrzymania cmentarza komunalnego, w tym między innymi prowadzenie racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi, pobieranie opłat za korzystanie z cmentarza, bieżące utrzymanie czystości cmentarza (umowa w załączeniu). Za czynności określone w umowie po przedłożeniu faktury spółka otrzymuje określone miesięczne wynagrodzenie. Wysokość opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych i urządzeń ustalona jest na podstawie zarządzenia Burmistrza (zarządzenie w załączeniu). Zgodnie z § 3 zarządzenia Burmistrza opłaty za korzystanie z cmentarza komunalnego i znajdujących się na nich urządzeń pobiera prowadzący obsługę administracyjną, czyli Spółka, która przyjmuje wpłaty gotówkowe na dowód KP za ww. opłaty cmentarne od osób fizycznych i prawnych. Natomiast Gmina na podstawie wystawionego zlecenia nabywcy – „Zlecam Sp. z o.o. załatwianie wszystkich czynności związanych z wystawianiem i opłacaniem faktury, za korzystanie z cmentarza komunalnego oraz udzielam spółce pełnomocnictwa do zastępowania mnie przed Gminą K. w czynnościach jakie do wykonania pełnomocnictwa okażą się konieczne” (zlecenie w załączeniu), wystawia faktury VAT w trzech egzemplarzach, gdzie dwa egzemplarze otrzymuje spółka, a jeden pozostaje w Gminie (ewidencja księgowa - osobna na każdego zlecającego usługę) oraz ujmuje w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadza podatek od towarów i usług do urzędu skarbowego.

Na koniec miesiąca Spółka sporządza zestawienie (zestawienie w załączeniu oraz przelew bankowy) wszystkich faktur wskazując nazwisko wpłacającego, numer faktury oraz kwotę i wpłaca na konto bankowe raz w miesiącu.

Ww. opłaty do dnia złożenia wniosku nie są ewidencjonowane na kasie fiskalnej ani przez Spółkę ani przez Gminę.

Gmina korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług pogrzebowych za pomocą kas fiskalnych, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. poz. 37 załącznika czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania.

Gmina posiada już dwie kasy fiskalne, które są zainstalowane w hali sportowej i przystani kajakowej, na której nie mogą być ewidencjonowane ww. opłaty cmentarne, ponieważ są one pobierane w innym miejscu.

Natomiast spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie korzysta ze zwolnień określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Gmina będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług za pomocą kas fiskalnych, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. poz. 37 załącznika czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania?
  2. Czy w opisanej sytuacji na Spółce ciąży obowiązek ewidencji na swojej kasie fiskalnej, która pobiera opłaty cmentarne w swojej siedzibie, która jest bezpośrednim poborcą opłat cmentarnych na podstawie zawartej umowy z Gminą, czy może na Gminie ciąży ten obowiązek do zakupu kasy fiskalnej i przekazania jej dla pracownika Spółki.


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania 1, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ( Dz.U. Nr 138, poz. 930 z późn. zm.) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika figurują czynności zdefiniowane jako: „świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła”2 . Z objaśnień zawartych w punkcie 2 wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r. Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas można zatem stosować jeżeli:


  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.


Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Gmina stoi na stanowisku, iż czynności opisane we wniosku korzystają ze „zwolnienia”, tj. zawartego w poz. 37 rozporządzenia Ministra Finansów, ponieważ spełniają ww. warunki. Gmina nadmienia, że zadała pytanie ekspertowi w dziedzinie podatku VAT Pani E. R. i uzyskała odpowiedź:

„Jeśli opłaty za wykorzystanie pola grzebalnego, opłaty za wjazd na cmentarz, pobierane od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przez spółkę z o.o., która ma podpisaną umowę o administrowanie i utrzymanie cmentarza komunalnego są wpłacane na konto bankowe gminy, to gmina w 2011 i 2012 roku jest zwolniona z obowiązku ich ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych (poz. 37 załącznika rozporządzenia MF z dn. 26 lipca 2010r.). Za to spółka ma taki obowiązek, czyli powinna dokonywać ewidencjonowania pobranych opłat za pomocą kas fiskalnych, ponieważ wpłaty te przyjmuje bezpośrednio od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.”


Zdaniem Gminy - w odniesieniu do pytania 2 - obowiązek ewidencji opłat cmentarnych przy zastosowaniu kas rejestrujących spoczywa na Spółce, jako pośredniku, który dokonuje sprzedaży w imieniu Gminy na rzecz osób fizycznych i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie, na które wystawia Gminie, jako zleceniodawcy fakturę.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące ustawodawca reguluje na mocy wydanych rozporządzeń - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz.U. Nr 138, poz. 930) w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz.U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.) w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. W świetle § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., podatnicy są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust.7.

Stosowanie do § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Zatem w sytuacji, kiedy to pośrednik (w przypadku Gminy - Spółka, która pobiera opłaty cmentarne bezpośrednio od osób fizycznych), dokonuje sprzedaży zleceniodawcy w jego imieniu na rzecz osób fizycznych nieprowdzaących działalności gospodarczej jest obowiązany do ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z powyższego wynika, że należy odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na pośredniku, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na zleceniodawcy. Sprzedaż realizowana przez pośrednika w imieniu zleceniodawcy, powinna być ewidencjonowana przez pośrednika ze wszystkimi konsekwencjami. Tak więc, na podstawie ww. przepisów i zgodnie z zawartą umową o administrowanie pomiędzy Gminą a Spółką, Gmina nie ma obowiązku zakupu kasy fiskalnej w celu przekazania jej dla pracownika Spółki, aby to on ewidencjonował tą sprzedaż w jej imieniu, to Spółka jest zobowiązana do tego, ponieważ nie korzysta z prawa ze zwolnień określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. Gmina dokonując sprzedaży za pośrednictwem Spółki jest zwolniona z obowiązku ewidencji opłat cmentarnych na kasie fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak wynika z art. 111 ust. 3a podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in.:


  • dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;
  • używać kas rejestrujących zgodnie z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 1;
  • stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b.


Stosownie natomiast do treści art. 111 ust. 3b ww. ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powyższy przepis ustanawia wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, nakazując również ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania za pomocą własnej kasy obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu. Zatem „pośrednik”, który obok sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników, dokonuje własnej sprzedaży towarów i usług, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania na kasie obrót z tytułu sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z powyższego wynika, że należy odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na pośredniku, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na zleceniodawcy.

Zasady stosowania przez podatników kas rejestrujących zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.).

W oparciu o treść § 7 ust. 7 tego rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Zgodnie natomiast z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2). Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.


Korzystanie ze zwolnienia określonego w poz. 37 wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:


  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.


Ze złożonego wniosku wynika, iż Gmina zawarła umowę, przedmiotem której jest przejęcie przez Sp. z o.o. obowiązku administrowania i utrzymania cmentarza komunalnego, w tym m.in. prowadzenie racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi, pobieranie opłat za korzystanie z cmentarza w wysokości określonej przez Burmistrza, bieżące utrzymanie czystości cmentarza. Za czynności określone w umowie po przedłożeniu faktury spółka otrzymuje określone miesięczne wynagrodzenie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy oraz mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż o ile przedmiotowe czynności (pobór opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego) są w istocie realizowane przez Spółkę w imieniu Gminy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to stosownie do cytowanego art. 111 ust. 3b ustawy powinny być ewidencjonowane przez Spółkę przy zastosowaniu jego kasy rejestrującej – skoro jak wskazano we wniosku Spółka nie korzysta ze zwolnień określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. – ze wszystkimi tego konsekwencjami.

W tej sytuacji, Gmina nie będzie miała obowiązku jednoczesnego ewidencjonowania za pomocą własnej kasy rejestrującej sprzedaży dokonanej przez Spółkę. W konsekwencji nie można podzielić opinii, iż Gmina dokonując sprzedaży za pośrednictwem Spółki jest zwolniona z obowiązku ewidencji opłat cmentarnych na kasie fiskalnej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, uznano je za nieprawidłowe.

Należy przy tym podkreślić, iż na Gminie ciążyć będzie obowiązek dokonywania rozliczenia w deklaracji dla podatku od towarów i usług sprzedaży dokonanej przez pośrednika w imieniu i na rzecz Gminy, na podstawie danych zawartych w dokumentacji otrzymanych od Spółki.

Końcowo wskazać należy, iż mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Gmina dokonująca sprzedaży za pomocą Spółki z o.o., zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla tej Spółki. Podmiot ten, aby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano innych kwestii zawartych we wniosku (np. dotyczących dokumentowania przedmiotowych czynności), ponieważ nie były one przedmiotem zapytania, a udzielając odpowiedzi tut. organ ograniczył się wyłącznie do zagadnień objętych pytaniem Wnioskodawcy.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj