Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-719/08-2/KB
z 5 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-719/08-2/KB
Data
2008.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
czasopisma
książka
potrącenie (kompensata)
produkcja
rok podatkowy
sprzedaż


Istota interpretacji
Mając powyższe na uwadze, Spółka zwraca się z pytaniem, w jakim momencie powinna ona potrącać koszty uzyskania przychodów wskazane w opisie stanu faktycznego?



Wniosek ORD-IN 377 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.04.2008r. (data wpływu 09 maja 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 maja 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność polegającą na wydawaniu i sprzedaży książek i czasopism o zróżnicowanej tematyce. Działalność ta wiąże się z ponoszeniem charakterystycznych dla niej kosztów. Koszty te według rodzaju oraz sposobu rozliczenia można podzielić na następujące grupy:

Grupa 1:

Koszty związane z produkcją wydawnictw w tym koszty druku wydawnictw (książek, miesięcznika), koszty związane z zapłatą za licencje do publikacji zdjęć, tekstów, koszty przygotowania do druku (w tym koszty edytorialowe ponoszone przed oddaniem książki lub miesięcznika do druku w postaci przygotowania errat, przygotowanie samych produktów, zbierania zdjęć, artykułów, podpisów autorów tekstów) wynagrodzeń bezpośrednio związanych z przygotowaniem miesięcznika lub książek. W przypadku tego rodzaju kosztów istotne jest podkreślenie, że w przypadku miesięcznika Reader’s Digest Przegląd faktury dokumentujące poniesienie kosztów druku kolejnego numeru Spółka otrzymuje zawsze już po wysyłce z magazynu do klienta. Na przełomie roku podatkowego oznacza to, iż wysyłka następuje w ostatnim miesiącu bieżącego roku, natomiast faktura wystawiana jest przez usługodawcę w miesiącu następnym. Koszty zakupu produktów dodatkowych, które w ramach jednej transakcji sprzedaży dołączane są do książek i wydawnictw (długopisy, breloki, itp.).

Faktury dokumentujące zakupy produktów dodatkowych dokonane pod koniec roku podatkowego, często są dostarczane Spółce w następnym roku podatkowym. Ponadto, część produktów dodatkowych zakupionych w danym roku podatkowym pozostaje w magazynie i jest wysyłana do klientów dopiero w roku następnym.

Koszty pochodne związane z przewiezieniem do magazynu wydrukowanych książek oraz zakupionych produktów dodatkowych, takie jak koszty transportu oraz cła. Często zdarza się, że faktury za transport otrzymywane są po dniu przyjęcia książek lub produktów dodatkowych do magazynu.

Grupa 2:

Koszty związane z zapłatą za prawa autorskie płatne od książek, uzależnione od liczby sprzedanych egzemplarzy. Z uwagi na sposób obliczania wysokości wynagrodzenia autorskiego (tj. od liczby sprzedanych książek) faktura lub inny dokument rozliczeniowy jest zawsze wystawiany i dostarczany Spółce po sprzedaży towarów, których dotyczy. Innymi słowy, za książki sprzedane np. w czerwcu należności autorskie płatne są na podstawie dokumentów wystawianych w lipcu.

Grupa 3:

Koszty reklamy, takie jak koszty nagród rzeczowych i pieniężnych przyznawanych w konkursach organizowanych przez Spółkę oraz loteriach, koszty druku i wysyłania pocztą ofert do klientów, koszty zakupu baz danych oraz ich przetwarzania, koszty telemarketingu. Jeżeli chodzi o tę kosztów to należy rozróżnić każdy ich rodzaj:

  1. nagrody rzeczowe - zdarza się, że zakup nagród rzeczowych (w tym i wystawienie faktury) dokonywany jest w jednym roku podatkowym, natomiast wręczenie nagrody i podpisanie protokołu jej przekazania następuje na początku kolejnego roku podatkowego,
  2. nagrody pieniężne - zdarza się, że protokół z losowania i polecenie wypłaty nagrody zostają podpisane w jednym roku podatkowym, natomiast faktyczna wypłata zostaje dokonana na początku kolejnego roku podatkowego,
  3. koszty druku i rozsyłania ofert pocztą - w przypadku tego rodzaju kosztów Spółka otrzymuje fakturę za druk oraz fakturę za wysyłkę. Często zdarza się, że fakturę za druk ofert Spółka otrzymuje w jednym miesiącu, zaś fakturę od X za wysyłkę tych ofert już w następnym miesiącu,
  4. koszty zakupu baz danych potencjalnych klientów - zakup dostępu do bazy danych i wystawienie faktury może nastąpić np. w czerwcu w odniesieniu do bazy wykorzystanej do wysyłki do klientów w lipcu,
  5. koszty telemarketingu - faktury za usługi wykonane w danym miesiącu są zawsze wystawiane w miesiącu następnym, np. za usługi wykonane w czerwcu faktura jest wystawiana w lipcu.

Rok podatkowy Spółki kończy się z dniem 30 czerwca i właśnie na przełomie lat podatkowych pojawiają się wątpliwości dotyczące rozliczenia wskazanych wyżej kosztów i przypisania ich do poszczególnych lat podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając powyższe na uwadze, Spółka zwraca się z pytaniem, w jakim momencie powinna ona potrącać koszty uzyskania przychodów wskazane w opisie stanu faktycznego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

(i) Koszty związane z produkcją wydawnictw w tym koszty druku wydawnictw (książek, miesięcznika), koszty związane z zapłatą za licencje do publikacji zdjęć, tekstów, koszty przygotowania do druku (w tym koszty edytorialowe ponoszone przed oddaniem książki lub miesięcznika do druku w postaci przygotowania errat, przygotowanie samych produktów, zbierania zdjęć, artykułów, podpisów autorów tekstów) wynagrodzeń bezpośrednio związanych z przygotowaniem miesięcznika lub książek.

(ii) Koszty zakupu produktów dodatkowych, które w ramach jednej transakcji sprzedaży dołączane są do książek i wydawnictw (długopisy, breloki, itp.).

(iii) Koszty pochodne związane z przewiezieniem do magazynu wydrukowanych książek oraz zakupionych produktów dodatkowych, takie jak koszty transportu oraz cła.

Koszty te powinny być potrącane na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 i 4b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654, ze zm.), tj. w roku podatkowym, w którym zostały sprzedane wydawnictwa lub książki, których dotyczą poszczególne koszty, pod warunkiem że Spółka otrzyma stosowną fakturę do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za ten rok podatkowy (nie później jednak niż do upływu terminu do złożenia zeznania za ten rok). Jeżeli otrzymana faktura obejmuje koszty związane z książkami lub wydawnictwami sprzedanymi w różnych latach podatkowych (np. w czerwcu i lipcu), Spółka powinna w każdym z tych lat podatkowych potrącić jako koszt uzyskania przychodów tę część kwoty płatnej na rzecz kontrahenta, która dotyczy książek lub wydawnictw sprzedanych w danym roku podatkowym. Sposób podziału kosztu powinien być ustalany w momencie otrzymania faktury, a ewentualne późniejsze uzyskanie przychodów ze sprzedaży tych samych książek lub wydawnictw nie będzie powodować konieczności korekty dokonanego podziału kosztów na poszczególne lata podatkowe. Jeżeli jednak podział taki nie będzie możliwy, Spółka powinna zaliczyć kwotę wynikającą z faktury do kosztów tego roku podatkowego, w którym określona książka lub wydawnictwo zostało wprowadzone do sprzedaży. Jeżeli faktura zostanie otrzymana po sporządzeniu sprawozdania finansowego lub po upływie terminu do złożenia zeznania za rok podatkowy, którego dotyczą dane koszty, to Spółka powinna potrącić te koszty w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzono sprawozdanie finansowe (art. 15 ust. 4c ww. ustawy).

(iv) Wynagrodzenia za korzystanie z praw autorskich do sprzedawanych przez Spółkę książek, płatne na rzecz właścicieli tych praw, uzależnione od liczby sprzedanych egzemplarzy.

Koszty te powinny być potrącane na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 i 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w roku podatkowym, w którym zostały sprzedane książki objęte danym wynagrodzeniem, pod warunkiem że Spółka otrzyma stosowną fakturę do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za ten rok podatkowy (nie później jednak niż do upływu terminu do złożenia zeznania za ten rok). Jeżeli otrzymana faktura obejmuje wynagrodzenie za prawa autorskie ustalone od książek sprzedanych w różnych latach podatkowych (np. w czerwcu i lipcu), Spółka powinna w każdym z tych lat podatkowych potrącić jako koszt uzyskania przychodu tę część wynagrodzenia wynikającego z faktury, która została obliczona od książek sprzedanych w danym roku podatkowym. Jeżeli faktura zostanie otrzymana po sporządzeniu sprawozdania finansowego lub po upływie terminu do złożenia zeznania za rok podatkowy, którego dotyczy wynagrodzenie za prawa autorskie, Spółka powinna zaliczyć to wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzono sprawozdanie finansowe (art. 15 ust. 4c ww. ustawy).

(v) Koszty nagród rzeczowych przyznawanych w konkursach organizowanych przez Spółkę oraz loteriach.

Koszty te są dla Spółki kosztami pośrednimi, w związku z czym powinny one być potrącane w momencie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy (podobnie uznał Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 31 lipca 2007r., znak 1472/ROP1/423-230/07/KM oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach w piśmie z dnia 21 maja 2007r., znak: 1408/PD/415-6/07).

Za dzień poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) (art. 15 ust. 4e ww. ustawy). Dniem poniesienia kosztu jest więc dzień, w którym wystawiono księgowaną przez podatnika fakturę. Stanowisko to, jak zaznacza Podatnik, zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dwóch pismach z dnia 16 października 2007r. (znak: 1401/BP-1114210-66/07/ZO i 1401/BP-II/4210-67/07/ZO), w których czytamy: „Spółka wskazuje, że dniem, na który ujmuje koszt w księgach rachunkowych (dniem poniesienia kosztu) jest dzień wystawienia faktury. W ocenie organu odwoławczego przepis art. 15 ust. 4e ustawy dopuszcza takie rozwiązanie (dla celów podatkowych ważna jest data faktury). Sformułowanie zawarte w tym przepisie, że dniem poniesienia kosztu jest dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) lub innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) pozwał na uznanie, że dniem tym może być data wystawienia faktury (rachunku). Tym samym stanowisko Spółki zawarte we wniosku (...) można uznać za prawidłowe. Podkreślenia wymaga, że w przepisie art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca świadomie używa sformułowania „dzień, na który ujęto koszt”, a nie „dzień, w którym ujęto koszt”. Literalne brzmienie powyższego przepisu nie pozostawia wątpliwości, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który (a nie w którym) ujęto koszt w księgach rachunkowych. Analogiczne stanowisko zostało przyjęte przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 20 września 2007r. (znak: 1471DPR1/423-17/07/MK/1). Podobnie, jak podkreśla Spółka, uważa również W. W związku z powyższym, koszty nagród rzeczowych przyznawanych w konkursach organizowanych przez Spółkę oraz loteriach powinny być potrącane w tym roku podatkowym, w którym została wystawiona księgowana przez Spółkę faktura dokumentująca te koszty.

(vi) Koszty nagród pieniężnych.

Koszty te są dla Spółki kosztami pośrednimi, w związku z czym powinny one być potrącane w momencie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust 4d ww. (podobnie uznał Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 31 lipca 2007r. (znak: 1472/ROP 1/423-230/07/KM).

Za dzień poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) (art. 15 ust. 4e ww. ustawy). Spółka ujmuje nagrody pieniężne wy księgach rachunkowych na dzień sporządzenia protokołu z losowania i wydania dyspozycji wypłaty nagrody. Oznacza to, że koszty te są ponoszone w tym właśnie dniu. W związku z powyższym, koszty nagród pieniężnych rozlosowywanych wśród klientów powinny być potrącane w tym roku podatkowym, w którym został sporządzony protokół z losowania i wydano dyspozycję wypłaty nagrody (niezależnie od tego, czy nagroda zostanie wypłacona jeszcze w tym samym, czy też na początku kolejnego roku podatkowego).

(vii) Koszty druku i rozsyłania ofert pocztą.

Koszty te są dla Spółki kosztami pośrednimi, w związku z czym powinny one być potrącane w momencie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d ww. ustawy) (podobnie, w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych, Oficyna Wydawnicza 2008, s. 431). Za dzień poniesienia kosztu uważa się z kolei dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) (art. 15 ust. 4e ww. ustawy). Dniem poniesienia kosztu jest dzień, w którym wystawiono księgowaną przez podatnika fakturę. W związku z powyższym, koszty druku ofert powinny być potrącane w tym roku podatkowym, w którym została wystawiona księgowana przez Spółkę faktura przesłana przez drukarnię. W przypadku rozsyłania ofert za pośrednictwem X koszt wykonania usługi powinien być rozliczony w podatku dochodowym w dacie wystawienia faktury przez Pocztę Polską.

(viii) Zakup baz danych potencjalnych klientów.

Koszty te są dla Spółki kosztami pośrednimi, w związku z czym powinny one być potrącane w momencie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d ww. ustawy) (tak również , Y s. 433). Za dzień poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) (art. 15 ust. 4e ww. ustawy). Dniem poniesienia koszki jest więc dzień, w którym wystawiono księgowaną przez podatnika fakturę. W związku z powyższym, koszty zakupu baz danych potencjalnych klientów powinny być potrącane w tym rok podatkowym, w którym została wystawiona księgowana przez Spółkę faktura dokumentująca te koszty.

(ix) Koszty telemarketingu.

Koszty te są dla Spółki kosztami pośrednimi, w związku z czym powinny one być potrącane w momencie ich poniesieni (art. 15 ust. 4d ww. ustawy) (podobnie, w odniesieniu do usług promocji i reklamy, Wydawnicza „ s. 431 i 433, , nr 1/2007, s. 7 w odniesieniu do usług marketingowych por. „Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 200”, praca zbiorowa pod red. Za dzień poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku brak faktury (rachunku) (art. 15 ust. 4e ww. ustawy). Dniem poniesienia kosztu jest więc, o czym była już mowa, dzień, w którym wystawiono księgowaną przez podatnika fakturę. W związku z powyższym, koszty telemarketingu powinny być potrącane w tym roku podatkowym, w którym została wystawiona księgowana przez Spółkę faktura dokumentująca te koszty.

Mając powyższe na uwadze, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przyjętego przez siebie stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj