Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-348/12-4/BA
z 7 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 7 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy przekazanie opon do utylizacji na terytorium Niemiec podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy przekazanie opon do utylizacji na terytorium Niemiec podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce i posiada polski numer VAT-UE na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zainteresowany w ramach swojej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży opon bieżnikowanych oraz zleca firmom obcym usługi bieżnikowania na materiale (oponach) powierzonych przez klienta.

Jednym z kontrahentów, którym zleca on wykonanie usługi bieżnikowania jest niemiecka spółka „L”, która jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Niemczech, posiada także niemiecki numer VAT-UE na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Wnioskodawca przesyła na terytorium Niemiec opony powierzone przez klienta, które są jego własnością, na postawie listu przewozowego, w którym podaje się indywidualny numer opony, jej rozmiar i właściciela, niemieckiej spółce „L”. Przesyłka odbywa się na koszt spółki „L”. Przekazane opony, to opony posiadające bieżnik o wysokości około 1,6 mm, których stan osnowy uważa się za dobry. Spółka „L” w procesie technologicznym usuwa stary bieżnik. Powstaje wtedy karkas (korpus opony), który stanowi około 75% masy nowej opony. Zdaniem Zainteresowanego, jest to materiał podstawowy. Spółka niemiecka w dalszym procesie technologicznym nakłada na karkas nowy pas gumy, który zostaje w dalszej obróbce zespolony z karkasem. Tak zregenerowana opona zostaje przesłana z Niemiec do Polski na koszt spółki „L” na podstawie listu przewozowego, który zawiera opis opon zidentyfikowanych w momencie wysyłki z Polski w celu ich zregenerowania (wykonania usługi bieżnikowania). Do listu przewozowego dołączana jest faktura. Podczas procesu technologicznego, niektóre opony przekazane spółce „L” ulegają zniszczeniu i są przez nią utylizowane. Od spółki „L” Zainteresowany otrzymuje tylko wewnętrzny dokument o dokonanej utylizacji opon.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy utylizacja opon pozostałych na terytorium Niemiec jest obojętna podatkowo?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie opon do utylizacji spółce niemieckiej jest obojętne podatkowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zaznaczyć należy, że powyższy artykuł zawiera zakres przedmiotowy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również – w myśl art. 7 ust. 2 ustawy – przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy określa, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce i posiada polski numer VAT-UE na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zainteresowany w ramach swojej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży opon bieżnikowanych oraz zleca firmom obcym usługi bieżnikowania na materiale (oponach) powierzonych przez klienta. Jednym z kontrahentów, którym zleca on wykonanie usługi bieżnikowania jest niemiecka spółka „L”, która jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Niemczech, posiada także niemiecki numer VAT-UE na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Podczas procesu technologicznego niektóre opony przekazane spółce „L” ulegają zniszczeniu i są przez nią utylizowane. Od spółki „L” Zainteresowany otrzymuje tylko wewnętrzny dokument o dokonanej utylizacji opon.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy przekazanie opon do utylizacji spółce niemieckiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy wskazać należy, iż przekazanie przez Zainteresowanego opon spółce niemieckiej nie mieści się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy i jako taka nie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem. W szczególności, przekazanie opon do utylizacji spółce niemieckiej nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w powyższym przepisie.

Zatem, przekazanie opon do utylizacji spółce niemieckiej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stanu faktycznego dotyczącego ustalenia, czy przekazanie opon do utylizacji na terytorium Niemiec podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Natomiast w pozostałych zakresach wydane zostały w dniu 7 listopada 2012 r. odrębne interpretacje indywidualne nr ILPP4/443-348/12-2/BA, nr ILPP4/443-348/12-3/BA i nr ILPP4/443-348/12-5/BA.

Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj