Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-641/08/AJ
z 13 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-641/08/AJ
Data
2008.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
faktura
mieszkania
rachunek bankowy
wynajem
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
1. Czy Spółka zobowiązana będzie od 1 listopada 2008 r. ewidencjonować obroty z tytułu wynajmu mieszkań dla osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli usługi te nie będą w całym zakresie dokumentowane fakturą?
2. Czy w związku z tym, że wszystkie należne opłaty za wynajem mieszkań w całości dokonywane są za pośrednictwem poczty tub banku na rachunek bankowy spółki oraz, że spółka prowadzi szczegółowe ewidencje i dowody do tych transakcji, zastosowanie znajdzie zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących i wystawiania faktur określone w poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2008 r. (data wpływu 22 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 lipca 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem nieruchomości - mieszkań we własnych budynkach mieszkalnych dla osób fizycznych. Działalność ta zakwalifikowana jest do usług o symbolu PKWiU 70.2, których świadczenie jest zwolnione od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 oraz poz. 4 zał. nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że odbiorcami usług są osoby fizyczne, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku VAT podatnicy dokonujący sprzedaży tych usług zobowiązani są prowadzić ewidencję obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych. Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wyłączenia, które dotyczą podatników nie osiągających określonych w ustawie progów przychodowych ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych a także zwolnienia zawarte są w przepisach wykonawczych do ustawy. W przedmiotowej sprawie takim przepisem jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r., w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 pkt 2 tego rozporządzenia, od 1 listopada 2008 r. czynności w zakresie usług wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - PKWiU ex 70.2, jeżeli nie będą dokumentowane fakturą, muszą być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W obecnie obowiązującym stanie prawnym pomimo przekroczenia kwoty granicznej określonej w rozporządzeniu z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (pow. 40.000 zł.) Spółka nie jest zobowiązana do ich stosowania i dlatego nie posiada kas rejestrujących. Zwolnienie to wynika z § 2 i pkt 15 załącznika do tego rozporządzenia. Całość obrotów z tytułu wynajmowania mieszkań osobom fizycznym ewidencjonowana jest na podstawie dokumentów bankowych potwierdzających dokonane przez osoby fizyczne wpłaty. Spółka prowadzi też szczegółową ewidencję i sporządza dowody, z których wynika jakiej należności (transakcji) dotyczy zapłata. Obowiązek zapłaty za pośrednictwem banku dotyczy wszystkich najemców, co wynika to z zawartych umów. Spółka nigdy nie przyjmuje wpłat gotówkowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka zobowiązana będzie od 1 listopada 2008 r. ewidencjonować obroty z tytułu wynajmu mieszkań dla osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli usługi te nie będą w całym zakresie dokumentowane fakturą
  2. ...
  3. Czy w związku z tym, że wszystkie należne opłaty za wynajem mieszkań w całości dokonywane są za pośrednictwem poczty tub banku na rachunek bankowy spółki oraz, że spółka prowadzi szczegółowe ewidencje i dowody do tych transakcji, zastosowanie znajdzie zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących i wystawiania faktur określone w poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących
  4. ...


Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 listopada 2008 r. Spółka nie będzie zobowiązana do zainstalowania kas rejestrujących i tym samym ewidencjonowania obrotów z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych przy ich zastosowaniu, co w ocenie Spółki, wynika z § 2 pkt 1 poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ponieważ Spółka spełnia zawarte w tym przepisie warunki ewidencjonowania obrotów. Spółka nie rozpoczęła bowiem ewidencjonowania tych usług przed 1 lipca 2008 r. a przede wszystkim zapłata za usługi wynajmu mieszkań w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Spółki, a z prowadzonej ewidencji i posiadanych dowodów dokumentujących te transakcje wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

W związku ze spełnieniem powyższych warunków, w ocenie Spółki, nie ma potrzeby dodatkowego wystawiania faktur aby skorzystać ze zwolnienia ze stosowania kas rejestrujących wynikającego z § 2 pkt 2 i poz. 15 załącznika do w/w rozporządzenia.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o § 2 pkt 1 oraz poz. 38 załącznika do rozporządzenia z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, Spółka zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaży usług wynajmu mieszkań dla osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.


Ponadto, zgodnie z treścią § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:


  1. do dnia 31 grudnia 2008 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. do dnia 31 października 2008 r. – czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.


W pozycji 15 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie jest dokumentowane fakturą. Natomiast na podstawie zapisu poz. 38 powołanego załącznika, z obowiązku ewidencjonowania zwolnione jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przez dniem 1 lipca 2008 r.

Z informacji zawartych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, że w ubiegłym roku Wnioskodawca osiągnął obrót z tytułu usług na rzecz osób wymienionych w art. 111 ustawy w wysokości przekraczającej 40.000. zł. Z powyższego wynika zatem, że wobec Wnioskodawcy powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję i sporządza dowody, z których wynika, jakiej należności (transakcji) dotyczą wpłaty dokonane przez osoby fizyczne na podstawie dokumentów bankowych. Wnioskodawca nie przyjmuje wpłat gotówkowych.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że na podstawie § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, pomimo, że Wnioskodawca nie wystawia faktur dokumentujących usługi wynajmu mieszkań dla osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r., jako że prowadzi szczegółową ewidencję i sporządza dowody, z których wynika, jakiej należności (transakcji) dotyczą wpłaty dokonane przez osoby fizyczne na podstawie dokumentów bankowych.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleje Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj