Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-596/08/DG
z 10 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-596/08/DG
Data
2008.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą --> Zwrot akcyzy


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwrot podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy wobec treści art.60 ust. 2 w z w. z ust. 1 tego artykułu ustawy o podatku akcyzowym oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, podmiot niebędący podatnikiem akcyzy w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku akcyzowym, ale dokonujący eksportu pośredniego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (paliw płynnych), który dokonał zapłaty akcyzy za te wyroby na terytorium kraju w cenie ich nabycia od swojego dostawcy (przy czym kwota zapłaconej akcyzy wykazana została w osobnej pozycji na fakturze VA T wystawionej uprzednio dla eksportera z tytułu zakupu), uprawniony jest do żądania zwrotu wyżej wymienionego podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium kraju, na warunkach określonych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14.04.2004r.?



Wniosek ORD-IN 997 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2008r. (data wpływu 7 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwrotu kwoty podatku akcyzowego przez eksportera, który zapłacił akcyzę na terytorium kraju od eksportowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2008r. został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwrotu kwoty podatku akcyzowego przez eksportera, który zapłacił akcyzę na terytorium kraju od eksportowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą zamierza w przyszłości nawiązać współpracę handlową z przedsiębiorcą mającym siedzibę w Republice Ukrainy. Współpraca ta sprowadzać się będzie do realizowania na rzecz ww. przedsiębiorcy - w ramach zawartej uprzednio umowy sprzedaży - hurtowych dostaw wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - paliw ciekłych, tj. benzyn silnikowych innych niż benzyny lotnicze oraz olejów napędowych.

Przedmiotowe paliwa płynne będące przedmiotem sprzedaży na rzecz ukraińskiego nabywcy Wnioskodawca uprzednio nabywał będzie od ich polskiego producenta bądź sprzedawcy hurtowego, zaś kwota należnego od danej partii paliwa podatku akcyzowego uiszczana będzie przez Wnioskodawcę w cenie nabycia, co precyzyjnie wykazane będzie w osobnej pozycji na fakturze VAT wystawionej wnioskodawcy przez jego dostawcę z tytułu zakupu.

Następnie dostawa (na rzecz przedsiębiorcy ukraińskiego) przedmiotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których wnioskodawca uiścił kwotę podatku akcyzowego w cenie nabycia, realizowana będzie poprzez ich odbiór przez ww. przedsiębiorcę z bazy paliw zlokalizowanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wywóz paliwa z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium Wspólnoty Europejskiej następował będzie również transportem powołanego nabywcy lub na jego rzecz, co potwierdzane będzie przez właściwy wg. przepisów celnych urząd celny na dokumencie celnym SAD, z którego wynikać będzie tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Tak rozumiana sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy - przedsiębiorcy ukraińskiego będzie eksportem pośrednim, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

Z chwilą odbioru przez nabywcę z bazy paliw towaru będącego przedmiotem dostawy otrzymywał on będzie świadectwo jakości dla danego rodzaju paliwa (benzyna/olej napędowy) w każdej z odebranych partii oraz dokument wydania magazynowego "WZ". Wnioskodawca wystawiał będzie dla nabywcy fakturę VAT dokumentującą sprzedaż eksportową w terminie określonym wg. obowiązujących przepisów, przy czym każdej wystawionej na rzecz przedsiębiorcy ukraińskiego fakturze eksportowej odpowiadał będzie dokument wydania magazynowego "WZ" pozwalający ustalić tożsamość paliwa eksportowanego z wymienionym wyżej paliwem zakupionym przez wnioskodawcę od swojego dostawcy, od którego to wnioskodawca uiścił kwotę należnego podatku akcyzowego (wykazanego na fakturze VAT) w cenie nabycia.

Uzupełniając swoje stanowisko pismem z dnia 7 listopada 2008r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, przedstawiając że:

  • Wnioskodawca będzie dokonywać zapłaty należnego od danej partii wyrobów akcyzowych podatku akcyzowego na terytorium kraju w cenie nabycia od dostawcy, co precyzyjnie wykazane będzie w osobnej pozycji na fakturze VAT wystawionej wnioskodawcy przez jego dostawcę z tytułu zakupu,
  • Wnioskodawca będzie podmiotem dokonującym eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,
  • Wnioskodawca posiadać będzie dokument odprawy celnej SAD potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec treści art. 60 ust. 2 w związku z ust. 1 tego artykułu ustawy o podatku akcyzowym oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, podmiot niebędący podatnikiem akcyzy w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku akcyzowym, ale dokonujący eksportu pośredniego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (paliw płynnych), który dokonał zapłaty akcyzy za te wyroby na terytorium kraju w cenie ich nabycia od swojego dostawcy (przy czym kwota zapłaconej akcyzy wykazana została w osobnej pozycji na fakturze VA T wystawionej uprzednio dla eksportera z tytułu zakupu), uprawniony jest do żądania zwrotu wyżej wymienionego podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium kraju, na warunkach określonych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004r...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzemieniem art. 60 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, wykładanym w kontekście ust. 1 ww. artykułu, podmiotowi, który dokonał eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy.

Procedura zwrotu podatku akcyzowego w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych uregulowana została przy tym szczegółowo w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz.U.2004.74.674.). Zgodnie z § 5 tego rozporządzenia w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju przysługuje podatnikowi, który:

  1. dokonał zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium kraju;
  2. dokonał eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą;
  3. posiada dokument odprawy celnej SAD potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

Z brzmienia § 5 powołanego rozporządzenia wynika zatem, iż uprawnionymi do żądania zwrotu akcyzy (na warunkach określonych w tym akcie prawnym) są jedynie podatnicy akcyzy dokonujący eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a nie zaś (każdy) podmiot dokonujący eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a więc tak jak to zostało uregulowane w art. 60 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Wskazując na powyższą sprzeczność aktu prawnego rangi rozporządzenia z zapisami ustawy, na podstawie której wydano to rozporządzenie, zwrócić należy uwagę na art. 217 Konstytucji RP, zgodnie z którym nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. W związku z powyższym bezspornym jest, iż § 5 rozporządzenia z dnia 14.04.2004 r. bezzasadnie - wbrew przepisom ustawy o podatku akcyzowym -zawęża krąg podmiotów uprawnionych do zwrotu podatku akcyzowego z tytułu eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do kategorii podatników podatku akcyzowego, którzy dokonali zapłaty akcyzy na terytorium kraju. (...)

Za prawidłowością powyższego stanowiska wnioskodawcy przemawia bezspornie wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie z dnia 02.08.2006 r., wydany w sprawie sygn. akt: III SA/Wa 992/06 (LEX Nr 192220), zgodnie z którym:

  1. Paragraf 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 roku w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 674), w zakresie w jakim przepis ten zawęża krąg podmiotów uprawnionych do zwrotu podatku akcyzowego z tytułu eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do kategorii podatników podatku akcyzowego, którzy dokonali zapłaty akcyzy na terytorium kraju i tym samym wyłącza z tego kręgu - eksporterów tych wyrobów niebędących jednocześnie tymi podatnikami, jest sprzeczny z art. 60 ust. 2 w związku z art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, zwanej dalej "u.p.a." (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), a tym samym narusza również art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP.
  2. Zakres podmiotowy, czyli wskazanie kręgu osób, którym przysługuje prawo do zwrotu akcyzy i to zarówno w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej jak i eksportu, ustawodawca zawarł odpowiednio w ust. 1 i ust. 2 art. 60 u.p.a.". Zdaniem wnioskodawcy przyjąć zatem należy, iż uprawnionym do zwrotu podatku akcyzowego z tytułu eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na podstawie art. 60 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, jest nie tylko eksporter będący podatnikiem akcyzy w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku akcyzowym, ale także każdy podmiot eksportujący wyroby akcyzowe zharmonizowane, od których akcyza zapłacona została na terytorium RP. (...)

W kontekście przedstawionej powyżej wykładni, dot. kręgu podmiotów uprawnionych do żądania zwrotu podatku akcyzowego z tyt. eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których akcyza zapłacona została na terytorium kraju, zdaniem Wnioskodawcy, istotnym jest również to, że obowiązek zapłaty akcyzy na terytorium RP za wyroby akcyzowe zharmonizowane będące później przedmiotem eksportu (warunek z § 5 pkt 1 rozporządzenia) należy rozumieć w sposób szeroki, tzn. podmiotem dokonującym zapłaty akcyzy jest nie tylko podmiot zobowiązany do zapłaty akcyzy do właściwego urzędu celnego (tj. podatnik podatku akcyzowego w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku akcyzowym czyli np. producent), lecz również podmiot, który nabywając wyroby akcyzowe zharmonizowane w cenie nabycia uiścił kwotę akcyzy zapłaconą przez jego dostawcę. W takim przypadku, w celu określenia wysokości kwoty akcyzy podlegającej zwrotowi, podmiot ten powinien wystąpić do swojego dostawcy o określanie na fakturach sprzedaży kwoty podatku akcyzowego zawartego w cenie sprzedaży.

Określenie przez dostawcę paliwa w osobnej pozycji na fakturze VAT kwoty akcyzy uiszczonej w cenie nabycia, jest jedynym sposobem aby późniejszy eksporter tego towaru mógł udowodnić przede wszystkim jaką część kwoty należnej stanowi podatek akcyzowy uiszczony przez jego dostawcę, a ponadto aby mógł wykazać, iż on sam uiścił podatek akcyzowy w należnej wysokości w cenie nabycia towaru — to jest tym samym aby mógł skutecznie wnioskować o zwrot zapłaconej na terytorium RP akcyzy z tytułu eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Reasumując, zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 60 ust. 2 w zw. z ust. 1 tego artykułu ustawy o podatku akcyzowym oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, podmiot niebędacy podatnikiem akcyzy w rozumieniu art. 1 1 ustawy o podatku akcyzowym, ale dokonujący eksportu pośredniego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (paliw płynnych), który dokonał zapłaty akcyzy za te wyroby na terytorium kraju w cenie ich nabycia od swojego dostawcy (przy czym kwota zapłaconej akcyzy wykazana została w osobnej pozycji na fakturze VAT wystawionej uprzednio dla eksportera z tytułu zakupu), uprawniony jest do żądania zwrotu wyżej wymienionego podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium kraju, na warunkach określonych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przystępując do analizy przedmiotowego zdarzenia przyszłego, na wstępie należy wskazać na istotę podatku akcyzowego jako podatku pośredniego nakładanego na konsumpcję określonych towarów uznawanych przez ustawodawcę danego kraju za wyroby akcyzowe. Oznacza to, iż w sensie ekonomicznym ciężar tego podatku ponosi zwykle ostateczny konsument płacąc cenę za wyrób akcyzowy, w której zawarty jest podatek, uiszczony wcześniej przez podmioty będące podatnikami tego podatku i zobowiązane z tego tytułu do jego zapłaty. Podmiotami tymi są np. - producent, importer czy też sprzedawca wyrobów akcyzowych. Z powyższej zasady wynika również, iż w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych pomiędzy poszczególnymi państwami podatek akcyzowy, co do zasady, winien być zapłacony w państwie, w którym następuje konsumpcja wyrobu akcyzowego.

Zasada ta respektowana jest również na gruncie polskiej ustawy o podatku akcyzowym w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Obok art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) ustanawiającego generalne zwolnienie od akcyzy eksportu wyrobów akcyzowych, należałoby tu wskazać na uregulowania zawarte w art. 60 ww. ustawy dotyczącym zwrotu akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej oraz przy eksporcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W tych przypadkach, których cechą wspólną jest wywóz wyrobów akcyzowych poza terytorium kraju czy to w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, czy też eksportu, przewidziano, co do zasady, zwrot podatku akcyzowego zapłaconego od tych wyrobów na terytorium kraju. Regulacjom tym towarzyszą akty wykonawcze, wydane przez Ministra Finansów na podstawie art. 25 ust. 5 i art. 60 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, które precyzują szczegółowe warunki i tryb dokonywania zwrotu zapłaconej w kraju akcyzy.

W myśl art. 60 ust. 1 do 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu.

Zwrot przysługuje również w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.

Zwrotowi nie podlega akcyza od dostaw wewnątrzwspólnotowych i eksportu wyrobów oznaczonych znakami akcyzy.

Naczelnik urzędu celnego dokonuje weryfikacji wniosku, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając w szczególności dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy w państwach członkowskich lub eksport.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy, terminy zwrotu, minimalną kwotę zwrotu, wzór wniosku o zwrot oraz wykaz dokumentów w odniesieniu do dostaw wewnątrzwspólnotowych oraz eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, uwzględniając:

  1. sytuację gospodarczą poszczególnych grup podmiotów będących podatnikami akcyzy;
  2. sytuację rynkową w obrocie wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi;
  3. konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości dostarczanych lub eksportowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  4. konieczność prawidłowego określenia kwot zwracanej akcyzy.

Wykładnia gramatyczna dyspozycji art. 60 ust. 2 ww. ustawy wskazuje, że powinna mieć ona zastosowanie jedynie wówczas, gdy występuje eksport bezpośredni, tzn. gdy to podmiot żądający zwrotu akcyzy dokonuje eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których dokonał zapłaty akcyzy na terytorium kraju. Definicję eksportu dla celów podatku akcyzowego zawiera art. 2 pkt 8 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, za eksport w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym uznaje się wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej potwierdzony przez graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego dokonano faktycznego wyprowadzenia tych wyrobów poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej; nie jest eksportem wywóz tych wyrobów, jeżeli są oznaczone znakami akcyzy.

Zatem zgodnie z art. 60 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe, których wywóz z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej zostanie potwierdzony przez graniczny urząd celny, korzystają ze zwolnienia od akcyzy. Na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie to ma charakter najbardziej ogólny, a jedynym jego kryterium jest dokonanie czynności eksportu wyrobów akcyzowych. Zwolnienie to ma więc niewątpliwie charakter przedmiotowy.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż realizacja omówionego wyżej zwolnienia z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ma następować poprzez tryb zwrotu podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 60 tej ustawy.

Skoro zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie zwolnienia od akcyzy z tytułu dokonania czynności eksportu wyrobów akcyzowych, to w pełni uzasadnione jest stanowisko, iż zwolnienie to winno przysługiwać każdemu podmiotowi, który dokona eksportu wyrobów akcyzowych, niezależnie od tego, czy jest on jednocześnie podatnikiem tego podatku.

W myśl przepisów § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz.U. Nr 74, poz. 674) w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju przysługuje podatnikowi, który:

  1. dokonał zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium kraju;
  2. dokonał eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą;
  3. posiada dokument odprawy celnej SAD potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

Powyższy przepis określający warunki konieczne dla uzyskania zwrotu akcyzy w dwóch pierwszych punktach stanowi de facto powtórzenie treści art. 60 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a w punkcie 3 wskazuje na konieczność spełnienia warunku dowodowego co do wywozu wyrobów poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym zauważyć należy, iż w przypadku unormowanym w art. 60 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w związku z wyżej cyt. § 5 rozporządzenia chodzi o zwrot podatku akcyzowego naliczonego i zapłaconego w kraju z tytułu nabycia zharmonizowanych wyrobów akcyzowych, które zostają następnie wyeksportowane, tzn. chodzi o zwrot kwoty podatku z tytułu obowiązku podatkowego, który przekształcił się ostatecznie w zapłacone w kraju zobowiązanie podatkowe (nie koniecznie przez podmiot występujący o zwrot, gdyż uprawnionym jest także eksporter, który kwotę akcyzy zapłacił w cenie towaru nabytego od podatnika, który zapłacił ją do budżetu).

Stosownie do § 6 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju następuje na pisemny wniosek podatnika, składany do właściwego naczelnika urzędu celnego, w ciągu roku od dnia dokonania eksportu.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się w szczególności:

  1. dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
  2. dokument SAD potwierdzony przez graniczny urząd celny;
  3. faktury i inne dokumenty potwierdzające dokonanie eksportu.

Cytowany wyżej przepis wskazuje jakie dokumenty uprawniają do zwrotu akcyzy zapłaconej na terytorium kraju w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych wśród których wystąpić musi dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju, przy czym zauważyć należy, iż przepis ten nie precyzuje jaki konkretnie ma to być dokument. W związku z powyższym uznać należy, iż dokumentem tym może być faktura potwierdzająca nabycie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zawierająca informację wystawcy o zawartej w cenie wyrobu kwoty podatku akcyzowego oraz dowód zapłaty za tę fakturę.

Do wniosku o zwrot akcyzy, o którym mowa wyżej należy również dołączyć oryginał dokumentu SAD potwierdzonego przez graniczny urząd celny.

Bowiem jak wynika z art. 205 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. 93.253.1 ze zm.), urzędowym wzorem zgłoszenia celnego towarów dokonywanego na piśmie w ramach zwykłej procedury w celu objęcia ich procedurą celną lub ich powrotnego wywozu zgodnie z art. 182 ust. 3 Wspólnotowego Kodeksu Celnego jest jednolity dokument administracyjny (tj. SAD - Single Administrathe Dokument). Zgodnie natomiast z art. 286 ust. 1 cytowanego Rozporządzenia nr 2454/93, w celu kontroli faktycznego opuszczenia obszaru celnego Wspólnoty w charakterze dokumentu potwierdzającego wyprowadzenie stosowany jest egzemplarz nr 3 jednolitego dokumentu administracyjnego.

Przepisy wykonawcze cyt. Rozporządzenia nr 2454/93, dotyczące wywozu stanowią, że bez uszczerbku dla art. 207, jeżeli zgłoszenie wywozowe sporządzane jest w formie jednolitego dokumentu administracyjnego, należy wykorzystać egzemplarze 1, 2 i 3 tego dokumentu. Urząd celny, w którym złożone zostało zgłoszenie wywozowe, opatruje pieczęcią pole A i, ewentualnie, wypełnia pole D.

W przypadku zwolnienia towarów ten urząd celny zachowuje egzemplarz 1, przesyła egzemplarz 2 do urzędu statystycznego państwa członkowskiego urzędu celnego wywozu i, w przypadku gdy nie stosuje się art. 796a-796e, zwraca egzemplarz 3 osobie zainteresowanej (art. 792 Rozporządzenia). Urząd celny wyprowadzenia potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów na odwrocie tego egzemplarza i przekazuje go osobie, która przedstawiła towar, lub wymienionemu w tym egzemplarzu pośrednikowi, posiadającemu siedzibę na terenie właściwości miejscowej urzędu celnego wyprowadzenia, w celu zwrócenia tego egzemplarza zgłaszającemu. Potwierdzenia dokonuje się poprzez umieszczenie pieczęci z nazwą urzędu celnego wyprowadzenia oraz wpisanie daty wyprowadzenia towarów (art. 793a Rozporządzenia).

Analiza powyższych uregulowań wskazuje zatem, że w eksporcie w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym , oryginał dokumentu SAD-3, zawierający potwierdzenie wywozu dokonane przez urząd celny wyprowadzenia, stanowi dowód wywozu towaru poza granice Wspólnoty.

Dodatkowo zauważyć należy, iż zgodnie z art. 788 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (EWG) nr 2454/93 w rozumieniu art. 161 ust. 5 Kodeksu, za eksportera uważa się osobę, na rzecz której dokonywane jest zgłoszenie i która w chwili jego przyjęcia jest właścicielem towarów lub posiada podobne prawo do dysponowania tymi towarami. Jeżeli własność lub podobne prawo do dysponowania towarami posiada osoba mająca swoją siedzibę poza Wspólnotą na podstawie umowy, w oparciu o którą odbywa się wywóz, to za eksportera uważana jest strona umowy mająca swoją siedzibę we Wspólnocie.

Mając na uwadze powyższą analizę oraz biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem dokonującym eksportu towarów akcyzowych zharmonizowanych, dokonał zapłaty podatku akcyzowego od nabytych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terenie kraju w cenie nabycia tych towarów oraz posiada dokument odprawy celnej SAD (oryginał) potwierdzający wywozów wyrobów poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej stwierdzić należy, iż przysługuje mu prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot akcyzy od eksportowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Do ww. wniosku Wnioskodawca winien dołączyć w szczególności dokumenty określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Niniejszą interpretacje wydano przy założeniu, że w przedmiotowej sytuacji występuje eksport w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym udokumentowany oryginałem dokumentu SAD, jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 7 listopada do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W przypadku jakichkolwiek zmian stanu faktycznego niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Tym samym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj