Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1057/12-2/RR
z 16 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz.749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Strona prowadziła działalność jednoosobową, na ryczałcie 3%, bez VAT i bez obowiązku ewidencjonowania, lecz z kasą fiskalną (sprzedaż internetowa, detaliczna odzieży damskiej). Nadarzyła się niedawno okazja kupna biznesu, więc Zainteresowana chciała zmienić formę opodatkowania jeszcze w tym roku na KPiR, podatek liniowy oraz VAT i tak też się stało. Zmiana dotyczy nazwy firmy i PKD, ale nr NIP, REGON, nazwisko i imię zostaje bez zmian. Wnioskodawczyni wyrejestrowała firmę dnia 10.10.2012 r., na drugi dzień, dnia 11.10.2012 r. zarejestrowała nową firmę o innej nazwie, innej formie opodatkowania i innym PKD, jednakże Strona chce zachować tę dotychczasową kasę fiskalną w celu ewidencjonowania sprzedaży w sklepie spożywczym, po dostosowaniu jej do swoich potrzeb, jak zmiana nagłówka na paragonach i bazy produktów.

Po rozmowach z serwisantem kasy fiskalnej, jego zdaniem jest to technicznie wykonalne i o ile nie zmienia się nr NIP, to nie ma ku temu przeciwwskazań.

Strona tę pierwszą działalność prowadziła od 07-10-2011, więc około 1 roku, teraz z zamiarem kontynuowania pod inną nazwą i innym profilem. Zmiana formy opodatkowania, która normalnie byłaby możliwa 20 stycznia 2013 roku, zainicjowana aktualizacją CEiDG bez wyrejestrowania firmy nie byłaby dla Strony korzystna, ponieważ faktura VAT wystawiona w roku 2012 za znajdujący się w lokalu sprzęt, w którym zamierza działać, byłaby na firmę z ryczałtem, co za tym idzie odliczenie podatku nie byłoby możliwe.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawczyni musi oddawać do Urzędu Skarbowego przyznaną ulgę na kasę fiskalną, w kwocie 700 zł, jeśli zamierza kontynuować działalność i ewidencjonować tą kasą sprzedaż pod tym samym nr NIP, ale inną nazwą firmy, po dostosowaniu kasy do swoich potrzeb prowadzenia nowej działalności, dokonanej przez autoryzowanego serwisanta swojej kasy fiskalnej?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Z informacji, które Strona otrzymała pośrednio z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej, wynika, że jeśli udowodni zamiar kontynuacji działalności gospodarczej w Urzędzie Skarbowym to nie powinno nastąpić likwidowanie kasy fiskalnej „odczyt i zamknięcie modułu” i tym samym nie jest konieczny zwrot ulgi przyznanej około 1 roku temu na zakupioną kasę fiskalną. W tym przypadku Strona wywnioskowała, że dowodem może być wpis CEIDG o wyrejestrowaniu poprzedniej firmy, a następnie drugi wpis o rejestracji nowej firmy, wraz z potwierdzeniami przyjęć wniosków, na tę samą osobę o tym samym numerze NIP. Wnioskodawczyni posiada te dokumenty i jak wspomniała, różnica w czasie pomiędzy jednym wnioskiem, a drugim to 1 dzień, odstęp czasowy wynika tylko z tego, aby dać wnioskom przejrzystość we wnioskowaniu.

Strona swoje stanowisko ustanowione na podstawie tych informacji oraz wypowiedzi serwisanta kasy fiskalnej, że jeśli nowa działalność jest prowadzona przez tę samą osobę co poprzednia działalność oraz posiada taki sam numer NIP, to po dostosowaniu kasy fiskalnej na swoje nowe potrzeby jest możliwość jej dalszego użytkowania oraz Zainteresowana nie musi oddawać ulgi do Urzędu Skarbowego. Jeśli Strona będzie chciała z czasem dokupić nową kasę lub drukarkę fiskalną, ten zwrot już Jej nie przysługuje, o czym Strona wie, jednakże nie jest dla Niej jasne, dlaczego miałaby oddać ulgę na kasę, jeśli została Jej ona przyznana, a Wnioskodawczyni zamierza kontynuować na niej działalność, ponieważ byłaby wielokrotnie stratna, a mianowicie odczyt i zamknięcie/wymiana modułu kasy, koszt ok. 130 zł lub 1000 zł w zależności od dalszych kroków, zwrot ulgi 700 zł i zakup nowej kasy lub drukarki fiskalnej na nową działalność, już bez ulgi, w zakresie cen 1200-2700 zł. Strona nadmienia, że serwisy kas, które Zainteresowana wypytała nie prowadzą skupu wyrejestrowanych kas.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 powołanej ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Natomiast jak wynika z zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Użyty w powyższym przepisie termin „zaprzestanie użytkowania” nie został zdefiniowany w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego.

W znaczeniu Słownika Języka Polskiego (pod redakcją prof. M. Szymczaka, wyd. PWN, 1998r.) „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

W świetle powyższego, termin „zaprzestanie używania” zawarty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy należy interpretować w ten sposób, iż bez znaczenia pozostać muszą przyczyny, z jakich podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania.

Należy również przyjąć, że zaprzestanie używania kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oznacza sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej w działalności, dla której nabyła tę kasę.


Stosownie natomiast do § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.12.2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. nr 257, poz. 1733 ze zm.), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Strona prowadziła działalność jednoosobową, w której posiadała kasę fiskalną. W związku ze zmianą profilu działalności Strona chciała zmienić formę opodatkowania. Zmiana dotyczy nazwy firmy i PKD, ale nr NIP, REGON, nazwisko i imię zostaje bez zmian. Wnioskodawczyni wyrejestrowała firmę dnia 10.10.2012 r., na drugi dzień, dnia 11.10.2012 r. zarejestrowała nową firmę o innej nazwie, innej formie opodatkowania i innym PKD. Strona chce zachować tę dotychczasową kasę fiskalną w celu ewidencjonowania sprzedaży w sklepie spożywczym, po dostosowaniu jej do swoich potrzeb, jak zmiana nagłówka na paragonach i bazy produktów. Strona tę pierwszą działalność prowadziła od 07-10-2011.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą zwrotu do Urzędu Skarbowego ulgi na zakup kasy fiskalnej, w kwocie 700 zł, w sytuacji gdy Strona rozpoczęła inną jednoosobową działalność gospodarczą oraz możliwości ewidencjonowania tą kasą fiskalną sprzedaży pod tym samym nr NIP, ale inną nazwą firmy, po dostosowaniu kasy do własnych potrzeb prowadzenia nowej działalności.

W przedstawionych okolicznościach Wnioskodawczyni zakończyła prowadzenie działalności gospodarczej, dla której ewidencjonowania nabyła przedmiotową kasę fiskalną. Zaprzestanie działalności po upływie 1 roku wiąże się z zaprzestaniem ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży z tej działalności. Wobec tego Wnioskodawczyni w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestała działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz odnosząc się do opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestała prowadzić działalność gospodarczą poprzez wyrejestrowanie firmy, tym samym w myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia Strona będzie obowiązana do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Zatem Wnioskodawczyni będzie zobowiązana oddawać do Urzędu Skarbowego przyznaną wcześniej ulgę na zakup kasy fiskalnej, w kwocie 700 zł.

W tym miejscu wskazać należy, iż z opisu sprawy nie wynika, że Strona kontynuuje prowadzenie tej samej działalności, tylko Wnioskodawczyni dokonała likwidacji działalności gospodarczej, poprzez wpis CEIDG o wyrejestrowaniu firmy. Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanej, że dowodem na kontynuowanie działalności może być wpis CEIDG o wyrejestrowaniu poprzedniej firmy, a następnie drugi wpis o rejestracji nowej firmy, wraz z potwierdzeniami przyjęć wniosków, na tę samą osobę o tym samym numerze NIP, gdyż Strona zaprzestała prowadzenia działalności. Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj