Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-48/08-4/MŚ
z 27 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-48/08-4/MŚ
Data
2008.11.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bony
koszty uzyskania przychodów
nagrody
przychód
sprzedaż premiowa
wydatek


Istota interpretacji
Czy wydatki związane ze sprzedażą premiową w ramach Programu Partnerskiego (w tym min. emisją bonów) są kosztami uzyskania przychodów w świetle PDOP? Czy dla V Sp. z o.o., powstanie obowiązek podatkowy VAT z tytułu wydania bonów klientom biorącym udział w Programie Partnerskim? Czy wartość otrzymanych bonów u podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą oraz osoby fizycznej stanowi przychód w świetle PDOP i PDOF i kto jest Płatnikiem PDOP i PDOF w tych przypadkach? Czy wydatek poniesiony przez V Sp. z o.o. na nabycie towarów, które następnie mają zostać odsprzedane jako forma nagrody za 1 zł + VAT, V sp. z o.o. zalicza do kosztów uzyskania przychodów w świetle PDOP i czy V Sp. z o.o. ma prawo do odliczenia VAT-u od nabywanych towarów w tym przypadku? Co będzie podstawą opodatkowania PDOP w przypadku sprzedaży towarów za 1zł + VAT jako forma nagrody?



Wniosek ORD-IN 669 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.09.2008r. (data wpływu 22.09.2008r.) oraz piśmie z dnia 10.11.2008r. (data nadania 12.11.2008r., data wpływu 17.11.2008r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 30.10.2008r. Nr IP-PB5/423-48/08-2/MŚ o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. czy wydatki związane ze sprzedażą premiową w ramach Programu Partnerskiego (w tym min. emisją bonów) są kosztami uzyskania przychodów w świetle PDOP – jest prawidłowe
  2. czy wartość otrzymanych bonów u podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą stanowi przychód w świetle PDOP i kto jest Płatnikiem PDOP w tym przypadku – jest prawidłowe
  3. czy wydatek poniesiony przez V Sp. z o.o. na nabycie towarów, które następnie mają zostać odsprzedane jako forma nagrody za 1 zł + VAT, V sp. z o.o. zalicza do kosztów uzyskania przychodów w świetle PDOP– jest prawidłowe
  4. co będzie podstawą opodatkowania PDOP w przypadku sprzedaży towarów za 1zł + VAT jako forma nagrodyjest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 22.09.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia kosztów uzyskania przychodów, przychodu i stwierdzenia czy na Spółce ciążą obowiązki płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

V Sp. z o.o. jest dystrybutorem elektronicznych systemów zabezpieczeń na polskim rynku. W warunkach gospodarki rynkowej, którą cechuje stale rosnąca konkurencja, Spółka chce wprowadzić „Program Partnerski” jako taktykę marketingową zmierzającą do pozyskania nowych oraz do utrzymania dotychczasowych klientów. Podstawowym więc założeniem „Programu Partnerskiego” będzie wpływanie na sprzedaż, ale także budowanie relacji z kontrahentami i wpływanie na ich lojalność a co za tym idzie wygenerowanie większego zysku. Uczestnictwo w Programie polega na gromadzeniu punktów, których liczba uzależniona jest od kwot, za które dokonywane są zakupy. Punkty będą zapisywane na karcie pamięciowej za pomocą terminala. Za zgromadzenie określonej ilości punktów, klient otrzyma bon/talon wymienialny na towary lub usługi lub będzie mógł skorzystać z prawa do zakupu nagrody rzeczowej prezentowanej w Katalogu nagród po promocyjnej cenie 1 zł netto + VAT. Należy dodać, iż w tym przypadku bon/talon traktowany będzie przez nas jako dowód, który uprawnia osobę, będącą jego posiadaczem, do otrzymania w oznaczonym terminie określonego świadczenia - w postaci np. towarów lub usług. Zatem bon nie jest towarem, a jedynie dokumentem, który uprawnia do zakupu towaru lub usługi.

Reasumując poniżej prezentujemy korzyści, które zamierza osiągnąć Spółka wynikające z wdrożenia „Programu Partnerskiego”:

  • wzrost obrotu i zysku firmy;
  • gwarancja zdobycia lojalności dotychczasowych klientów oraz pozyskanie nowych;
  • wizerunek nowoczesnej firmy, nastawionej na klienta;
  • możliwość stworzenia bazy danych klientów i poznanie ich indywidualnych potrzeb i preferencji; redukcja kosztów, związanych z pozyskaniem klienta;
  • zwiększenie konkurencyjności firmy;

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki związane ze sprzedażą premiową w ramach Programu Partnerskiego (w tym min. emisją bonów) są kosztami uzyskania przychodów w świetle PDOP...
  2. Czy dla V Sp. z o.o., powstanie obowiązek podatkowy VAT z tytułu wydania bonów klientom biorącym udział w Programie Partnerskim...
  3. Czy wartość otrzymanych bonów u podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą oraz osoby fizycznej stanowi przychód w świetle PDOP i PDOF i kto jest Płatnikiem PDOP i PDOF w tych przypadkach...
  4. Czy wydatek poniesiony przez V Sp. z o.o. na nabycie towarów, które następnie mają zostać odsprzedane jako forma nagrody za 1 zł + VAT, V sp. z o.o. zalicza do kosztów uzyskania przychodów w świetle PDOP i czy V Sp. z o.o. ma prawo do odliczenia VAT-u od nabywanych towarów w tym przypadku...
  5. Co będzie podstawą opodatkowania PDOP w przypadku sprzedaży towarów za 1zł + VAT jako forma nagrody...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1, 3, 4 i 5.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób fizycznych, zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Stanowisko własne Wnioskodawcy w zakresie następujących pytań:

  1. Bon/talon zostanie przekazany w ramach Programu Partnerskiego, będziemy więc mieli do czynienia ze sprzedażą premiową. Ponieważ emisja bonów w ramach „Programu Partnerskiego” ma uatrakcyjnić sprzedaż i zachęcić klientów do zakupu. Wydatki związane z emisją i dystrybucją bonów oraz z samą sprzedażą premiową obciążają koszty podstawowej działalności operacyjnej i mają bezpośredni związek z uzyskiwanymi przychodami ze sprzedaży. Powodują bowiem uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym mają wpływ na pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodów według zasad ogólnych, wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.
  2. W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (osoba fizyczna lub osoba prawna) wartość otrzymanych bonów stanowi przychód z tej działalności - co wynika z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOF lub art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP. Podmiot, który otrzymał bony powinien przychód ten doliczyć do pozostałych przychodów i łączną kwotę opodatkować podatkiem dochodowym. Zatem w tym przypadku płatnikiem PDOP lub PDOF będzie podmiot obdarowany bonem a co za tym idzie na V Sp. z o.o. nie spoczywa obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego. W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej równowartość otrzymanego bonu również stanowi przychód podatkowy. Korzysta on jednak ze zwolnienia od opodatkowania, jeśli wartość otrzymanych jednorazowo bonów nie przekroczy limitu 760 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF). W sytuacji, gdy wartość bonu przekroczy 760 zł, Spółka wydająca bon czyli V Sp. z o.o. jest płatnikiem podatku więc powinna pobrać od klienta zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%, na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Następnie, V Sp. z o.o. ma obowiązek odprowadzić podatek do dnia 20 następnego miesiąca do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).
  3. Wydatek, poniesiony przez V sp. z o.o. na nabycie towarów, które następnie mają zostać odsprzedane za 1 zł + VAT jako forma nagrody, Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 PDOP w miesiącu sprzedaży nagrody jako koszt własny sprzedaży.
  4. Podstawą opodatkowania w takiej sytuacji dla V Sp. z o.o. będzie wartość sprzedaży netto czyli 1 zł zrealizowanej w danym miesiącu zgodnie z art. 18 ust. 1.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje

Ad. 1) Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

By wydatki na sprzedaż premiową można uznać w całości za koszty uzyskania przychodów, muszą one spełniać określone warunki:

  • działania w ramach sprzedaży premiowej muszą mieć charakter motywacyjny,
  • wydatki powinny zostać udokumentowane regulaminem sprzedaży premiowej, dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania upominku w sprzedaży premiowej, gdyż od tego uzależnione jest wydanie nagrody, potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjętów lub lista nagród osób i ilością wydanych nagród, jest wymagane wewnętrznymi fakturami.

W tym wypadku wydanie bonu/talonu należy traktować jako sprzedaż premiową. Sprzedaż ta polega na uatrakcyjnieniu zakupu określonych towarów i usług. Jest to transakcja, w ramach której obok sprzedaży towaru dochodzi do wydania bonu. Konstrukcja sprzedaży premiowej oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wręczana jest nagroda. Zatem wydatki związane z organizacja sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród (bonów/talonów) wydanych w ramach tej sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu.

W związku z tym, wydatki te jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży stanowią w całości koszt uzyskania przychodu.

Ad. 3) Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy przychodami są wartości otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub prawa, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (…). Zatem wartość otrzymanych bonów stanowi dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą przychód z tej działalności. W myśl art. 12. ust. 3 ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 3a wskazanej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust.3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Przychód ten należy doliczyć do pozostałych przychodów i łączną kwotę opodatkować podatkiem dochodowym. Zatem w tym przypadku płatnikiem będzie podmiot obdarowany bonem/talonem a na Spółce nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego.

Ad. 4) Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatek poniesiony przez Spółkę na zakup towarów, które następnie zostaną odsprzedane w ramach programu partnerskiego jako forma nagrody za 1 zł + VAT należy uznać za koszty uzyskania przychodu Spółki w miesiącu sprzedaży nagrody. Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ww. ustawy do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.

Ad.5) W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1 (…) ww. ustawy. Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Zatem w przedstawionej sytuacji podstawą opodatkowania będzie wartość sprzedaży netto czyli 1 zł, zrealizowanej przez Spółkę w danym miesiącu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj