Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1290/08/AL
z 7 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1290/08/AL
Data
2008.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
nabycie
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
zakup towarów
zakup towarów i usług pozostałych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług dokonanymi w związku z realizacją projektu pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ”?



Wniosek ORD-IN 556 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Opieki Zdrowotnej zawarte we wniosku z dnia 2 września 2008r. (data wpływu 4 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług dokonanymi w związku z realizacją projektu pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług dokonanymi w związku z realizacją projektu pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ.”

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Opieki Zdrowotnej realizował w okresie od I kwartału 2005r. do III kwartału 2008r. projekt pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ”.

ZOZ złożył wniosek o dofinansowanie zadania w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego z priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów działania 1.3 Regionalna infrastruktura społeczna poddziałania 1.3.2 Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia.

W wyniku realizacji projektu zakupiono dwa serwery dwuprocesorowe wraz z systemem operacyjnym, zestawy komputerowe oraz program bazodanowy i programy komputerowe do obsługi części białej przychodni oraz zmodernizowano sieć komputerową, wdrożono oprogramowanie i przeszkolono użytkowników. Oprogramowanie komputerowe pozwala na rejestrację pacjentów, prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentów, drukowanie recept w gabinetach lekarskich, przepływ elektroniczny zleceń i wyników badań diagnostycznych, urządzenia diagnostyczne w analityce zintegrowane z systemem, materiał do badań diagnostycznych oznakowany kodem paskowym, zestaw funkcji umożliwiających kontrolę finansową rozliczanie i statystykę.

Zakupiony sprzęt komputerowy i oprogramowanie służy Wnioskodawcy do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT. Wnioskodawca nie wykorzystuje sprzętu komputerowego i oprogramowania do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie wydzierżawia gabinetów lekarskich).

Jak wskazuje Wnioskodawca obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabyte towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną podatnika. Odliczeniu podlegają przy tym tylko opodatkowane zakupy towarów i usług, które są związane z transakcjami opodatkowanymi tj. których następstwem jest określenie podatku należnego. Co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego nie służy z tytułu opodatkowanych zakupów towarów i usług wykorzystanych do wykonania czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.

Wykazywany przez Wnioskodawcę w deklaracjach dla podatku od towarów i usług, składanych w okresie realizacji projektu do chwili składania wniosku, podatek naliczony do odliczenia nie dotyczy wykonywanych czynności związanych z wykorzystaniem sprzętu komputerowego i oprogramowania zakupionego w ramach realizacji projektu. Podatek od towarów i usług z faktur dokumentujących zakupy ponoszone w ramach realizacji projektu stanowi dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany będący przedmiotem dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Zakład Opieki Zdrowotnej ma prawo odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy nie służy mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach i usługach realizowanych w ramach projektu pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ.” Do chwili obecnej nie zaistniało i nie przewiduje się w przyszłości powstania tego prawa na skutek zmiany przeznaczenia funkcjonowania Przychodni (rozpoczęcie z jej wykorzystaniem sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). W wyniku realizacji projektu zakupiono serwery, zestawy komputerowe, zmodernizowano sieć komputerową, wdrożono i uruchomiono system komputerowy do obsługi części białej przychodni, która służyła i służy nadal wyłącznie czynnościom związanym ze sprzedażą zwolnioną tj. wykonywanie czynności usług ochrony zdrowia - specjalistyczne usługi medyczne (PKWiU 85).

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Jak wynika z treści wniosku Zakład Opieki Zdrowotnej realizował w okresie od I kwartału 2005r. do III kwartału 2008r. projekt pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ.”

W wyniku realizacji projektu zakupiono dwa serwery dwuprocesorowe wraz z systemem operacyjnym, zestawy komputerowe oraz program bazodanowy i programy komputerowe do obsługi części białej przychodni oraz zmodernizowano sieć komputerową, wdrożono oprogramowanie i przeszkolono użytkowników.

Oprogramowanie komputerowe pozwala na rejestrację pacjentów, prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentów, drukowanie recept w gabinetach lekarskich, przepływ elektroniczny zleceń i wyników badań diagnostycznych, urządzenia diagnostyczne w analityce zintegrowane z systemem, materiał do badań diagnostycznych oznakowany kodem paskowym, zestaw funkcji umożliwiających kontrolę finansową rozliczanie i statystykę.

Zakupiony sprzęt komputerowy i oprogramowanie służy Wnioskodawcy wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT. Wnioskodawca nie wykorzystuje sprzętu komputerowego i oprogramowania do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie wydzierżawia gabinetów lekarskich), nie przewiduje również w przyszłości wykorzystywania nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych.

Wykazywany przez Wnioskodawcę w deklaracjach dla podatku od towarów i usług, składanych w okresie realizacji projektu do chwili składania wniosku, podatek naliczony do odliczenia nie dotyczy wykonywanych czynności związanych z wykorzystaniem sprzętu komputerowego i oprogramowania zakupionego w ramach realizacji projektu. Podatek od towarów i usług z faktur dokumentujących zakupy ponoszone w ramach realizacji projektu stanowi dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany będący przedmiotem dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zatem biorąc pod uwagę treść wniosku, w myśl powyższych przepisów, nabyte towary (serwery, zestawy komputerowe) i usługi (modernizacji sieci komputerowej, wdrożenia i uruchomienia systemu komputerowego do obsługi części białej przychodni) w ramach realizacji projektu pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ”, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ są związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę wyłącznie usług w zakresie ochrony zdrowia - specjalistyczne usługi medyczne (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ.”

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu pn.: „Informatyzacja w zakresie kompleksowej obsługi pacjentów ZOZ” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego z priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, działania 1.3 Regionalna infrastruktura społeczna, poddziałania 1.3.2 Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia, może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.
W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj