Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-475/08/BK
z 8 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-475/08/BK
Data
2008.09.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
automat do gier
działalność gospodarcza
gry
usługi rekreacyjne


Istota interpretacji
Jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani G. przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008r. (data złożenia do tut. Biura – 12 czerwca 2008r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku prowadzenia usług rozrywkowych przy wykorzystaniu automatów wrzutowych zręcznościowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2008r. złożono do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku prowadzenia usług rozrywkowych przy wykorzystaniu automatów wrzutowych zręcznościowych.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 18 lipca 2008r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 29 lipca 2008r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatniczka prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Jest podatniczką podatku od towarów i usług niekorzystającą ze zwolnienia podmiotowego. Rejestruje obrót przy zastosowaniu kas fiskalnych (przed 1 stycznia 2008r.). Zamierza rozszerzyć działalność o usługi rozrywkowe przy wykorzystaniu automatów wrzutowych zręcznościowych (np. bilard) – sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 92.72.12. Będą to automaty bezobsługowe, udostępniane w miejscach publicznych np. puby, które działają przez określony czas po wrzuceniu monety przez grającego. Pojemnik na monety opróżniany będzie okresowo.
Nie będą to automaty hazardowe – nie przewiduje się żadnych wygranych.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych...(we wniosku pytanie to oznaczono nr 1)

Zdaniem wnioskodawczyni, art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje szczegółowego momentu powstania obowiązku podatkowego dla tych specyficznych usług. Jednakże, z uwagi na charakter tych usług, nie można zastosować przepisów art. 14 ust. 1c, 1e i 1h cyt. ustawy, bowiem nie da się ustalić dnia wykonania usługi.
Dlatego też należałoby zastosować przepis art. 14 ust. 1i ww. ustawy, a za dzień otrzymania zapłaty należy przyjąć dzień wyjęcia pieniędzy z automatu.Reasumując, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyjęcia pieniędzy z automatu. Należy zwrócić uwagę, że przepisy nie narzucają żadnych ram czasowych dla tej czynności, w związku z tym pieniądze można wyjmować z automatu z dowolną częstotliwością, niekoniecznie raz w miesiącu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatków dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 1c ww. przepisu za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Powyższy przepis stanowi generalną zasadę określającą moment powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.Wyjątek od tej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1h i 1i ww. ustawy. Zgodnie z art. 14 ust. 1e ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Stosownie do art. 14 ust. 1h tej ustawy, przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.W myśl art. 14 ust. 1i ww. aktu prawnego w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.Ustalenie momentu uzyskania przychodu uzależnione jest tym samym od rodzaju prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W odniesieniu do działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług udostępnienia klientom (graczom) wrzutowych automatów do gry niehazardowej ustalenie momentu uzyskania przychodu z tego tytułu winno nastąpić na podstawie wyżej wskazanego art. 14 ust. 1i cyt. ustawy. Konsekwencją czego będzie przyjęcie, iż datą powstania przychodu jest dzień otrzymania zapłaty za grę.

Jednocześnie w myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Przy czym w myśl art. 44 ust. 3 ww. aktu prawnego, podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

  1. obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
  2. zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b,
  3. zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Z powyższego wynika, iż moment powstania obowiązku podatkowego, skutkujący obowiązkiem zapłaty zaliczek na podatek dochodowy uzależniony jest od wysokości uzyskanego dochodu ustalonego według zasad określonych przepisami ww. ustawy, ze świadczenia wszystkich usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie jedynie usług, w odniesieniu do których na bieżąco znana jest wysokość uzyskanego z nich przychodu.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz stan faktyczny wynikający z wniosku z dnia 6 czerwca 2008r., stwierdzić należy, iż w przypadku automatów do gier zręcznościowych, nie skutkujących uzyskaniem przez grającego nagrody w postaci pieniężnej lub rzeczowej, wnioskodawczyni winna co najmniej raz w miesiącu podjąć środki z automatów do gry, aby prawidłowo ustalić:

  • w którym miesiącu uzyskane przez nią z pozarolniczej działalności gospodarczej dochody przekroczą kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku, jak również
  • wysokość zaliczki za ten miesiąc (miesiące następne).

W konsekwencji stanowisko, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wyjęcia pieniędzy z automatu do gry przy jednoczesnym wskazaniu, iż pieniądze można wyjmować z automatu z dowolną częstotliwością, niekoniecznie raz w miesiącu, należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto zauważa się, iż w przypadku automatów do gry, racjonalnym rozwiązaniem, popartym doświadczeniem życiowym, jest częstsza niż raz w miesiącu kontrola ich sprawności technicznej, w trakcie której możliwym jest podjęcie opłat umieszczonych w automacie.

Jednocześnie, nadmienić należy, iż w przypadku, gdy pieniądze nie będą wyjmowane z automatów do gry codziennie, uzasadnionym będzie ustalenie stałego okresu realizacji tych środków, np. raz w tygodniu, raz w miesiącu, umożliwiających ustalenie rzeczywistego przychodu ze świadczenia tych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj