Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-261/08/MM
z 15 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-261/08/MM
Data
2008.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
apteka
bonifikaty
leki
przychód
rabaty
sprzedaż


Istota interpretacji
Czy udzielona bonifikata udokumentowana kopią paragonu fiskalnego, przechowywana na rolce papierowej oraz potwierdzona raportem kasowym z systemu komputerowego zintegrowanego z kasą fiskalną stanowi podstawę do zmniejszenia przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 740 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości obniżenia przychodu ze sprzedaży leków o udzielone bonifikaty


stwierdzam co następuje


W dniu 5 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości obniżenia przychodu ze sprzedaży leków o udzielone bonifikaty.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Prowadzi Pan – jako wspólnik spółki jawnej - działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej leków w aptece. Zdarzenia gospodarcze dla potrzeb podatku dochodowego ewidencjonowane są w księgach rachunkowych.

Przy sprzedaży niektórych leków udzielane są bonifikaty, polegające na obniżeniu ostatecznej kwoty do zapłaty przez nabywcę leków, co znajduje odzwierciedlenie na wydruku paragonu fiskalnego.

Udzielona bonifikata nie obniża cen poszczególnych leków wyszczególnionych na paragonie, tylko ogólną kwotę do zapłaty.

Sporządzane raporty fiskalne dobowe i za okresy miesięczne nie uwzględniają kwot udzielonych bonifikat.

Kwoty udzielonych bonifikat są natomiast uwidocznione na paragonie kasowym z wydruku komputerowego zintegrowanego z kasą fiskalną. Ponadto kwoty udzielonych bonifikat są uwidocznione na kopiach paragonów fiskalnych pozostających i przechowywanych w dokumentacji Spółki na taśmie papierowej z rolki, a więc są do sprawdzenia dla organów podatkowych.

Ponieważ w sporządzanym raporcie fiskalnym za okresy miesięczne kwota obrotu jest wykazana bez pomniejszania jej o kwoty udzielonych bonifikat, zamierza Pan pomniejszyć kwotę przychodu o sumę udzielonych bonifikat.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy udzielona bonifikata udokumentowana kopią paragonu fiskalnego, przechowywana na rolce papierowej oraz potwierdzona raportem kasowym z systemu komputerowego zintegrowanego z kasą fiskalną stanowi podstawę do zmniejszenia przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy: ma on prawo do pomniejszenia przychodu o kwoty udzielonych nabywcom bonifikat. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Z powyższego wynika – zdaniem Wnioskodawcy - że ma on prawo do pomniejszenia przychodu o kwoty udzielonych klientom bonifikat przy zakupie leków, gdyż są to kwoty zmniejszające należność od nabywcy i są udokumentowane w raporcie kasowym w postaci wydruku z komputera współpracującego z kasą fiskalną oraz na kopii paragonu fiskalnego. Powyżej zaprezentowane stanowisko potwierdzają wydane interpretacje, tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11.12.2007 r. sygn. IPPB1/415-159/07-4/ES i Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z dnia 24.05.2007 roku nr I USB I-2/415-29/07.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazuje, że:


Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) – za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychód i koszty ze sprzedaży leków należy ustalić według zasad określonych w art. 8 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, zgodnie z którymi przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Powyższe zasady ustalania proporcji odnoszą się także do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c (podatkiem liniowym wg stawki 19%).

Działalność w zakresie prowadzenia aptek odznacza się swoistą specyfiką, która wynika z faktu, że apteki dokonują sprzedaży leków na recepty częściowo odpłatne, a następnie otrzymują zwrot różnicy wartości leków ze środków budżetu państwa.

Przychodem z tytułu prowadzenia apteki są kwoty należne z tytułu sprzedaży leków z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana. W praktyce obrotem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne z tytułu sprzedaży leków. Ponadto przychodem apteki są kwoty otrzymanej refundacji. Za dzień uzyskania przychodu, w przypadku dopłat do leków dla uprawnionych, uznaje się dzień, w którym właściciel apteki uzyskał refundację

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „bonifikata”. W utrwalonym znaczeniu „bonifikata” to obniżka ceny przyznana po dokonaniu transakcji, zwykle jako zachęta do zwiększenia zakupów albo forma rekompensaty z powodu faktycznie poniesionej lub przewidywanej straty kontrahenta. Jest to rodzaj obniżki ustalonej ceny określonego towaru wyrażonej procentowo lub kwotowo.

W odniesieniu zatem do przedmiotowego wniosku, przychodem w rozumieniu powyżej powołanego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą kwoty należne z tytułu sprzedaży lekarstw po uwzględnieniu kwot udzielonych bonifikat. Wartość faktycznie udzielonych bonifikat (udokumentowanych dowodami księgowymi przewidzianymi w ustawie o rachunkowości) pomniejsza więc przychód Spółki.

Należy jednak nadmienić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują kwestii dokumentowania bonifikat, jednak prawidłowe ich udokumentowanie jest konieczne dla możliwości obniżenia przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie bowiem z treścią art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – u podatników, którzy zgodnie z obowiązującymi ich zasadami rachunkowości sporządzają sprawozdanie finansowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Odrębnymi przepisami o prowadzeniu ewidencji rachunkowej są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 roku Nr 76, poz. 694 ze zm.).

Unormowania ustawy o rachunkowości nie stanowią przepisów prawa podatkowego, zdefiniowanych w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zatem co do zasady minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnienia do interpretowania tych przepisów w trybie wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, określonych w art. 14 b tej ustawy.

Niezależnie od tego należy jednak przyjąć, że o ile dokumenty, na podstawie których dokonywane są księgowania udzielanych klientom „bonifikat” są, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rzetelnie, to jest zgodnie z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, której dotyczą, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21 tej ustawy, oraz wolne od błędów rachunkowych – wówczas dokumentują w sposób prawidłowy udzielane przy zakupie leków bonifikaty.

Powołane we wniosku interpretacje, tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie i Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty zostały wydane przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach i nie wiążą organu podatkowego do wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj