Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-775/08-2/KB
z 1 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-775/08-2/KB
Data
2008.08.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność
rata leasingowa
specjalna strefa ekonomiczna
wydatek


Istota interpretacji
Czy opisane wyżej wydatki na raty leasingowe będą wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą w rozumieniu rozporządzenia w sprawie xx specjalnej strefy ekonomicznej i innych rozporządzeń o specjalnych strefach ekonomicznych?



Wniosek ORD-IN 417 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku (data wpływu 26 maja 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie specjalnych stref ekonomicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie specjalnych stref ekonomicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza ubiegać się o pozwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej. Jako teren inwestycji rozważany jest m.in. X Park Technologiczny. W związku z planowaną działalnością w strefie Spółka rozważa zawarcie (jako korzystający) z firmą leasingową L Sp. z o. o. (finansujący) umowy leasingu nieruchomości potrzebnych do prowadzenia działalności, m.in. budynków oraz budowli, które zostaną przez finansującego wybudowane na terenie strefy. Umowa leasingu w odniesieniu do budynków i budowli zostanie zawarta na czas co najmniej 10 lat zaś suma ustalonych opłat będzie co najmniej odpowiadać ich wartości początkowej i nie będzie przewidywać, iż amortyzacji dokonuje korzystający. Umowa leasingu będzie zatem stanowić na gruncie podatkowym umowę leasingu operacyjnego. Jednocześnie Spółka zakłada, iż umowa leasingu nie spełni żadnego z warunków wymienionych w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości i będzie klasyfikowana jako leasing operacyjny również zgodnie z przepisami rachunkowymi. Z tytułu leasingu, jako korzystający, Spółka płacić będzie na rzecz finansującego raty leasingowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane wyżej wydatki na raty leasingowe będą wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą w rozumieniu rozporządzenia w sprawie xx specjalnej strefy ekonomicznej i innych rozporządzeń o specjalnych strefach ekonomicznych...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 17 pkt. 34 ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych poniesienie wydatków na terenie specjalnej strefy ekonomicznej skutkuje możliwością obniżenia wysokości płaconego podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych jest w tym zakresie ustawą podatkową w rozumieniu definicji zawartej w Ordynacji podatkowej.

Warunki zaliczania wydatków do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą określone są § 7 rozporządzenia w sprawie xx specjalnej strefy ekonomicznej. Przepisy dotyczące kosztów związanych z nabyciem aktywów objętych najmem albo dzierżawą, przewiduje w § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie xx specjalnej strefy ekonomicznej rozwiązanie specjalne (l s). Zgodnie z tym przepisem: „koszty związane z nabyciem aktywów objętych najmem albo dzierżawą innych niż grunty, budynki i budowle, uwzględnia się jedynie w przypadku, gdy najem albo dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z chwilą upływu okresu najmu albo dzierżawy. W odniesieniu do najmu albo dzierżawy gruntów, budynków i budowli najem albo dzierżawa musi trwać przez okres co najmniej 5 lat od przewidywanego terminu zakończenia projektu inwestycyjnego, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres co najmniej 3 lat.” Przepis ten wyróżnia podział wydatków inwestycyjnych na:

  1. koszty nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowie, dla których umowa najmu/dzierżawy musi nosić charakter podatkowej umowy leasingu finansowego oraz jednocześnie zawierać zobowiązanie do nabycia tych aktywów z chwilą zakończenia umowy,
  2. wydatki związane z najmem albo dzierżawą gruntów, budynków, budowli co, do których przepisy przewidują jedynie warunek minimalnego okresu trwania opisany w zdaniu drugim 7 ust. 2 cytowanego przepisu (5 lub 3 lata).

Ponadto, w przypadku leasingu operacyjnego, zdaniem Spółki, należy zwrócić uwagę na przepis art. 17b ust. 1 pkt. 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje, iż umowa leasingu operacyjnego nieruchomości powinna być zawarta, na co najmniej 10-letnie okres. Oznacza to, iż koszty związane z najmem albo dzierżawą gruntów, budynków i budowli uwzględnia się, gdy oddanie do używania ma postać leasingu finansowego, najmu albo dzierżawy, pod warunkiem, iż umowa zawarta jest na okres, co najmniej 5 lat od przewidywanego terminu zakończenia projektu inwestycyjnego, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres, co najmniej 3 lat. Zaś w przypadku leasingu operacyjnego okres ten powinien zgodnie z art. 17b ust. 1 pkt. 2) ww. ustawy, wynosić co najmniej 10 lat. Ponadto, w przypadku ww. umów dotyczących gruntów, budynków i budowli umowy te mogą zawierać zobowiązanie do nabycia aktywów z chwilą upływu ich okresu albo opcję zakupu tych aktywów, bądź mogą nie zawierać takich postanowień. W związku z powyższym Spółka uważa, iż wydatki poniesione na spłatę rat leasingowych wynikających z umowy leasingu operacyjnego zawartej na okres, co najmniej 10 lat od przewidywanego terminu zakończenia projektu inwestycyjnego, będą wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą w rozumieniu § 7 rozporządzenia w sprawie xx specjalnej strefy ekonomicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17a pkt 1) ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje do odpłatnego używania albo używania i podbierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty. Podstawowym okresem umowy leasingu jest czas oznaczony, na jaki została zawarta ta umowa, z wyłączeniem czasu, na który może być przedłużona (art. 17 a pkt 2) ww. ustawy). Natomiast normatywnym okresem amortyzacji jest:

  1. w odniesieniu do środków trwałych - okres, w którym odpisy amortyzacyjne wynikające z zastosowania właściwych stawek amortyzacyjnych zrównują się z wartością początkową środków trwałych;
  2. w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych - minimalny ustawowy okres ich amortyzacji.

Aby umowa leasingu mogła być uznana za umowę leasingu operacyjnego zawartego w art. 17b ust. 1 ww. ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. musi być zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Ponadto aby leasing mógłby być uznawany za operacyjny, finansujący nie może w dniu zawarcie umowy korzystać ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie art. 6 ww. ustawy (zwolnień podmiotowych), a także na podstawie przepisów w specjalnych strefach ekonomicznych oraz ustawy z spółkach z udziałem zagranicznym. W przypadku gdy w dniu zawarcia umowy finansujący korzysta z któregoś z wymienionych zwolnień, do zawartej umowy leasingu stosuje się regulacje przewidziane dla leasingu finansowego (art. 17b ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, są wolne od podatku dochodowego. Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie z 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007r., Nr 59, poz. 404 ze zm.). Art. 16 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r., Nr 42, poz. 274) stanowi, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie xx specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007r. Nr 17, poz. 97) pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych (…) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 7, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Stosownie do § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczenia wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, koszty związane z nabyciem aktywów objętych najmem albo dzierżawą, innych niż grunty, budynki i budowle, uwzględnia się jedynie w przypadku, gdy najem albo dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z chwilą upływu okresu najmu albo dzierżawy. W odniesieniu do najmu albo dzierżawy gruntów, budynków i budowli najem albo dzierżawa musi trwać przez okres co najmniej 5 lat od przewidywanego terminu zakończenia projektu inwestycyjnego, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres co najmniej 3 lat.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przepis § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie xx specjalnej strefy ekonomicznej, wyraźnie stanowi, iż w zakresie leasingu ruchomości, a więc kosztów poniesionych na nabycie aktywów wynajętych albo wydzierżawionych innych niż grunty, budynki i budowle, koszty te będą objęte pomocą jedynie wtedy, gdy ten najem albo dzierżawa ma postać leasingu finansowego, a w umowie zostało zawarte zobowiązanie do nabycia aktywów z chwilą upływu okresu najmu albo dzierżawy. W przypadku zaś leasingu nieruchomości, gdy chodzi o najem albo dzierżawę gruntów, budynków i budowli, zgodnie z obowiązującymi przepisami muszą one trwać co najmniej 5 lat od przewidywanego terminu zakończenia projektu inwestycyjnego (w przypadku małych i średnich przedsiębiorców przez co najmniej 3 lata). A zatem literalne brzmienie przepisu § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, nie wyklucza zaliczenia do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną, rat leasingowych poniesionych w związku z zawarciem umowy leasingu nieruchomości, także w przypadku leasingu operacyjnego. W leasingu nieruchomości istotnym bowiem warunkiem zakwalifikowania kosztów do objęcia pomocą publiczna, jest okres trwania umowy.

Skoro więc Spółka poniesie rzeczywiste koszty związane z najmem nieruchomości potrzebnych do prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a więc m.in. z najem budynków oraz budowli, wówczas wydatki faktycznie poniesione na opłacenie rat leasingowych wynikających z umowy leasingu operacyjnego zawartej na okres co najmniej 10 lat, będą stanowiły wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną pod warunkiem iż leasing nieruchomości będzie trwać co najmniej 5 lat od przewidywanego terminu zakończenia projektu inwestycyjnego (w przypadku małych i średnich przedsiębiorców przez co najmniej 3 lata).

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj