Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1218/08/AW
z 13 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1218/08/AW
Data
2008.11.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
instruktorzy
kasa rejestrująca
stawki podatku
usługi kulturalne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
1. Usługi prowadzenia szkoły tańca i usługi instruktorów tańca (PKWiU 92.34.12) podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
2. Usługi wymienione w załączniku do rozporządzenia o kasach fiskalnych (w tym PKWiU ex 92) podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania ich za pomocą kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 364 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K.A. przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2008r. (data wpływu 22 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 listopada 2008r. oraz z dnia 12 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności szkoły tańca oraz konieczności ewidencjonowania obrotu z tej działalności za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności szkoły tańca oraz konieczności ewidencjonowania obrotu z tej działalności za pomocą kasy rejestrującej.
Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 7 listopada 2008r. oraz z dnia 12 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność szkoły tańca wg PKWiU z 1997r. sklasyfikowanej pod symbolem 92.34.12-00.00 – usługa związana z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca. Niejasności pojawiają się w przedmiocie zwolnienia przedmiotowego ww. działalności od podatku VAT: czy po przekroczeniu pewnej sumy przychodów działalność szkoły tańca powinna być opodatkowana 7% stawką VAT i trzeba stać się podatnikiem tego podatku, czy też niezależnie od osiągniętego przychodu działalność będzie mieściła się w zakresie usług zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy działalność szkoły tańca oraz instruktorów tańca podlega, w każdym przypadku, zwolnieniu przedmiotowemu od podatku VAT, nawet w przypadku przekroczenia pewnej kwoty przychodu, która kwalifikuje w normalnym przypadku, do przejścia na VAT, a jeśli podlega VAT-owi, to jaki VAT taką działalność obowiązuje – 7% czy 22% i od kiedy (chodzi o kwotę przekroczenia przychodu)...
Czy szkoła tańca po przekroczeniu pewnej kwoty przychodu (i jakiej) jest zobligowana zaopatrzyć się w kasę fiskalną, czy też nie obowiązuje ona przy prowadzeniu tego typu działalności...

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność szkoły tańca podlega opodatkowaniu stawką 7% VAT i nie podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki (…).
Należy przy tym zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.
Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tego załącznika wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 wraz z oznaczeniem „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT, tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w wyłączeniach dotyczących pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) – zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji – zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.
W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu, usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.
Zatem tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług wymienionych we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, jak również nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez podatnika. W związku z powyższym przyjmuje się symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego złożonego wniosku.
Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do dnia 31 grudnia 2008r. do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Jak wskazuje Wnioskodawca, usługi świadczone przez niego w zakresie prowadzenia szkoły tańca, są sklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.34.12-00.00. Zgodnie z powołaną wyżej klasyfikacją, usługi te mieszczą się w pojęciu „Usługi związane z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca”. Usługi te nie są wymienione w wyłączeniach zawartych w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Tym samym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy, iż działalność szkoły tańca podlega opodatkowaniu stawką 7% VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu tą stawką podlegają bowiem zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługi rozrywkowe pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  • w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  • związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  • świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12)

Jeśli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. art. 43 ust. 1 ustawy o VAT (poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT).
W kwestii natomiast obowiązku ewidencjonowania ww. usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, należy wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednocześnie, stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do dnia 31 grudnia 2008r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 29 tego załącznika wymieniono PKWiU ex 92 – „Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach”. Z treści objaśnienia zamieszczonego pod ww. załącznikiem wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności są czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, związane z prowadzeniem szkoły tańca, sklasyfikowane według PKWiU 92.34.12-00.00 – „Usługi związane z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca”.
Na podstawie § 2 pkt 1 cytowanego wyżej rozporządzenia, w związku z poz. 29 załącznika do ww. rozporządzenia, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu szkoły tańca, będzie zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008r., gdyż wykonywane przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ex 92 – „Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach”.
Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy, iż działalność szkoły tańca (czynności objęte PKWiU 92.34.12-00.00) nie podlega ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej, należało uznać za prawidłowe, bowiem z mocy ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2008r. obowiązuje zwolnienie z ewidencjonowania w tym zakresie.

Jednakże oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj