Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-689/08/ICz
z 22 sierpnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-689/08/ICz
Data
2008.08.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
niepełnosprawni
obiekt budowlany
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
Istota interpretacji
Zastosowanie stawki VAT do robót wykończeniowych prowadzonych w pawilonie mieszkalnym dla osób starszych i niepełnosprawnych.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 18 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 11 sierpnia 2008r. (data wpływu 12 sierpnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT do robót wykończeniowych w pawilonie mieszkalnym dla osób starszych i niepełnosprawnych - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT do robót wykończeniowych w pawilonie mieszkalnym dla osób starszych i niepełnosprawnych.W dniu 11 i 12 sierpnia 2008r. zostały złożone uzupełnienia do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 4 sierpnia 2008r. znak: IBPP2/443-689/08/ICz. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Do ogłoszonego przetargu „na rozbudowę pawilonu mieszkalnego – roboty wykończeniowe” złożono dwie oferty. Jedna z ofert zawierała kwotę brutto wykonania zadania ujęciem 7% stawki VAT, druga 22%. Wykonawca został poproszony o wyjaśnienie kwestii zastosowania 7% stawki, gdyż zgodnie z przepisami, stawka 7% miała zastosowanie przez okres przejściowy do 31 grudnia 2007r. Wykonawca wskazał w piśmie na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 249, poz. 1861), gdzie jako budynek instytucji ochrony zdrowia świadczący usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych powinna mieć zastosowanie stawka 7% VAT.W piśmie uzupełniającym z dnia 7 sierpnia 2008r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż pawilon mieszkalny, o którym mowa we wniosku, to budynek główny Zakładu, w którym przebywają pacjentki objęte opieką długoterminową. Pawilon zamieszkują niepełnosprawne kobiety z upośledzeniem umysłowym niewymagające hospitalizacji, zameldowane na pobyt stały lub czasowy, na podstawie decyzji o umieszczeniu, wydanej przez Starostę O. Pacjentkom udzielana jest całodobowe świadczenie zdrowotne. Pawilon mieszkalny jest budynkiem instytucji ochrony zdrowia, świadczone są w nim usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla osób starszych i niepełnosprawnych. Przepisy regulujące działalność Powiatowego Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego to:
Przedmiot robót obejmuje – roboty budowlane wykończeniowe tj.:
W piśmie uzupełniającym z dnia 11 sierpnia 2008r. Wnioskodawca wskazał, że symbol PKOB budynku to grupa 126 klasa 1264 „Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych”. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Jaka powinna być przyjęta stawka VAT 7% czy 22%. Zdaniem Wnioskodawcy, powinna mieć zastosowanie 22% stawka VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy." Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. W związku z wyżej opisanymi zmianami w zakresie opodatkowania budownictwa mieszkaniowego po dniu 31 grudnia 2007r. należy zauważyć, że w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wykreślono regulację uprawniającą do stosowania stawki 7% do budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130), takich jak: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych (poz. 20 zał. Nr 1 do rozporządzenia). Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zakłada możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa społecznego. W ustawie zdefiniowano budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym przede wszystkim poprzez odwołanie do pojęcia obiekty budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem lokali użytkowych. Jednocześnie ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki mieszkalne, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, tj. domy opieki społecznej, internaty, domy studenckie, domy dziecka, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne). Dodatkowo definicją tą objęte są lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także budynki instytucji ochrony zdrowia, świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do ogłoszonego przetargu pn. „rozbudowa pawilonu mieszkalnego – roboty wykończeniowe” złożono dwie oferty. Jedna z ofert zawierała kwotę brutto wykonania zadania z ujęciem 7% stawki VAT, druga z ujęciem 22% stawki. Wnioskodawca wyjaśnił, iż pawilon mieszkalny, o którym mowa we wniosku, to budynek główny Zakładu, w którym przebywają pacjentki objęte opieką długoterminową. Pawilon zamieszkują niepełnosprawne kobiety z upośledzeniem umysłowym niewymagające hospitalizacji, zameldowane na pobyt stały lub czasowy, na podstawie decyzji o umieszczeniu, wydanej przez Starostę O. Pacjentkom udzielane jest całodobowe świadczenie zdrowotne. Pawilon mieszkalny jest budynkiem instytucji ochrony zdrowia, świadczone są w nim usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla osób starszych i niepełnosprawnych.Ponadto wskazał, że symbol PKOB budynku to grupa 126 klasa 1264 „Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych”. Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz stan faktyczny należy stwierdzić, że roboty wykończeniowe przeprowadzone w pawilonie mieszkalnym, w którym przebywają niepełnosprawne pacjentki, sklasyfikowanym do symbolu PKOB 1264, podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.