Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-790/08/PS
z 31 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-790/08/PS
Data
2008.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
Austria
członek zarządu
miejsce zamieszkania
nierezydent
obowiązek płatnika
ograniczony obowiązek podatkowy
przychody ze stosunku pracy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
wynagrodzenia


Istota interpretacji
W jaki sposób Spółka powinna dokonywać rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z obydwu tytułów: tj. umowy o pracę i umowy powołania na członka zarządu?



Wniosek ORD-IN 669 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku opatrzonym datą 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z otrzymywaniem przez osobę zagraniczną przychodów ze stosunku pracy oraz z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z otrzymywaniem przez osobę zagraniczną przychodów ze stosunku pracy oraz z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu.

Z uwagi na to, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych tutejszy organ pismem z dnia 18 września 2008 r. znak ITPB2/415-790/08/PS wezwał o uzupełnienie tego wniosku. Pismem z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) Spółka uzupełniła wniosek w wymaganym zakresie.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zatrudnia na umowę o pracę na czas nieokreślony obywatela Austrii, mającego miejsce zamieszkania na terenie Austrii, miejsce pracy wskazane w umowie o pracę to W., czyli miejsce zamieszkania. Pracownik ten nie ma miejsca zamieszkania na terenie Polski, nie wykonuje pracy na terenie Polski, przebywa w Polsce średnio raz w miesiącu na potrzeby wewnętrznych rozliczeń w firmie. Ten sam pracownik, obywatel Austrii, mający miejsce zamieszkania na terenie Austrii, pełni w Spółce funkcję członka zarządu na podstawie umowy powołania. Z tego tytułu otrzymuje odrębne wynagrodzenie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


W jaki sposób Spółka powinna dokonywać rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z obydwu tytułów: tj. umowy o pracę i umowy powołania na członka zarządu...


Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę wykonywanej w Austrii powinno podlegać opodatkowaniu w Austrii. Wówczas jako płatnik podatku występuje sam pracownik. Natomiast wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu podlega opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym zgodnie z art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne jeżeli nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W myśl art. 3 ust. 2b tej samej ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:


  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.


Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski.

Stosownie natomiast do art. 4a wyżej powołanej ustawy, przepisy m.in. art. 3 ust. 2a i 2b, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Obecnie obowiązuje umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Wiedniu w dniu 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921).

Na podstawie art. 4 ust. 1 ww. umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Określenie to jednak nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że miejscem zamieszkania osoby, o której mowa we wniosku jest Austria. Zatem jest ona objęta w Polsce, w myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ograniczonym obowiązkiem podatkowym.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ww. umowy polsko-austrackiej, z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19 i 20, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Oznacza to, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Austrii z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Austrii podlega opodatkowaniu wyłącznie w tym państwie. Prawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż dochody z pracy najemnej wykonywanej w Austrii przez obywatela tego kraju będącego pracownikiem Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu wyłącznie w tym państwie.

Z treści zaś art. 16 ww. umowy wynika, że wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkowstwa w radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zatem dochody te co do zasady podlegają opodatkowaniu zarówno w Austrii, jak i w Polsce. W myśl art. 24 ust. 2 lit. a) ww. umowy, podwójnego opodatkowania unika się w ten sposób, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Austrii osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami tej umowy podlega opodatkowaniu w Polsce, to z zastrzeżeniem postanowień punktów b) i c) oraz ustępu 3 Austria zwolni od opodatkowania taki dochód lub majątek. Jeżeli zgodnie z którymkolwiek postanowieniem tej umowy dochód osiągnięty lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony od opodatkowania w tym państwie, to Państwo to może jednak, w celu obliczenia kwot podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony dochód lub majątek (metoda wyłączenia z progresją).

Użycie w art. 16 ww. umowy sformułowania "mogą być opodatkowane" oznacza ponadto, że wynagrodzenia i podobne płatności będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak w myśl art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów m.in. z działalności określonej w art. 13 pkt 7 (m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Wobec tego należy uznać, iż wynagrodzenie obywatela austriackiego z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawcy podlega w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w tej wysokości. Na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do pobierania tego podatku obowiązany jest Wnioskodawca jako płatnik.

Reasumując, dochody osiągane ze stosunku pracy wykonywanej na terytorium Austrii uzyskiwane od Wnioskodawcy przez obywatela tego kraju, mającego miejsce zamieszkania w tym kraju, podlegają opodatkowaniu w Austrii, natomiast w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają przychody uzyskiwane przez tę samą osobę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj