Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-822/08/HS
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-822/08/HS
Data
2008.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
akcje pracownicze
kapitały pieniężne
kapitały pieniężne
oferta publiczna
oferta publiczna
sprzedaż akcji
sprzedaż akcji


Istota interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży akcji pracowniczych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia (data wpływu do tut. Biura – 28 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji pracowniczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji pracowniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Decyzją z dnia 18 grudnia 1998r. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd dopuściła do publicznego obrotu papiery wartościowe Spółki Akcyjnej X. objęte prospektem emisyjnym.

Emitent – S.A., reprezentowana przez zarząd, w prospekcie emisyjnym zaoferowała do objęcia na zasadach publicznej subskrypcji 2.000.000 akcji zwykłych na okaziciela serii C o wartości nominalnej 1,00 zł każda, w następujących transzach:

  • 1.000.000 akcji w transzy dużych inwestorów
  • 750.000 akcji w transzy małych inwestorów
  • 250.000 w transzy pracowniczej

Cena jednej akcji w transzy małych i dużych inwestorów była ceną stałą, nie niższą niż 3,8 zł. Cena jednej akcji w transzy pracowniczej mogła być niższa max. o 20% od cenyw pozostałych transzach. Oferowanie akcji w publicznym obrocie odbywało się na warunkach i zgodnie z zasadami określonymi w prospekcie, który był jedynym prawnie wiążącym dokumentem zawierającym informację o publicznej subskrypcji.

Zarząd spółki zastrzegł sobie prawo przesunięcia akcji pomiędzy poszczególnymi transzami, w ilości nieprzekraczającej różnicy ilości akcji w transzy, z której miało nastąpić przesunięcie ilości akcji, na które zostały złożone ważne zapisy w tej transzy.Osobami uprawnionymi do nabycia akcji spółki w transzy pracowniczej były osoby, które pozostawały w stosunku pracy z S.A. w dniu 10 grudnia 1997r., tj. w dniu podjęcia przez walne zgromadzenie akcjonariuszy uchwały w sprawie podwyższenia kapitału akcyjnego. Takich osób było ok. 70.

Minimalna liczba akcji, na jaką można było złożyć zapis wynosiła 10 akcji. Liczba akcji, na którą opiewał jeden zapis musiała być wielokrotnością 5 akcji. Inwestor miał prawo do złożenia dowolnej ilości zapisów, które łącznie nie mogły przekroczyć 250 000 akcji. Złożenie zapisów w transzy pracowniczej nie ograniczało prawa do złożenia zapisu w transzy dużych i małych inwestorów.

W ramach transzy małych inwestorów można było zapisać się na min. 10 akcji i nie więcej niż 5000 akcji. Złożenie zapisu w transzy małych inwestorów nie ograniczało prawa do złożenia zapisu w transzy dużych inwestorów.

W ramach transzy dużych inwestorów można było zapisać się na nie mniej niż 105.000 akcji, nie więcej niż 1.000.000 akcji.Złożenie zapisu w transzy dużych inwestorów nie ograniczało prawa zapisu w transzy małych inwestorów.

Publiczna subskrypcja akcji oferowanych w transzy pracowniczej, transzy małych inwestorów oraz transzy dużych inwestorów była przeprowadzana w drodze składania przez inwestorów zapisów, z podaniem liczby zamawianych akcji.

W prospekcie emisyjnym określono, że otwarcie publicznej subskrypcji nastąpi w dniu 22 lutego 1999r. Zapisy na akcje w transzy małych inwestorów, transzy dużych inwestorów oraz w transzy pracowniczej były przyjmowane od dnia 22 lutego 1999r. do dnia 26 lutego 1999r. Zapisy na akcje były przyjmowane w punktach subskrypcyjnych, w godzinach ich otwarcia.
Ilość akcji serii C oferowanych w obrocie publicznym wynosiła 2.000.000 sztuk.

Zgodnie z dowodem subskrypcji, w dniu 26 lutego 1999r. dokonano w Biurze Maklerskim Banku „zapisu w transzy pracowniczej na akcje S.A. emitowane w liczbie 2.000.000. Na mocy uchwały nr 2 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki z dnia 10 grudnia 1997r., będące akcjami zwykłymi, na okaziciela serii C, o wartości nominalnej 1,00 zł każda, przeznaczonych do sprzedaży w ramach publicznej subskrypcji na warunkach określonych w prospekcie emisyjnym”.

Wartość dokonanej wpłaty na akcje – 12.405 sztuk wyniosła – 47.139 zł. Cena emisyjna jednej akcji wyniosła 3,80 zł. Akcje na rachunku inwestycyjnym były w 1999r.
W/w akcje zostały zbyte na giełdzie w 2007r.
Wnioskodawczyni nabywając akcje w transzy pracowniczej była pracownikiem spółki S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany w 2007r., ze sprzedaży akcji na giełdzie zakupionych w 1999r. korzysta ze zwolnienia od podatku, z uwagi na spełnienie wymogów, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 roku...

W ocenie wnioskodawczyni dochód ze sprzedaży na giełdzie w 2007r. akcji pracowniczych zakupionych w 1999r. jest zwolniony z podatku, ponieważ spełnia wymogi, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 roku, tj.

  1. akcje zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi,
  2. nabycie nastąpiło przed 1 stycznia 2004r.,
  3. nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty

Wnioskodawczyni wskazała, że spełnienie warunków, o których mowa w pkt 1 i 2 wynika wprost z posiadanych dokumentów.

W kwestii natomiast pkt 3 wnioskodawczyni zaznaczyła, że zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz zgodnie z prospektem emisyjnym emitent zaoferował do objęcia na zasadach publicznej subskrypcji 2.000.000 akcji zwykłych na okaziciela serii C, a więc zaproponował nabycie emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu, propozycję skierował do więcej niż 300 osób i do nieoznaczonego adresata. Zdaniem wnioskodawczyni, intencją emitenta opisaną w prospekcie była publiczna oferta i emitent nie wyłączył transzy pracowniczej z oferty publicznej. Cena zapłacona za akcję w transzy pracowniczej była taka sama jak w pozostałych transzach tj. małych i dużych inwestorów i wynosiła 3,80 zł za sztukę. Nie było żadnego uprzywilejowania akcji. Zdaniem wnioskodawczyni, przy rozpatrywaniu opisanego przypadku należy uwzględnić publiczną subskrypcję całej serii C akcji zwykłych na okaziciela w ilości 2.000.000 sztuk, a nie poszczególne transze z osobna.
Wnioskodawczyni podkreśliła również, że emitent nie był Spółką Skarbu Państwa, nie mają zatem zastosowania tu również inne wyłączenia zawarte w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Ponadto w kwestii nabycia przez pracowników akcji w ofercie publicznej wypowiadał się wielokrotnie Minister oraz Komisja Papierów Wartościowych, przy czym dla obu organów taki tryb nabycia akcji, zdaniem wnioskodawczyni, nie budzi wątpliwości. Komisja Papierów Wartościowych w postanowieniu z dnia 31 marca 2000r. stwierdziła bowiem, że pojęcie oferta publiczna „jest powszechnie i w sposób niebudzący wątpliwości zrozumiane i używane tak w doktrynie, jak i w praktyce obrotu gospodarczego” i oznacza ono „proponowanie nabycia w serii papierów wartościowych”.
Podobnie wypowiedziała się w piśmie z 14 czerwca 1999r. stwierdzając, iż każdy zakup akcji dopuszczonych do publicznego obrotu, oferowanych na podstawie prospektu emisyjnego, spełnia wymóg nabycia na podstawie „publicznej oferty”, jeżeli do nabycia dochodzi w ramach oferty opisanej w prospekcie.
Wnioskodawczyni uważa zatem, że dochód osiągnięty w 2007r., ze zbycia akcji pracowniczych nabytych w 1999r. w transzy pracowniczej, w ofercie publicznej, jest zwolniony z podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.).

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.
W przypadku akcji objętych za wkład pieniężny przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów zastosowanie znajduje przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e .

Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów ze zbycia papierów wartościowych (akcji) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych wg skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.
Przepis zaś wyżej powołanego art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 01stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) – przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

  1. akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
  2. nabycia dokonano przed dniem 01 stycznia 2004r.;
  3. nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
  4. sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, dla oceny, czy sprzedaż ww. akcji korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie wyżej powołanych przepisów istotny jest oprócz nabycia przed dniem 1 stycznia 2004r. także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży. Z treści wniosku wynika, że wnioskodawczyni nabyła akcje pracownicze, z puli przeznaczonej dla pracowników będąc pracownikiem przedmiotowej spółki. Nabycie akcji przez wnioskodawczynię nie nastąpiło zatem na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ale na podstawie oferty skierowanej do konkretnego kręgu osób, w tym przypadku do pracowników. Akcje nabyte przez wnioskodawczynię były akcjami pracowniczymi. Inne osoby – poza określoną grupą pracowników nie miały możliwości nabycia akcji z tej puli. Poza tym jeśli oferta nie jest skierowana do ogółu społeczeństwa, a do konkretnie oznaczonych adresatów, nawet jeśli ich liczba przewyższa 300 osób, to nie sposób jest mówić o ofercie publicznej w rozumieniu art. 2 ust. 1 ww. ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Publiczny oznacza bowiem dostępność dla ogółu ludzi, a nie dla określonego kręgu. Mówiąc o publicznym charakterze zawsze mieć należy na względzie powszechny dostęp do akcji.
Fakt, że emitent nie wyłączył w prospekcie emisyjnym transzy pracowniczej z oferty publicznej oraz pozostawania ceny zapłaconej za akcję w transzy pracowniczej na takim samym poziomie w pozostałych transzach tj. małych i dużych inwestorów (wynosiła ona 3,80 zł za sztukę) prowadzący, zdaniem wnioskodawczyni, do stwierdzenia, iż nie było żadnego uprzywilejowania akcji, pozostaje dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy bez znaczenia. Świadczy to jedynie o tym, że wnioskodawczyni nie została pozbawiona możliwości zakupu akcji spółki w ofercie publicznej, z innej puli, z której to możliwości nie skorzystała, a co uprawniałoby ją do zwolnienia. W żadnym razie natomiast nie świadczy o tym, że nabyte przez wnioskodawczynię akcje dostępne były w ofercie publicznej przeznaczonej dla nieokreślonego kręgu adresatów.

Wobec powyższego uznać należy, że skoro wnioskodawczyni nabyła akcje z puli przeznaczonej dla pracowników, nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b) stawy, gdyż akcje nie zostały nabyte na podstawie publicznej oferty. W związku z tym przychód ze zbycia przez wnioskodawczynię akcji w 2007 r. nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Stanowisko wnioskodawczyni jest więc nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj