Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-43/08-2/DG
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-43/08-2/DG
Data
2008.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
Czechy
dokumentacja
obowiązek podatkowy
oddział
rozliczanie (rozliczenia)
sprzedaż towarów
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy sprzedaż towarów na pokładzie samolotów na trasie W-P rodzi obowiązek w podatku dochodowym od osób prawnych dla Oddziału w Polsce? Czy C Linie Lotnicze z siedzibą w P są zobowiązane do rozliczania sprzedaży towarów dokonywanej na pokładzie samolotów na trasie W—P w zakresie podatku VAT i czy mogą dokonać tego rozliczenia za pośrednictwem Oddziału w Polsce? Czy dla udokumentowania sprzedaży towarów wystarczające będzie przyjęcie przez Oddział w Polsce miesięcznego zestawienia sprzedaży sporządzonego przez Centralę w P?



Wniosek ORD-IN 272 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2008r. (data wpływu 22.09.2008r.) oraz piśmie z dnia 14.11.2008r. (data nadania 17.11.2008r., data wpływu 18.11.2008r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 05.11.2008r. Nr IPPP1/423-1800/08-2/AP (data nadania 05.11.2008r., data doręczenia 12.11.2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie umowy polsko-czeskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych dotyczący umowy polsko-czeskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C Linie Lotnicze z siedzibą w P dokonują sprzedaży towarów (perfumy, papierosy, alkohole itp.) na pokładzie samolotów na trasie P- W. Zgodnie z prawem czeskim wykazują obowiązek w podatku od wartości dodanej i rozliczają podatek VAT w miejscu rozpoczęcia transportu pasażerów czyli w P. Linia zamierza dokonywać sprzedaży na rzecz pasażerów także w drodze powrotnej z W do P. Właścicielem towarów zakupionych w C przeznaczonych do sprzedaży na pokładzie samolotów na trasie P-W- P jest Centrala Linii w P. Centrala w P prowadzi także szczegółową ewidencję sprzedaży towarów i sporządza na potrzeby czeskich organów podatkowych miesięczne rozlicznie rozchodu towarów. Jest to zestawienie zawierające: asortyment sprzedaży, cenę detaliczną i wyodrębnioną pozycję stawki i kwoty VAT należnego. C linie Lotnicze A.S. realizują sprzedaż biletów lotniczych w Polsce za pośrednictwem zarejestrowanego w Polsce jako podatnika Oddziału zagranicznego przedsiębiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż towarów na pokładzie samolotów na trasie W-P rodzi obowiązek w podatku dochodowym od osób prawnych dla Oddziału w Polsce...
  2. Czy C Linie Lotnicze z siedzibą w P są zobowiązane do rozliczania sprzedaży towarów dokonywanej na pokładzie samolotów na trasie W—P w zakresie podatku VAT i czy mogą dokonać tego rozliczenia za pośrednictwem Oddziału w Polsce...
  3. Czy dla udokumentowania sprzedaży towarów wystarczające będzie przyjęcie przez Oddział w Polsce miesięcznego zestawienia sprzedaży sporządzonego przez Centralę w P...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2 i 3 wydane zostaną odrębne interpretacje indywidualne.

Oddział C Linii Lotniczych w Polsce na podstawie art. 8 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie podlega opodatkowaniu z tytułu osiąganych zysków w transporcie międzynarodowym. Naszym zdaniem także dochody uzyskiwane ze sprzedaży pokładowej na trasie W-P nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce. Oddział w rozumieniu art. 5 ust.4 pkt e umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu nie jest „zakładem„ bowiem z uwagi na swój charakter pełni rolę pomocniczą dla jednostki macierzystej, nie wytwarza usług a jedynie dokonuje sprzedaży biletów, nie rejestruje pełnych kosztów wytworzenia usługi przewozowej i nie osiąga samodzielnie zysków z transportu międzynarodowego a tym samym nie spełnia przesłanek bycia „zakładem” w rozumieniu międzynarodowej konwencji. Zyski te osiąga Centrala w P i to ona podlega opodatkowaniu w C tj. w tym państwie w którym znajduje się siedziba faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

C Linie Lotnicze z siedzibą w P zamierzają dokonywać sprzedaży towarów (perfumy, papierosy, alkohole itp.) na pokładzie samolotów na trasie W-P.

Siedziba Spółki znajduje się na terytorium Republiki Czeskiej, dlatego też analiza przedmiotowej sprawy zostanie przeprowadzona w oparciu o postanowienia umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w W dnia 24 czerwca 1993 r. (Dz.U. z 1994r. Nr 47, poz.189). Zagadnienia dotyczące transportu międzynarodowego zostały uregulowane w cytowanej umowie w art. 8 zgodnie, z którym zyski pochodzące z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej statków morskich, barek, statków powietrznych, kolei i pojazdów drogowych mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym znajduje się siedziba faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

Artykuł 8 umowy jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 7, który wyłącza zastosowanie ogólnych reguł opodatkowania zysków przedsiębiorstw w każdym państwie, w którym powstaje zakład, w przypadku przedsiębiorstw eksploatujących statki w transporcie międzynarodowym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży towarów tj. perfum, papierosów, alkoholu na pokładzie samolotów na trasie W-P. Działalność taką można uznać za działalność uboczną a uzyskane z jej prowadzenia dochody można opodatkować jako zyski z transportu międzynarodowego, o ile czynności te wykonywane są we własnym zakresie przez przedsiębiorstwo transportowe. Powierzenie tego rodzaju działalności osobom trzecim prowadzi do opodatkowania zysków uzyskanych przez te osoby wg zasad ogólnych na podstawie art. 7 umowy.

Reasumując, sprzedaż towarów na pokładzie samolotów na trasie W-P można potraktować jako działalność uboczną w związku z prowadzeniem działalności głównej (zasadniczej) tj. transportu międzynarodowego podlegającego uregulowaniom art. 8 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki C w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Należy jednocześnie wskazać, iż w przedmiotowej interpretacji nie poddano analizie kwestii istnienia na terenie Rzeczpospolitej Polskiej Oddziału C Linii Lotniczych.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 29.09.2008r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego: ……………….

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj