Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1290/08-2/AS
z 3 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1290/08-2/AS
Data
2008.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
skład celny
sprzedaż towarów
stawka preferencyjna
zakup towarów


Istota interpretacji
opodatkowanie nabycia towarów w składzie celnym od kontrahenta



Wniosek ORD-IN 444 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia towarów w składzie celnym od kontrahenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia towarów w składzie celnym od kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza rozpocząć produkcję komputerów w Polsce. W ramach planowanej działalności, dla celów gromadzenia komponentów do produkcji, Spółka będzie prowadzić skład celny typu E. Spółka zamierza dokonywać zakupu towarów (głownie komponentów do produkcji komputerów) od podmiotów zagranicznych nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium RP, niezarejestrowanych dla celów podatku VAT w Polsce (dalej: Kontrahent), które będą wprowadzały towary spoza terytorium Wspólnoty do ww. składu celnego.

Po objęciu towarów procedurą składu celnego, bezpośrednio przed wyprowadzeniem ich ze składu celnego w celu pobrania do produkcji, będą one sprzedawane przez Kontrahentów na rzecz Spółki. Spółka wskazuje ponadto, iż towary w składzie celnym będą się znajdowały pod dozorem celnym i będą ujęte w odpowiedniej ewidencji towarowej. Ponadto towary inne niż objęte procedurą składu celnego nie będą w wyniku dostaw dokonywanych przez Kontrahentów lub po tych dostawach wyprowadzane ze składu celnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest zobowiązana do rozpoznania podatku należnego VAT przy zastosowaniu stawki 0% przy zakupie towarów w składzie celnym od Kontrahenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zakupu towarów w składzie celnym od Kontrahenta, nieposiadającego siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium RP, niezarejestrowanego dla celów podatku VAT w Polsce, Spółka jako nabywca jest podatnikiem w odniesieniu do tej transakcji i jest zobowiązana do rozliczenia należnego podatku VAT z tytułu dostawy towarów w składzie celnym przy zastosowaniu stawki 0%.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka będzie dokonywała zakupu towarów w składzie celnym od podmiotów nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium RP, niezarejestrowanych dla celów podatku VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. W konsekwencji, w przedstawionej sytuacji konieczne jest ustalenie, czy nabycie towarów w składzie celnym jest uznawane dla celów VAT za transakcję dokonaną na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 1 ustawy z 12 października 1990r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. 2005, Nr 226, poz. 1944 ze zm.) granicą państwową jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną, oddzielającą terytorium państwa polskiego od terytorium innych państw i od morza pełnego. Obszary, nad którymi Rzeczypospolita sprawuje swoje zwierzchnictwo stanowią - w rozumieniu ww. ustawy o ochronie granicy państwowej - jej terytorium. W konsekwencji, skład celny w Polsce, zgodnie z definicją terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartą w powołanej ustawie, jest traktowany jako terytorium kraju.

W świetle powyższego, dostawę towarów w obrębie składu celnego należy uznać za dokonaną na terytorium kraju. Podlega ona tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy o VAT i rozporządzeniach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

W celu rozliczenia dla celów VAT dostaw towarów dokonywanych na terytorium kraju przez zagranicznych dostawców ustawa o VAT przewiduje szczególny mechanizm rozliczenia podatku VAT, pozwalający na rozliczenie podatku przez nabywcę towarów będącego podatnikiem VAT w Polsce. I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadku, gdy nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, posiadający siedzibę na terytorium kraju.

W świetle powyższego, w analizowanej sytuacji, dla dostawy realizowanej w składzie celnym podatnikiem podatku od towarów i usług będzie nabywca towaru, czyli Spółka. Konsekwentnie, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT z tytułu tej transakcji.

Spółka nie będzie mogła być zwolniona z powyższego obowiązku na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, bowiem zagraniczni Kontrahenci – z uwagi na brak rejestracji dla celów VAT w Polsce - nie będą mogli samodzielnie rozliczyć podatku należnego z tytułu dokonanej dostawy.

Spółka wskazuje, że zgodnie z przepisem § 7d ust. 1 Rozporządzenia VAT, do następujących transakcji stosuje się obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku:

  • dostawy towarów w składzie celnym, wprowadzonych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju,
  • dostawy towarów objętych procedurą składu celnego.


Zgodnie § 7d ust. 2 Rozporządzenia VAT, powyższy przepis ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  • dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy;
  • towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami;
  • towary, inne niż objęte procedurą składu celnego, nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy wyprowadzane ze składu.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany stan faktyczny oraz to, że spełnione są powyżej wskazane warunki zastosowania stawki 0% dla dokonania dostawy w składzie celnym, w szczególności

  • dostawy towarów będą dokonywane na rzecz Spółki, a więc podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT;
  • towary będą znajdowały się pod dozorem celnym i będą ujęte w odpowiedniej ewidencji towarowej, wymaganej dla procedury składu celnego;
  • towary, inne niż objęte procedurą składu celnego, nie będą w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy wyprowadzane ze składu.

Spółce będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do dostawy towarów dokonanej przez zagranicznego Kontrahenta na rzecz Spółki w składzie celnym.

Spółka wskazuje, iż zaprezentowane stanowisko potwierdza również postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 21 grudnia 2007r. (sygn. IBPP3/443-103/07/KO/KAN-1 026/09/07), w którym organ podatkowy stwierdził, że dostawa towarów dokonywana w składzie celnym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 0% pod warunkiem, że spełnione są warunki przewidziane przez przepis § 7d ust. 2 Rozporządzenia VAT. Organ podatkowy potwierdził ponadto, że w przypadku dostaw realizowanych przez podmioty zagraniczne nieposiadające siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podatnikiem będzie nabywca tych towarów.

Podsumowując powyższe, zdaniem Spółki w przypadku dostawy towarów w składzie celnym, dokonywanej przez podmioty zagraniczne, które - z uwagi na brak rejestracji dla celów VAT w Polsce - nie rozliczyły z tego tytułu podatku VAT w Polsce, nabywca tych towarów będący zarejestrowanym podatnikiem VAT z siedzibę w Polsce jest zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu nabycia towarów na zasadzie samonaliczenia. Z uwagi na fakt, że dostawa ta realizowana jest w składzie celnym i spełnione są warunki wynikające z § 7d ust. 2 Rozporządzenia VAT, transakcja ta podlegać będzie opodatkowaniu VAT z zastosowaniem stawki 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj