Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-689/08/ICz
z 22 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-689/08/ICz
Data
2008.08.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
niepełnosprawni
obiekt budowlany
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki VAT do robót wykończeniowych prowadzonych w pawilonie mieszkalnym dla osób starszych i niepełnosprawnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 18 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 11 sierpnia 2008r. (data wpływu 12 sierpnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT do robót wykończeniowych w pawilonie mieszkalnym dla osób starszych i niepełnosprawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT do robót wykończeniowych w pawilonie mieszkalnym dla osób starszych i niepełnosprawnych.W dniu 11 i 12 sierpnia 2008r. zostały złożone uzupełnienia do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 4 sierpnia 2008r. znak: IBPP2/443-689/08/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do ogłoszonego przetargu „na rozbudowę pawilonu mieszkalnego – roboty wykończeniowe” złożono dwie oferty. Jedna z ofert zawierała kwotę brutto wykonania zadania ujęciem 7% stawki VAT, druga 22%. Wykonawca został poproszony o wyjaśnienie kwestii zastosowania 7% stawki, gdyż zgodnie z przepisami, stawka 7% miała zastosowanie przez okres przejściowy do 31 grudnia 2007r. Wykonawca wskazał w piśmie na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 249, poz. 1861), gdzie jako budynek instytucji ochrony zdrowia świadczący usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych powinna mieć zastosowanie stawka 7% VAT.W piśmie uzupełniającym z dnia 7 sierpnia 2008r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż pawilon mieszkalny, o którym mowa we wniosku, to budynek główny Zakładu, w którym przebywają pacjentki objęte opieką długoterminową. Pawilon zamieszkują niepełnosprawne kobiety z upośledzeniem umysłowym niewymagające hospitalizacji, zameldowane na pobyt stały lub czasowy, na podstawie decyzji o umieszczeniu, wydanej przez Starostę O. Pacjentkom udzielana jest całodobowe świadczenie zdrowotne. Pawilon mieszkalny jest budynkiem instytucji ochrony zdrowia, świadczone są w nim usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Przepisy regulujące działalność Powiatowego Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego to:

  • Ustawa o Zakładach Opieki Zdrowotnej,
  • Wpis do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej Wojewody B. poz. 17/93 z 03.11.1993r. oraz Wojewody M. nr R-WM/0528 z 16.09.1999r.,
  • Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nr 0000015909,
  • Statut Zakładu.

Przedmiot robót obejmuje – roboty budowlane wykończeniowe tj.:

  1. wykonanie wylewek wraz z tynkowaniem pomieszczeń,
  2. wykonanie gładzi gipsowych oraz malowanie pomieszczeń,
  3. układanie płytek schodowych i ściennych,
  4. zakładanie grzejników oraz poręczy schodowych,
  5. instalacje wodno-kanalizacyjne (zakładanie rurociągów, baterii, montaż umywalek, sedesów, natrysków),
  6. instalacje elektryczne (okablowanie, montaż gniazd, opraw świetlnych oraz instalacji sygnalizacji pożaru wraz z systemem odpowietrzania).

W piśmie uzupełniającym z dnia 11 sierpnia 2008r. Wnioskodawca wskazał, że symbol PKOB budynku to grupa 126 klasa 1264 „Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być przyjęta stawka VAT 7% czy 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinna mieć zastosowanie 22% stawka VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861) wprowadzono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) następujące zmiany: w § 5 po ust. 1 dodano ust. 1a w brzmieniu:„Stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy."

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. W związku z wyżej opisanymi zmianami w zakresie opodatkowania budownictwa mieszkaniowego po dniu 31 grudnia 2007r. należy zauważyć, że w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wykreślono regulację uprawniającą do stosowania stawki 7% do budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130), takich jak: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych (poz. 20 zał. Nr 1 do rozporządzenia).

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zakłada możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa społecznego. W ustawie zdefiniowano budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym przede wszystkim poprzez odwołanie do pojęcia obiekty budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem lokali użytkowych. Jednocześnie ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki mieszkalne, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, tj. domy opieki społecznej, internaty, domy studenckie, domy dziecka, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne). Dodatkowo definicją tą objęte są lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także budynki instytucji ochrony zdrowia, świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do ogłoszonego przetargu pn. „rozbudowa pawilonu mieszkalnego – roboty wykończeniowe” złożono dwie oferty. Jedna z ofert zawierała kwotę brutto wykonania zadania z ujęciem 7% stawki VAT, druga z ujęciem 22% stawki. Wnioskodawca wyjaśnił, iż pawilon mieszkalny, o którym mowa we wniosku, to budynek główny Zakładu, w którym przebywają pacjentki objęte opieką długoterminową. Pawilon zamieszkują niepełnosprawne kobiety z upośledzeniem umysłowym niewymagające hospitalizacji, zameldowane na pobyt stały lub czasowy, na podstawie decyzji o umieszczeniu, wydanej przez Starostę O. Pacjentkom udzielane jest całodobowe świadczenie zdrowotne. Pawilon mieszkalny jest budynkiem instytucji ochrony zdrowia, świadczone są w nim usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla osób starszych i niepełnosprawnych.Ponadto wskazał, że symbol PKOB budynku to grupa 126 klasa 1264 „Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych”.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz stan faktyczny należy stwierdzić, że roboty wykończeniowe przeprowadzone w pawilonie mieszkalnym, w którym przebywają niepełnosprawne pacjentki, sklasyfikowanym do symbolu PKOB 1264, podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania do PKOB pawilonu mieszkalnego.Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj