Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-765/08/IK
z 17 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-765/08/IK
Data
2008.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
najem
opodatkowanie
sala
usługi kulturalne
zwolnienie


Istota interpretacji
Usługi związane z kulturą korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 900 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sali widowiskowej na imprezy kulturalne organizowane przez inne podmioty - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sali widowiskowej na imprezy kulturalne organizowane przez inne podmioty.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury Gminy Miasta. Celem działalności Wnioskodawcy jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Zgodnie z brzmieniem statutu, do podstawowych zadań instytucji należy:

  1. realizacja spektakli teatralnych w oparciu o umowy kontraktowe z twórcami (reżyserami, scenografami, muzykami, aktorami)
  2. ,
  3. organizowanie spektakli, koncertów, recitali itp. w oparciu o gotowe produkcje teatrów i indywidualnych wykonawców
  4. ,
  5. tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką na terenie miasta
  6. ,
  7. promowanie przy współpracy zainteresowanych instytucji i stowarzyszeń edukacji teatralnych dzieci i młodzieży
  8. ,
  9. wspieranie i promowanie amatorskich zespołów teatralnych poprzez organizację spotkań warsztatowych, konsultacji festiwali i przeglądów
  10. ,
  11. opieka merytoryczna nad zespołami lub spektaklami amatorskimi zespołów teatralnych
  12. ,
  13. prowadzenie i firmowanie wszelkich form wymiany i współpracy z zagranicą w zakresie kultury teatralnej
  14. ,
  15. świadczenie poradnictwa w dziedzinie teatralnej
  16. ,
  17. realizowanie zadań zleconych przez mecenat i innych sponsorów w zakresie działalności kulturalnej
  18. .


Ponadto Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą, przeznaczając dochód na działalność statutową, jak również może podejmować inne działania dla zaspokojenia społecznych potrzeb mieszkańców i realizacji polityki kulturalnej miasta.

Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu sali widowiskowej z obsługą (nagłośnienie, oświetlenie, obsługa szatni, bileterzy) lub bez obsługi. Salę wynajmują różne podmioty, w tym agencje artystyczne, teatry, stowarzyszenia. W wynajmowanym pomieszczeniu wystawiane są spektakle, realizowane koncerty i różne imprezy kulturalne.

Usługi polegające na wynajmie sali na imprezy kulturalne w klasyfikacjach statystycznych ujęte są w grupowaniu PKWiU – 92.32.10 „Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych”


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wynajem sali koncertowej na imprezy kulturalne jest opodatkowany stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wynajmu sali widowiskowej różnym podmiotom na imprezy kulturalne organizowane przez te podmioty nie mogą być uznane za świadczenie usług związanych z kulturą, ponieważ to nie Wnioskodawca jest organizatorem wystawionych spektakli, czy też realizowanych koncertów oraz nie ponosi odpowiedzialności, ani nie ma wpływu na rodzaj i poziom artystyczny imprez. Zadaniem Wnioskodawcy jest świadczenie usługi polegającej na udostępnieniu wynajmowanego pomieszczenia zgodnie z zawartą umową. Usługa ta nie stanowi statutowej działalności, dopiero środki uzyskane z wynajmu przeznaczone są na działalność statutową Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 poz. 11 do ww. ustawy. Pozycja ta zawiera wyłączenia w stosunku do niektórych usług wchodzących w zakres tej grupy. W wyłączeniach tych w punkcie 4 ujęta została między innymi podgrupa o symbolu PKWiU (92.32.10) – usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy w tej podgrupie mieści się wynajem sali na imprezy kulturalne. Dlatego usługa ta nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług. Usługa wynajmu sali na imprezy kulturalne również nie została ujęta w poz. 156 w załączniku nr 3 do ustawy od podatku od towarów i usług. Opodatkowanie stawką 7% usług wymienionych w załączniku nr 3 do ww. ustawy poz. 156 pkt 2 dotyczy usług rozrywkowych pozostałych – wyłącznie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

Z uwagi na powyższe, usługa wynajmu sali widowiskowej na imprezy kulturalne (PKWiU - 92.32.10) nie mieści się w załączniku nr 3, ani w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług i powinna być zakwalifikowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako najem i opodatkowana stawką podstawową 22%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 11 tego załącznika jako zwolnione od podatku wymieniono usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:


  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi
  2. ,
  3. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych
  4. ,
  5. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61)
  6. ,
  7. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe
  8. ,
  9. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)
  10. ,
    1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach
    2. ,
    3. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  11. działalności agencji informacyjnych
  12. ,
  13. usług wydawniczych
  14. ,
  15. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12
  16. .


Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną, polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Jako instytucja kultury Gminy Miasta funkcjonuje w oparciu o statut.

W zakresie pozastatutowej działalności Wnioskodawca, świadczy usługi wynajmu sali koncertowej innym podmiotom (m.in. agencjom artystycznym, teatrom, stowarzyszeniom) na organizację przez nie różnego rodzaju imprez kulturalnych. Umowa zawarta z organizatorem koncertów obejmuje wynajem sali widowiskowej wraz z obsługą lub bez obsługi. Wnioskodawca nie ponosi przy tym odpowiedzialności ani za rodzaj, ani za poziom artystyczny organizowanych spektakli. Jak wskazał Wnioskodawca, ww. usługi ujęte są w grupowaniu PKWiU – 92.32.10 „Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych”.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na udostępnieniu za odpłatnością sali teatralnej z obsługą lub bez niej, w celu organizacji imprez kulturalnych przez inne podmioty, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.32.10 jako „Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych”, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż nie zostały wymienione w poz. 156 zał. Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wyłączenie zwolnienia dotyczy bowiem tylko należności pobieranych za wstępy, a więc nie odnosi się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wskazać należy, że tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację, Zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszczy po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj