Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1178/08-2/ASi
z 21 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1178/08-2/ASi
Data
2008.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
działalność statutowa
sprzedaż gruntów
stawki podatku
stowarzyszenia


Istota interpretacji
wniosek dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntu



Wniosek ORD-IN 363 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008r. (data wpływu 24 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Zgodnie z symbolem PKD 91.33 celem stowarzyszenia jest działalność związana z kulturą, sportem i rekreacją.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, bowiem całość przychodów – głównie składek członkowskich przeznacza wyłącznie na cele statutowe stowarzyszenia. Jedynym majątkiem jest grunt nabyty aktem notarialnym od Agencji M W, zakwalifikowany jako grunty inne (różne). Teren jest zakrzewiony, zalesiony i obecnie stowarzyszenie jest w trakcie działań zmierzających do jego przekwalifikowania. Jednak cały czas Strona uiszcza podatek należny do Urzędu Gminy (podatek lokalny). Celem zminimalizowania ponoszonych przez członków Stowarzyszenia kosztów, podjęto Uchwałę o uporządkowaniu części terenu w ramach pracy społecznej członków stowarzyszenia, wydzieleniu kilku działek i dokonania ich sprzedaży. Strona zaznaczyła, że w chwili zakupu gruntu nie nosiła się z zamiarem jego odsprzedaży. Czynność ta została niejako wymuszona przez obecnie ponoszone koszty i Stowarzyszenie ma zamiar ją wykonać jednorazowo, a uzyskane środki przeznaczyć na cele statutowe (uporządkowanie pozostałego terenu - jest on pod nadzorem konserwatorskim jako część fortyfikacji Twierdzy M - organizacji imprez itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie dokonując jednorazowo czynności sprzedaży kilku działek (przeznaczonych na cele rekreacyjne) stanie się podatnikiem podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Strona wykonując czynność jednorazowej sprzedaży bez zamiaru jej powtarzania nie stanie się podatnikiem podatku VAT.

Teren nabywany przez Stowarzyszenie nie był nabywany celem odsprzedaży.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a czynność, która nie będzie miała charakteru ciągłego czy częstotliwego wg opinii Stowarzyszenia pozostaje poza wymogami Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl natomiast art. 5 ust. 1 pkt 1 wskazanej wyżej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres opisanych czynności zdefiniowany został natomiast odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że czynności wymienione w art. 5 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie w przypadku, gdy są wykonywane przez podatnika, czyli podmiot, realizujący samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Dodatkowo należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej, stworzona na potrzeby podatku od towarów i usług, ma bardzo uniwersalny charakter. Obejmuje bowiem swoim zakresem wszelkie czynności producentów, handlowców lub usługodawców, także wówczas gdy są one wykonane jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar ich dokonywania wielokrotnie. Działalność gospodarcza nie musi sprowadzać się do dokonywania czynności sprzedaży, może również wiązać się z dokonywaniem czynności, które mogą prowadzić w przyszłości do ich dokonania.

Jeżeli zatem Stowarzyszenie będzie dokonywać odpłatnej dostawy towarów (tu: gruntów) uzyska status podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 96 ust.1, ust.3 i ust.5 wskazanej na wstępie ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Przepis ten stanowi natomiast, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Oznacza to, że podatnik podatku od towarów i usług ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Od obowiązku tego ustawodawca zwolnił trzy kategorie podatników tj. podatników zwolnionych podmiotowo z podatku VAT, na podstawie art. 113 ust.1 i ust. 9, podatników zwolnionych przedmiotowo, czyli wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust.1 lub art. 82 ust. 3 ww. ustawy oraz podatników, którzy dokonują dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, ponieważ nie wykonują oni czynności opisanych w art. 5 ustawy.

Dodatkowo zauważyć należy, że w podatku od towarów i usług występują dwie formy zwolnień od opodatkowania dokonywanych dostaw towarów lub świadczenia usług: zwolnienie podmiotowe z uwagi na wysokość obrotów uzyskiwanych przez podatnika (art. 113 ustawy) oraz zwolnienie przedmiotowe, przewidziane dla czynności dokonywanych przez podatnika (art. 43 i art. 82 ust. 3 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że jeżeli Stowarzyszenie będzie dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będzie miało obowiązek – w przypadku gdy czynności podlegające opodatkowaniu przekroczą w danym roku wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ustawy, a dokonywane czynności uprawniają do korzystania z tego zwolnienia do osiągnięcia limitu sprzedaży - do zarejestrowania się dla celów rozliczania tego podatku. Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

W przypadku natomiast gdy dokonywane czynności objęte będą w całości zwolnieniem przedmiotowym od podatku VAT nie powstanie obowiązek rejestracji.

Ponadto stwierdzić należy, iż dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży gruntów zakwalifikowanych jako grunty różne. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w/w ustawy, dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ww. ustawa w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, jednakże nie definiuje tych pojęć, przez co koniecznym staje się odwołanie do innych aktów prawnych.

I tak, zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i należy do zadań własnych gminy. W tym celu rada gminy uchwala studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące dla organów przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4 ustawy o zagospodarowaniu), a rada gminy uchwala plan po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowego zagospodarowania.

O ile przeznaczenie terenu określa plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o ustaleniu warunków zabudowy oraz studium zagospodarowania, o tyle ewidencja gruntów i budynków jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.) informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego, jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych i nie określają przeznaczenia gruntu.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decydujące znaczenie ma przeznaczenie terenu określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie dokona sprzedaży kilku działek - gruntów - które są w trakcie przekwalifikowania.

Zatem w świetle wskazanych przepisów prawa, o ile działki te zostaną przekwalifikowane na działki budowlane to ich dostawa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%.

Natomiast o ile działki te uzyskają status działek rolnych, bądź leśnych to dostawa tych gruntów skorzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj