Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-865/08/JCi
z 19 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-865/08/JCi
Data
2008.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
dostawa towarów
producenci
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
Czy zastosowana stawka 7% VAT przy świadczeniu usług budowlano - montażowych (zabudowa klatki schodowej - montaż schodów okrągłych) w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w budynkach jednorodzinnych o pow. użytkowej poniżej 300 m2 zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowa?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana „X”, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008r. (data wpływu 19 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 4 lipca 2008r.) oraz pismem z dnia 11 września 2008r. (data wpływu 15 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki 7% VAT przy świadczeniu usług budowlano-montażowych – zabudowa klatki schodowej w budynku jednorodzinnym mieszkalnym (montaż schodów okrągłych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki 7% VAT przy świadczeniu usług budowlano-montażowych - zabudowa klatki schodowej w budynku jednorodzinnym mieszkalnym (montaż schodów okrągłych).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 4 lipca 2008r.).

W dniu 15 września 2008r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 4 września 2008r. znak: IBPP2/443-579/08/JCi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

P.P.H. … zajmuje się świadczeniem usług w zakresie wykonywania robót budowlano - montażowych w budynkach mieszkalnych. Zakres prac obejmuje usługi związane z zabudową klatek schodowych, balustrad, antresoli, obróbki otworów wnękowych elementami z drewna na poszczególnych obiektach.

Wszystkie wykonywane usługi realizowane są w oparciu o zrobione przez Wnioskodawcę obmiary na budowie dostosowane każdorazowo do zaistniałej sytuacji na budynku z uwzględnieniem wymogów inwestora w zakresie konstrukcji, kształtów, kolorystyki. Po wykonaniu projektu potrzebne do montażu elementy drewniane w zależności od stopnia skomplikowania i własnych możliwości technologicznych wykonywane są we własnym zakresie na warsztacie produkcyjnym lub kupowane od innych producentów.

Pozostałe materiały potrzebne do montażu jak: elementy kute, rurki i słupki ze stali nierdzewnej, kleje, elementy złączne, lakiery kupowane są od innych producentów lub w sieci handlowej.

Elementy drewniane potrzebne do montażu zostają wstępnie przygotowane na warsztacie, następnie zostają docinane, dopasowywane na budowie, montowane w całość lub bezpośrednio przykręcane do podłoża, czyszczone i malowane celem przekazania do odbioru użytkownikowi lokalu.

W zależności od rodzaju zleconych usług ilość własnego materiału w stosunku do materiałów zakupionych od innych producentów jest bardzo różna, jak i również ilość czasu potrzebnego do wykonania prac montażowych na budowie niejednokrotnie jest większa (szczególnie przy montażu schodów okładanych na beton) od czasu przygotowania prefabrykatów na warsztacie.

Ponadto istniejąca obecnie tendencja w wykonawstwie zmierza:

  1. do stosowania coraz większej ilości materiałów kutych lub ze stali nierdzewnej, co zmienia stosunek materiałów włożonych do nabytych od kooperantów.
  2. wprowadza się coraz więcej elementów giętych, wyoblonych, które muszą być pasowane na budowie, co powoduje znowu zwiększenie kosztów montażu na obiekcie w stosunku do ceny całości usługi.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi zostały podzielone na 4 grupy, które ogólnie zbliżone są do siebie, jednak przy bliższym rozpatrywaniu różnią się znacznie między sobą stosunkiem zużytych materiałów, pracochłonnością, itp.

Poz.1. Usługa budowlano - montażowa - montaż balustrad schodowych, antresoli w budynku jednorodzinnym mieszkalnym, która charakteryzuje się również bardzo zróżnicowanym udziałem materiałów własnych do zakupionych w zależności od typu i kształtu zamówionych tralek;
Poz.2. Usługa budowlano - montażowa - zabudowa klatki schodowej z drewna w budynku jednorodzinnym mieszkalnym (okładziny na schodach betonowych), która charakteryzuje się wyjątkowo dużą pracochłonnością robót wykonywanych bezpośrednio na budowie;
Poz. 3. Usługa budowlano - montażowa - zabudowa klatki schodowej z drewna w budynku jednorodzinnym mieszkalnym (dotyczy schodów spiralnych), która charakteryzuje się bardzo dużym udziałem zakupionych materiałów podstawowych /poręcze gięte, listwy gięte, rura stalowa nośna/ pochodzą od innych dostawców ze względów technologicznych;
Poz.4. Usługa budowlano - montażowa - zabudowa klatki schodowej z drewna w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (dotyczy schodów wolnostojących), gdzie udział zakupionych materiałów w stosunku do własnych, jak również pracochłonność robót na budowie i na warsztacie rozkłada się bardzo różnie w zależności od treści zamówienia.

Usługa budowlano montażowa - zabudowa klatki schodowej w budynku jednorodzinnym mieszkalnym /montaż schodów okrągłych/.

Zakres prac polega na przygotowaniu elementów schodów do montażu poprzez wstępne ich dopasowanie na warsztacie produkcyjnym. Ze względu na problemy z wykonywaniem elementów giętych, podstawowe elementy schodów tj.: poręcz schodowa spiralna, wstęgi gięte (jeżeli występują w danym komplecie) zostają zakupione od innego producenta. Słup nośny schodów wykonany jest z rury stalowej. Pozostałe prace montażowe wykonywane są na budowie, które polegają na dopasowywaniu, przykręcaniu, montażu balustrad, czyszczeniu, malowaniu, itp

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż na wszystkie wykonywane usługi zawierane są umowy indywidualne pomiędzy zainteresowanymi stronami, w których określa się: zakres robót, warunki cenowe, termin realizacji, materiały, kolorystyka i inne szczegóły dotyczące zamówienia.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał klasyfikację wyrobów i usług wg PKWiU:

  • wyroby – elementy schodów, balustrad, itp. – poz. 20.30.13
  • usługi montażowe w bud. mieszkaniowym – poz. 45.42.13
  • usługi montażowe w społecznym bud. mieszkaniowym – poz. PKOB 11.

Budynki objęte społecznym budownictwem mieszkaniowym – PKOB 11.

Pozostałe budynki mieszkalne jednorodzinne – PKOB 11.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zastosowana stawka 7% VAT przy świadczeniu usług budowlano - montażowych (zabudowa klatki schodowej - montaż schodów okrągłych) w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w budynkach jednorodzinnych o pow. użytkowej poniżej 300 m2 zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowa...

  2. Czy zastosowana stawka 7% przy świadczeniu usług budowlano – montażowych (zabudowa klatki schodowej - montaż schodów okrągłych) w pozostałych budynkach jednorodzinnych, mieszkalnych zgodnie z PKOB 11 oraz poz. 45.42.13 jest prawidłowa...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Usługi budowlano montażowe wykonywane w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w budynkach jednorodzinnych o pow. użytkowej poniżej 300 m2 i zastosowanie stawki 7% VAT jest zgodne z ustawą o podatku od towarów i usług Art. 41,ust. 2 i ust. 12.
  2. Usługi budowlano montażowe wykonywane w budownictwie mieszkaniowym jednorodzinnym i zastosowanie stawki 7% VAT jest również zgodne z definicją usług budowlano - montażowych określonych w PKOB 11 oraz poz. 45.42.13 ustawy. Zastosowanie kwalifikacji tych prac do zakresu usług budowlano montażowych wynika z faktu, iż są to prace typowe, charakterystyczne dla robót określonych przez PKOB 11 w budownictwie mieszkaniowym. Ponadto w przypadku schodów spiralnych /okrągłych/ zabudowie poddaje się prefabrykaty których podstawowe elementy schodów zakupione zostały od innych producentów - poręcze gięte, wstęgi gięte , rura nośna stalowa itp. W tym przypadku udział wyrobów własnych jest niewielki.

W pkt I. Zastosowano interpretację usług budowlano montażowych stosowanych w budownictwie indywidualnym mieszkaniowym, które objęte jest społecznym programem mieszkaniowym - stawka podatku VAT wynika bezpośrednio z treści ustawy podatkowej określonej powyżej.

W pkt II. Zastosowano interpretacje usług budowlano montażowych wykonywanych w budownictwie indywidualnym mieszkaniowym o szerszym zasięgu. Zakres powyższych usług oraz ich charakter pokrywa się z charakterystyką robót określonych definicją PKOB 11 oraz 45.42.13.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6. ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się – w myśl ust. 12 lit. a cyt. przepisu – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b ww. ustawy nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c ustawy).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług w zakresie wykonywania robót budowlano - montażowych w budynkach jednorodzinnych mieszkalnych. Usługa ta polega na zabudowie klatki schodowej w budynku jednorodzinnym mieszkalnym (montaż schodów okrągłych). Zakres prac polega na przygotowaniu elementów schodów do montażu poprzez wstępne ich dopasowanie na warsztacie produkcyjnym. Ze względu na problemy z wykonywaniem elementów giętych, podstawowe elementy schodów tj.: poręcz schodowa spiralna, wstęgi gięte (jeżeli występują w danym komplecie) zostają zakupione od innego producenta. Słup nośny schodów wykonany jest z rury stalowej. Pozostałe prace montażowe wykonywane są na budowie, które polegają na dopasowywaniu, przykręcaniu, montażu balustrad, czyszczeniu, malowaniu, itp

Wszystkie wykonywane usługi realizowane są w oparciu o zrobione przez Wnioskodawcę obmiary na budowie dostosowane każdorazowo do zaistniałej sytuacji na budynku, z uwzględnieniem wymogów inwestora w zakresie konstrukcji, kształtów, kolorystyki. Po wykonaniu projektu potrzebne do montażu elementy drewniane w zależności od stopnia skomplikowania i własnych możliwości technologicznych wykonywane są we własnym zakresie na warsztacie produkcyjnym lub kupowane od innych producentów. Pozostałe materiały potrzebne do montażu jak: elementy kute, rurki i słupki ze stali nierdzewnej, kleje, elementy złączne, lakiery kupowane są od innych producentów lub w sieci handlowej. Elementy drewniane potrzebne do montażu zostają wstępnie przygotowane na warsztacie, następnie zostają docinane, dopasowywane na budowie, montowane w całość lub bezpośrednio przykręcane do podłoża, czyszczone i malowane celem przekazania do odbioru użytkownikowi lokalu. W zależności od rodzaju zleconych usług ilość własnego materiału w stosunku do materiałów zakupionych od innych producentów jest bardzo różna, jak i również ilość czasu potrzebnego do wykonania prac montażowych na budowie niejednokrotnie jest większa (szczególnie przy montażu schodów okładanych na beton) od czasu przygotowania prefabrykatów na warsztacie. Ponadto istniejąca obecnie tendencja w wykonawstwie zmierza do stosowania coraz większej ilości materiałów kutych lub ze stali nierdzewnej, co zmienia stosunek materiałów włożonych do nabytych od kooperantów. Wprowadza się także coraz więcej elementów giętych, wyoblonych, które muszą być pasowane na budowie, co powoduje znowu zwiększenie kosztów montażu na obiekcie w stosunku do ceny całości usługi.

Wnioskodawca wskazał klasyfikację wyrobów i usług wg PKWiU:

  • wyroby – elementy schodów, balustrad, itp. – poz. 20.30.13
  • usługi montażowe w bud. mieszkaniowym – poz. 45.42.13

Ponadto wskazał:
Usługi montażowe w społecznym bud. mieszkaniowym – poz. PKOB 11.
Budynki objęte społecznym budownictwem mieszkaniowym – PKOB 11.
Pozostałe budynki mieszkalne jednorodzinne – PKOB 11.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż Wnioskodawca podał dla wykonywanych przez siebie usług symbol PKWiU 45.42.13.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl przepisu § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45„Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Grupa 45.4 obejmuje roboty budowlane wykończeniowe.

Natomiast pod symbolem 45.42.13 ujęto roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej.

Należy zauważyć, że zgodnie z zasadami metodycznymi do wymienionej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producentów klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Tym samym montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta stanowi dostawę towarów, a nie usługę.

Jednakże tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Wnioskodawca wskazał, iż na wszystkie wykonywane usługi zawierane są umowy indywidualne pomiędzy zainteresowanymi stronami, w których określa się zakres robót, warunki cenowe, termin realizacji, materiały, kolorystyka i inne szczegóły dotyczące zamówienia. W związku z powyższym należało przyjąć, iż materiały (sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod pozycją PKWiU 20.30.13) są elementem wykonywanej usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że o ile zabudowa klatki schodowej (montaż schodów okrągłych) wykonywana przez Wnioskodawcę w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w budynkach jednorodzinnych o pow. użytkowej poniżej 300 m2 oraz w pozostałych budynkach jednorodzinnych mieszkalnych (symbol PKOB – 11), faktycznie stanowi roboty budowlane i mieści się we wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKWiU 45.42.13, to podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Wobec powyższego zaznaczyć należy, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12-12b ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tym przepisie.Z przepisów ustawy o VAT nie wynika wprawdzie zależność zastosowania stawki VAT od tego, czy usługę świadczy podmiot będący wyłącznie usługodawcą czy też podmiot, który jest równocześnie producentem wyrobu, jednakże zależność taką przewidują pośrednio powołane wyżej zasady metodyczne do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług poprzez wskazanie, w jaki sposób należy klasyfikować usługi wykonywane przez producenta.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektów według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Należy jednak zauważyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do nich dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej prawidłowości stawki podatku od towarów i usług przy:

  • montażu balustrad schodowych, balustrad na antresolach,
  • zabudowie klatki schodowej z drewna – okładziny na schodach betonowych
  • zabudowie klatki schodowej z drewna – schody wolnostojące

będzie przedmiotem odrębnych interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj