Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1038/08-4/MS
z 8 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1038/08-4/MS
Data
2008.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
oczyszczalnia ścieków
odliczanie podatku naliczonego
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
dobrowolnej wpłaty na rzecz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków opodatkowanie oraz odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części



Wniosek ORD-IN 525 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008r. (data wpływu 30 czerwca 2008r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dobrowolnej wpłaty na rzecz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków opodatkowanie oraz odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dobrowolnej wpłaty na rzecz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków opodatkowanie oraz odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Wezwaniem z dnia 12 września 2008 roku doręczonym 17 września 2008r. zobowiązano Stronę do uzupełnienia opisu stanu faktycznego. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 25 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina z mieszkańcami podjęła jako inwestycję wspólne zadanie ,,Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków’’. Gmina jako inwestor przygotowuje i prowadzi inwestycje a mieszkańcy – partycypacji przekazują na rzecz Gminy określoną kwotę w umowie stanowią udział w inwestycji wspólnej . Udział własny w kosztach inwestycji określa się na #8531; wartości inwestycji. Mieszkańcy poszczególnych miejscowości na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych dokonują dobrowolnych wpłat na rachunek gminy w całości lub ratach. Zgodnie z § 2 zawartej umowy oświadczają, że posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, na której przewiduje się realizacje przedmiotowej oczyszczalni ścieków oraz zobowiązują się do udostępnienia jej do prowadzenia prac projektowych i robót budowlanych. Od wpłat dokonywanych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nalicza i odprowadza należny podatek VAT 22%. Po wybudowaniu przydomowe oczyszczalnie ścieków są własnością Gminy i stanowią element majątku trwałego. Po dokonaniu przez Gminę całkowitej amortyzacji tj. po 5-ciu latach nastąpi nieodpłatne przekazanie prawa własności na rzecz mieszkańców.

Pismem z dnia 12 września 2008r. wezwano Stronę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie: 1. Jakie usługi i na czyją rzecz świadczy Gmina w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków ... 2. Jakie zadania świadczone na rzecz mieszkańców ma na myśli Gmina wskazując uregulowania na § 8 ust. 13 powołanego we wniosku rozporządzenia Ministra Finansów... 3. Czy Gmina świadczy usługi na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą... 4. Jakie zobowiązania ciążą na Gminie w związku z przyjęciem wpłat od mieszkańców... 5. Sprzedaż jakich towarów, świadczenia jakich usług wymienione jest na fakturach wystawianych przez Gminę... Ponadto w sprawie należy wezwaniem do określenia problemu (pytania) wymagające rozstrzygnięcia, w szczególności w zakresie zagadnienia związanego z rozliczaniem podatku naliczonego. Czy chodzi o rozliczenie podatku przez usługobiorcę usług świadczonych przez Gminę, czy też od zakupionych przez Gminę towarów i usług związanych z tą inwestycją...

Przedstawienie własnego stanowiska adekwatnego do postanowionego problemu.

Wezwanie skutecznie doręczono dnia 17 września 2008r.

Wnioskodawca pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.) uzupełnił wniosek poprzez wskazanie:

  1. Gmina w zakresie działalności komunalnej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków świadczy na rzecz swoich mieszkańców usługi administracji publicznej
  2. W myśl postanowień § 8 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina poza wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców nie będzie świadczyła żadnych zadań. Po pięciu latach od zakończonej budowy inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz mieszkańców. Cytując w/w przepis mamy na myśli przeniesienie prawa własności przydomowej oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców gminy. Przeniesienia prawa do rozporządzania przydomową oczyszczalnią ścieków nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności.
  3. Gmina nie świadczy usług na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą.
  4. Gmina nie ma żadnych zobowiązań do świadczeń wzajemnych wobec mieszkańców w związku z przyjęciem wpłat.
  5. Gmina wystawiając faktury mieszkańcom wymienia usługi administracji publicznej w zakresie działalności komunalnej — budowa przydomowych oczyszczalni ścieków.


W art. 7 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) wymieniono jako zadania własne Gminy m.in. sprawy kanalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dobrowolne wpłaty dokonywane przez mieszkańców gminy partycypujących w kosztach budowy na pokrycie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...
  2. Jeżeli tak to w jakiej części można odliczyć podatek naliczony w całości czy w części udziału wynoszonego przez mieszkańców tj. #8531; wartości inwestycji ...
  3. Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków należy odprowadzić do Urzędu Skarbowego podatek VAT i czy Gmina ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług związanych z tą inwestycją ... (pytanie nr 3. zadano w uzupełnieniu do wniosku)


Zdaniem wnioskodawcy: Wniesienie przez mieszkańców określonych kwot na pokrycie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - § 8 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – a więc podlega zwolnieniu z podatku- przypis tutejszego organu.

W uzupełnieniu do wniosku Strona przedstawiła swoje stanowisko: Dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach ogólnych budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mające na celu pomoc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji mają charakter dobrowolnej darowizny. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków pozostaną własnością gminy a po 5 latach od zakończenia budowy zostaną przekazane mieszkańcom na własność. Zdaniem Gminy wnoszone przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowiące współfinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – i do tego stanowiska ustosunkuje się organ wydający interpretację.

Wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług wykorzystywane do realizacji inwestycji wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków związane są z wykonywaniem zadań własnych Gminy a zakończona inwestycja-przydomowe oczyszczalnie ścieków - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym nie występuje związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi i Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie towarów i usług nabytych przy realizacji tej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odp. 1. W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wymieniono jako zadania własne gminy m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Przepis art. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 72, poz. 747 ze zm.) stanowi, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy (ust. 1). W razie wspólnego wykonywania przez gminy zadania, o którym mowa w ust. 1, określone w ustawie prawa i obowiązki organów gminy wykonują odpowiednio właściwe organy: związku międzygminnego, gminy wskazanej w porozumieniu międzygminnym (ust. 2 pkt 1 i 2). Gmina ustala kierunki rozwoju sieci w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (ust.3).

Nadto, jak wynika z treści unormowań prawnych zawartych w powołanej ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (określonych w art. 2 pkt 14 i 16 wymienionej ustawy) obowiązane jest – zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 tejże ustawy – przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci (w rozumieniu art. 2 pkt 7) zapewnia – zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ustawy – na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci (określonych w art. 2 pkt 5 i 6), oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego (art. 2 pkt 19) i urządzenia pomiarowego (art. 2 pkt 15).

Jak już wskazano powyżej - w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jako organ władzy publicznej jest więc podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Wszędzie natomiast tam, gdzie w danej czynności uczestniczy w charakterze organu władzy publicznej i dana czynność jest umocowana decyzją administracyjną, bądź unormowana innym aktem prawnym o charakterze władczym – to w tym zakresie nie jest ona podatnikiem podatku od towarów i usług (czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż w zakresie czynności związanych z budową sieci kanalizacyjnej Gmina realizuje działania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do wypełnienia których została ona powołana, i w tym zakresie Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina nie wykonuje świadczenia, które można byłoby uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą zwolnieniu od podatku na mocy przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Natomiast dokonywane przez mieszkańców gminy dobrowolne wpłaty na rzecz budowy przydomowych oczyszczalni mające na celu pomoc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji (budowa kanalizacji) mają charakter darowizny, rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie majątkowe na rzecz innej osoby. Powołać bowiem należy się na przepis art. 888 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Odp. 2 i 3. Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowego zadania związana będzie z czynnościami nie opodatkowanymi. Jak wskazał w uzasadnieniu Wnioskodawca: Wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług wykorzystywane do realizacji inwestycji wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków związane są z wykonywaniem zadań własnych Gminy a zakończona inwestycja-przydomowe oczyszczalnie ścieków - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem Gmina nie będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją inwestycji -budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj