Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1103/08-2/JL
z 25 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1103/08-2/JL
Data
2008.08.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
sprzedaż gruntów
towar używany
użytkowanie wieczyste


Istota interpretacji
Zwalnia od podatku od towarów i usług zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części tych budynków lub budowli jeśli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.



Wniosek ORD-IN 392 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2008 r. (data wpływu 09.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 1998 roku wnioskodawca nabył od Państwowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w M prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 2145/2, o powierzchni 0,4402 ha oraz prawo własności budynków (myjni autobusowej o pow. 180 m² i portierni o pow. 9.50 m²) i budowli znajdujących się na działce (ogrodzenie, oświetlenie, utwardzenie asfaltowe). Po nabyciu, w wyniku szczegółowych pomiarów geodezyjnych ustalono, że poza granicami działki znalazł się budynek myjni autobusowej i portierni. W 2002 roku nabyłem prawo użytkowania wieczystego sąsiedniej działki gruntu oznaczonej nr 2145/5 o pow. 237 m², niezabudowanej, przylegającej do działki nr 2145/2. Decyzją Burmistrza Miasta M z dnia 27 listopada 2002 roku z wniosku Starosty M zatwierdzono projekt podziału nieruchomości stanowiącej działkę nr 2145/2 o pow. 0,4402 ha na działki nr 2145/7 o pow. 0,0874 ha i nr 2145/8 o pow. 0,3528 ha. Aktualnie, po podziale, według wypisu z ewidencji gruntów wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym trzech działek o nr 2145/7, 2145/8 i 2145/5 stanowiących zurbanizowany teren niezabudowany, z tym że działka nr 2145/8 jest ogrodzona i utwardzona asfaltem a działkę nr 2145/7 stanowiącą teren nieogrodzony przecina asfaltowa jezdnia. Działka nr 2145/5 stanowi skwer zieleni. Działki wnioskodawca nabył do majątku osobistego, ze środków własnych, ich sprzedaż była zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, od wartości pobrano opłatę skarbową w wys. 5%.

W latach 1998 - 2005 teren obejmujący część działki nr 2145/8 był dzierżawiony na podstawie umów cywilnoprawnych podmiotom gospodarczym, z przeznaczeniem na plac manewrowy dla nauki jazdy i stację paliw.

W tym okresie wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej i nie był płatnikiem podatku od towarów i usług do lipca 2001 roku. Od lipca 2001 roku stał się on czynnym podatnikiem VAT (w czerwcu 2001 roku złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług – VAT-R), wystawia faktury VAT, składa deklaracje VAT i płaci podatek od towarów i usług. W listopadzie 2005 roku wnioskodawca zgłosił w Delegaturze Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń m.st. Warszawy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie między innymi: PKD 70.20.Z - wynajem nieruchomości na własny rachunek, 70.31.Z - pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, 70.32.Z - zarządzanie nieruchomościami na zlecenie wskazując jako adres zakładu głównego Warszawę, ul. B. Zgłoszoną działalność gospodarczą wnioskodawca podjął z dniem 1 stycznia 2006 roku, założył księgę przychodów i rozchodów, w której ewidencjonował między innymi przychody z kontynuowanych umów dzierżawy części działki gruntu nr 2145/8 położonej w M. Działalność gospodarczą wnioskodawca wykreślił z ewidencji z dniem 31 grudnia 2006 roku. Po jej zaprzestaniu, w okresie od 1 stycznia 2007 roku do chwili obecnej wnioskodawca nadal dzierżawi część przedmiotowej nieruchomości stanowiącej teren w obrębie działki nr 2145/8 i jako czynny podatnik VAT wystawia faktury VAT, składa za okresy miesięczne deklaracje VAT-7 i płaci jako osoba fizyczna podatek od towarów i usług. Uzyskane dochody wnioskodawca traktuje jako dochody z dzierżawy majątku własnego i opodatkowuje podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

W związku ze zmianą w 2004 roku planu zagospodarowania przestrzennego miasta M, w którym ograniczono możliwość gospodarczego wykorzystania terenu z uwagi na preferowanie na omawianym terenie usług mieszkaniowych (UM), wnioskodawca zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania gruntu, na który składają się działki o nr 2146/5, 2145/7, 2145/8. Działka nr 2145/8 stanowi budowlę - utwardzony asfaltem plac, oświetlony i ogrodzony. Działka nr 2145/7 stanowi skwer na którym usytuowana jest budowla w postaci asfaltowej jezdni, a działka nr 2145/5 jest niezabudowanym terenem zielonym.

Wnioskodawca zaznacza ponadto, że przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego ww. działki, nie przysługiwało mu prawo odliczenia od podatku należnego kwot podatku naliczonego, ponieważ nabycie było zwolnione z podatku VAT, stąd kwoty podatku naliczonego nie wystąpiły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działki nr 2145/8, działki nr 2145/7 wraz ze znajdującymi się na nim budowlami jest zwolniona od podatku VAT, a działki nr 2145/5 jest opodatkowana stawką 22% jako sprzedaż prawa użytkowania wieczystego terenów zurbanizowanych niezabudowanych...

Zdaniem wnioskodawcy przepis § 8 ust.1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia od podatku od towarów i usług zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części tych budynków lub budowli jeśli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. W opinii wnioskodawcy sprzedaż budowli związanych z gruntem, stanowiących działki nr 2145/8 i nr 2145/7 jest zwolnione od podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie o zwolnieniu budowli z podatku VAT przesądza treści przepisu art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie przez towary używane - w odniesieniu do budynków i budowli - rozumie się takie obiekty, w przypadku których od końca roku, w którym zakończono ich budowę, minęło co najmniej 5 lat. Budowle znajdujące się na działkach nr 2145/8 i 2145/7 wnioskodawca nabył na własność wraz z prawem użytkowania wieczystego w 1998 roku. W okresie posiadania, jako użytkownik wieczysty przedmiotowych działek, wnioskodawca nie dokonywał nakładów zwiększających wartość początkową budowli w rozumieniu przepisu art. 43 ust 6 cyt. ustawy. Ponadto zdaniem wnioskodawcy przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia od podatku dostawę towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Transakcja w 1998 roku była zwolniona od podatku od towarów i usług, od sprzedaży uiszczono opłatę skarbową. Transakcja w 2002 roku podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Stąd wnioskodawca nie posiadał kwot podatku naliczonego VAT, o który mógłby pomniejszyć podatek należny. Tak więc zdaniem wnioskodawcy należy przyjąć, że zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu stanowiącego działki nr 2145/8 i 2145/7, znajdującego się pod budowlami korzysta ze zwolnienia podatkowego. Przesądza o tym przepis art. 29 ust. 5 ustawy, który stanowi, że w przypadku dostawy budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W pozostałej części - w tej, w jakiej zbywane prawo wieczystego użytkowania dotyczy niezabudowanej działki nr 2145/5 - jego sprzedaż w opinii wnioskodawcy będzie opodatkowana stawką podstawową 22%, gdyż żaden przepis ustawy nie daje możliwości zastosowania w tym przypadku stawki zwolnionej. Wnioskodawca podziela pogląd NSA zawarty w uchwale z dnia 8 stycznia 2007 roku (FPS 1/06), że sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu powinna być traktowana jako dostawa towaru a nie świadczenie usług. Ponieważ działka nr 2145/5 stanowi grunt niezabudowany (nie ma tu budynków lub budowli trwale z nim związanych), a grunt nigdy nie może mieć statusu towaru używanego, to sprzedaż jej prawa użytkowania wieczystego będzie opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj