Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-620b/08/MD
z 13 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-620b/08/MD
Data
2008.10.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek używany
sprzedaż budynków
towar używany
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Stawka podatku właściciela dla sprzedaży lokalu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej.



Wniosek ORD-IN 874 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w mieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 7 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla sprzedaży lokalu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla sprzedaży lokalu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza nabyć od spółdzielni mieszkaniowej lokal mieszkalny (położony w budynku wielorodzinnym) w związku z przeznaczeniem go na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest obrót nieruchomościami na własny rachunek oraz obrót wierzytelnościami. Lokal mieszkalny zostanie nabyty ze stawką podatku w wysokości 7% - właściwą dla lokali nowowybudowanych. W dalszej perspektywie Wnioskodawca przewiduje jego sprzedaż.

Pismem z dnia 2 października 2008 r. uzupełniono przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje.

Zakupiony lokal mieszkalny będzie przeznaczony na siedzibę firmy i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Zmiana jego statusu na lokal użytkowy zostanie dokonana na podstawie decyzji administracyjnej w sytuacji sprzedaży lokalu dla nabywcy, który wyrazi chęć jego nabycia na cele użytkowe tzn. w momencie podjęcia decyzji o sprzedaży Wnioskodawca wystąpi z wnioskiem o zmianę statusu tego lokalu na lokal użytkowy, po uzyskaniu tej decyzji Wnioskodawca dokona jego zbycia ze statusem lokalu użytkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie


Czy dokonując sprzedaży przedmiotowego lokalu Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie w przypadku sprzedaży na cele mieszkaniowe lub opodatkowanie według stawki 22%, w przypadku przeznaczenia na cele użytkowe...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 2 października 2008 r., zastosowanie odpowiednich regulacji z zakresu podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą przedmiotowego lokalu, nastąpi w oparciu o jego pierwotny status (mieszkalny), bądź o dokonaną zmianę statusu na lokal użytkowy na podstawie decyzji administracyjnej. W zależności od tego zostanie zastosowana stawka 22% lub czynność będzie podlegać zwolnieniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle definicji legalnej zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane, zgodnie z ust. 2 wskazanego powyżej artykułu, rozumie się:


  1. budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat
  2. pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.


Z kolei zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się, o czym przesądza art. 2 pkt 14 ustawy, wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu lokalu mieszkalnego celem przeznaczenia go na siedzibę prowadzonego przedsiębiorstwa. Przedmiotowy lokal zostanie nabyty ze stawką podatku w wysokości 7%. Wnioskodawca powziął wątpliwość co do stawki właściwej dla planowanej sprzedaży tego lokal.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawcy - co zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej o sygn. akt. ITPP2/443-620a/08/MD - będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (w kwocie obliczonej na podstawie odrębnych przepisów) z tytułu nabycia przedmiotowego lokalu, dla ustalenia prawidłowej stawki podatku przy jego sprzedaży decydujące będzie formalne przeznaczenia tego lokalu, oceniane na podstawie odpowiedniej dokumentacji. Przyszła sprzedaż będzie zatem niosła ze sobą odmienne skutki podatkowe, w zależności od tego, czy dotyczyć będzie lokalu mieszkalnego, czy też użytkowego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że o ile przedmiotem sprzedaży będzie lokal użytkowy, wobec braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku (jako towaru używanego) Wnioskodawca zobowiązany będzie opodatkować tą transakcję stawką podatku w wysokości 22%. Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży będzie lokal mieszkalny czynność ta – ze względu na to, że lokal będzie spełniał w momencie zbycia warunek pierwszego zasiedlenia albo pierwszego zamieszkania – będzie podlegała zwolnieniu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj