Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-454/08/AP
z 26 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-454/08/AP
Data
2008.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
audycja
dotacja
koszt produkcji
obrót
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Dotacje otrzymane jako zwrot kosztów produkcji audycji radiowej nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu.



Wniosek ORD-IN 837 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 czerwca i 11 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji stanowiących zwrot kosztów produkcji programu radiowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 19 czerwca i 11 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji stanowiących zwrot kosztów produkcji programu radiowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką publicznej radiofonii. Przychodami Radia, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 ze zm.), są wpływy z tytułu:


  • opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę i kar,
  • obrotu prawami do audycji,
  • reklam i audycji sponsorowanych,
  • przychodów z innych źródeł,
  • dotacji z budżetu państwa.


Nadawanie programów jest zwolnione od podatku na podstawie zał. 4, poz. 12 do ustawy o podatku od towarów i usług (usługi publicznych radia i telewizji). Otrzymywany abonament lub inne dotacje nie wpływające bezpośrednio na cenę świadczonych usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

W roku 2007 Radio przystąpiło do radiowego konsorcjum europejskiego EuRaNet, w którym uczestnikami jest 16 rozgłośni europejskich. Celem projektu jest utworzenie wspólnej wielojęzykowej platformy informacyjnej. Finansowanie przedsięwzięcia zapewnia Unia Europejska. W związku z projektem Radio otrzymało do zrealizowania w roku 2008 i latach kolejnych cykliczny program o życiu mieszkańców UE. Do realizacji programu będą zamawiane informacje z zagranicy. Koszty produkcji audycji pokrywane są w całości przez Komisję Europejską za pośrednictwem koordynatora - francuskiego radia, który na podstawie dostarczanej dokumentacji i not obciążeniowych, przekazuje zwrot kosztów. Dotacje są przekazywane i rozliczane w euro. Zamawiane audycje określone i zabudżetowane w kontrakcie są emitowane przez Radio. Otrzymywane na podstawie not zwroty kosztów produkcji audycji nie są związane z konkretną dostawą i nie stanowią dopłaty do ceny towaru lub usługi. Nie stanowią zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, w piśmie uzupełniającym z dnia 19 czerwca 2008 r. wskazano, iż przygotowanie i nadawanie przedmiotowych audycji stanowi przedmiot działalności gospodarczej Radia i nie jest traktowane jako sprzedaż praw, udzielanie licencji lub sublicencji, ani przeniesienie praw autorskich. W związku z tym nie będą wystawiane faktury.


W związku z powyższym w złożonym wniosku oraz piśmie z dnia 11 sierpnia 2008 r. zadano następujące pytania:


  • Czy otrzymane dotacje podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  • Czy na kwotę otrzymanych dotacji należy wystawiać faktury i z jaką stawką podatku...
  • Czy otrzymane dotacje wpływają na wyliczenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na kwotę dotacji nie wystawia się faktur i nie wpływają one na wyliczenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Według ust. 4 pkt 1 ww. artykułu, przepis ust. 3 stosuje się do usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymane dotacje jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Według przedstawionego przez Radio stanu faktycznego, otrzymywane od francuskiego koordynatora dotacje są przeznaczone na pokrycie kosztów produkcji audycji. Nie są związane z konkretną dostawą i nie stanowią dopłaty do ceny towaru lub usługi. Ponadto wskazano, iż przygotowanie i nadawanie przedmiotowych audycji stanowi przedmiot działalności gospodarczej Radia i nie jest traktowane jako sprzedaż praw, udzielanie licencji lub sublicencji, ani przeniesienie praw autorskich. Z informacji przedstawionych we wniosku i piśmie uzupełniającym wynika, iż w związku z wyprodukowaniem audycji radiowych nie występuje obrót związany z wykonaniem czynności opodatkowanej. W związku z powyższym przedmiotowe dotacje nie są związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Nie stanowią zatem obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Stosownie do regulacji ustanowionej przepisem art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Art. 90 ust. 2 cytowanej ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (ust. 3 powołanego artykułu).

W świetle powyższych przepisów, z uwagi na to, że – jak wskazano wyżej – przedmiotowe dotacje nie podlegają opodatkowaniu, nie występuje obowiązek wystawiania faktur. Dotacje te z ww. przyczyny nie mają również wpływu na wyliczenie proporcji, o której mowa w powołanym art. 90 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj