Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-621/08/RS
z 8 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-621/08/RS
Data
2008.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
działka pod budowę
oddział
podmiot zagraniczny
pracownik
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy Oddział w Polsce wykonując usługi na rzecz swojego podmiotu macierzystego jest uprawniony do dokumentowania przedmiotowej operacji fakturą VAT, z której podatek od towarów i usług powinien być rozliczony w Finlandii przez nabywcę?



Wniosek ORD-IN 755 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania usług pośrednictwa w rekrutacji pracowników, świadczonych przez oddział zagraniczny na rzecz spółki macierzystej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania usług pośrednictwa w rekrutacji pracowników, świadczonych przez oddział zagraniczny na rzecz spółki macierzystej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka (oddział) będąc samodzielnym podmiotem, zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi usługi pośrednictwa w rekrutacji pracowników na rzecz swojego organu założycielskiego tj. firmy-matki z siedzibą w Finlandii. Oddział ten jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego oraz posiada numer identyfikacji podatkowej dla potrzeb rozliczeniowych z kontrahentami Unii Europejskiej. Świadczone usługi rekrutacji wykonywane są w sposób bezpośredni, wyłącznie dla firmy macierzystej, która także posiada numer identyfikacji podatkowej dla potrzeb rozliczenia się z kontrahentami z innych państw Unii Europejskiej (w tym z Polski).

Proces rekrutacji polega na publikowaniu w Polsce, w mediach papierowych i internetowych ofert pracy, przeprowadzaniu rozmów kwalifikacyjnych i uzupełnianiu informacji o kandydacie według zlecenia. Spółka wskazała, że nie korzysta w procesie rekrutacji z usług innych firm działających na rynku pośrednictwa pracy za granicą. Za wykonane usługi wystawiana jest faktura VAT bez kwoty podatku należnego, a jedynie z adnotacją, że podatek od towarów i usług rozlicza nabywca.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Oddział w Polsce wykonując usługi na rzecz swojego podmiotu macierzystego jest uprawniony do dokumentowania przedmiotowej operacji fakturą VAT, z której podatek od towarów i usług powinien być rozliczony w Finlandii przez nabywcę...


Zdaniem Wnioskodawcy podmiot dokonujący dostawy zobligowany jest do dokumentowania transakcji fakturą VAT, a podatek od towarów i usług powinien zostać rozliczony przez nabywcę usługi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu ust. 2 powołanego artykułu ww. ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W oparciu o postanowienie zawarte w art. 86 ww. ustawy, oddział może wykonywać działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot – przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Biorąc pod uwagę regulacje ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, należy wskazać, że oddział posiada jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego. Stanowisko to potwierdza również treść art. 88 zdanie pierwsze ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., zgodnie z którym przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców. Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału na terytorium kraju, przedsiębiorca zagraniczny.

Wobec powyższego oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz tylko jej częścią. Tak więc oddział nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując swój oddział w Polsce nie dokonuje rejestracji odrębnego podatnika lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z powyższym mimo, iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału. Zatem czynności wykonywane pomiędzy oddziałem, a macierzystym podmiotem zagranicznym mają charakter tzw. czynności wewnętrzzakładowych (realizowanych na rzecz jednostki macierzystej), a więc w ramach przedsiębiorstwa.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Mając na uwadze powyższe regulacje, należy uznać, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:


  1. świadczenie musi mieć charakter odpłatny,
  2. świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  4. świadczenie nie może stanowić dostawy towarów w rozumieniu ustawy.


Z zapisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, którą - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - jest również odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako Oddział podmiotu zagranicznego został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddział wykonuje usługi w zakresie pośrednictwa w rekrutacji personelu wyłącznie na rzecz Spółki – jednostki macierzystej z siedzibą w Finlandii.

Mając na uwadze cytowane przepisy oraz zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek w odniesieniu do podmiotu, na rzecz którego wykonywane są usługi - świadczenie nie jest dokonywane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jak wskazano na wstępie czynności te są świadczone w ramach tej samej osoby prawnej. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym nie dochodzi do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Reasumując, w świetle istniejących regulacji należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Oddział w zakresie rekrutacji pracowników na rzecz jednostki macierzystej nie są świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Wobec powyższego nie dochodzi do sprzedaży z art. 2 pkt 22 ustawy, a tym samym nie zachodzi konieczność udokumentowania tych czynności fakturą VAT i rozliczenia podatku przez nabywcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj