Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-781/08/MO
z 17 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-781/08/MO
Data
2008.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
odsetki
przychód
umorzenie
umowa pożyczki
wspólnik


Istota interpretacji
Czy umorzenie pożyczek (lub ewentualnie samego ich oprocentowania) udzielonych Spółce przez jej wspólników spowoduje powstanie po jej stronie przychodu z tytułu tzw. nieodpłatnego świadczenia oraz czy taki przychód będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie strefy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych umorzenia pożyczek bądź samych odsetek od pożyczek (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych umorzenia pożyczek bądź samych odsetek od pożyczek (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Spółka z o.o. z siedzibą w T. (dalej - Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej - strefa) na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej - zezwolenie), na podstawie art. 16 ust. 1,7 i 8 i art. 17 ust. 1 ustawy strefowej do dnia 8 sierpnia 2016r. W zezwoleniu ustalone zostały następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:
    a) termin rozpoczęcia działalności - od dnia 1 czerwca 2003r.,
    b) zatrudnienie pracowników - 45 osób w terminie do dnia 31 grudnia 2004r. i w latach następnych,
    c) poniesienie wydatków inwestycyjnych o wartości 8.000.000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2004r.
    Wszystkie wymienione powyżej warunki zostały spełnione w określonych w zezwoleniu terminach.
  2. Zezwolenie zostało częściowo zmienione decyzją Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, oraz decyzją Ministra Gospodarki i Pracy. Zmiany dotyczyły rozszerzenia przedmiotu działalności Spółki. Na mocy w/w decyzji Wnioskodawca uzyskał rozszerzenie przedmiotu działalności gospodarczej określony w zezwoleniu o pozycję: 26.82.16-30. mieszaniny i wyroby z materiałów izolujących cieplnie lub akustycznie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (to rozszerzenie dotyczy tzw. piany poliuretanowej).
  3. Spółka jest „małym przedsiębiorcą” w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z dnia 13 stycznia 2001 r.) w zw. z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy zmieniająca ustawę strefową).
  4. Z uwagi na fakt, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie przed dniem 1 stycznia 2001 r., jako „mały przedsiębiorca", korzysta ze zwolnień i preferencji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na tzw. „starych zasadach" tj. w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej ustawę strefową.
  5. Wnioskodawca nie wystąpił do ministra właściwego do spraw gospodarki z wnioskiem o zmianę zezwolenia polegającą na zastosowaniu do niej przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 ustawy zmieniającej ustawę strefową (zgodnie z art. 6 tej ustawy). Jednak z uwagi na brzmienie art. 5 ustawy zmieniającej ustawę strefową należy przyjąć, że zasady określone w tym przepisie odnoszą się do Spółki z mocy samego prawa, bez konieczności składania wniosku o zmianę zezwolenia w trybie art. 6 ustawy zmieniającej ustawę strefową.
  6. Na budowę zakładu oraz inne inwestycje związane z działalnością, która miała być i jest obecnie prowadzona na terenie KSSE, jak również na prowadzenie bieżącej działalności na terenie Strefy, a w szczególności na finansowanie dostaw surowców i materiałów do produkcji piany poliuretanowej, Spółka otrzymywała środki pieniężne min. od swoich udziałowców (wspólników) na podstawie oprocentowanych umów pożyczek. Oprocentowanie tych pożyczek odpowiadało standardom rynkowym (tytułem przykładu można wskazać oprocentowanie w wysokości trzymiesięcznego wskaźnika WIBOR na określony dzień powiększonego o 2% w stosunku rocznym).
  7. Wnioskodawca obecnie prowadzi zarówno działalność objętą zezwoleniem (tzw. działalność strefowa), która korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, jak również działalność, które nie jest objęta tym zezwoleniem (a zatem taka działalność nie jest objęta wspomnianym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych). Należy podkreślić, iż pierwszą fakturą dotyczącą sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy była faktura Nr 158/05/03 z dnia 22 maja 2003r.
  8. Środki finansowe z tytułu umów pożyczek zawieranych ze wspólnikami Spółki nie wystarczały jednak na finansowanie bieżącej działalności tej Spółki. Dlatego też Spółka zmuszona była uzyskać środki finansowe z innych źródeł, w tym z kredytu bankowego. W konsekwencji, Wnioskodawca zawarł z bankiem (dalej również - Bank) umowę o finansowanie (dalej - umowa o finansowanie). Integralną częścią umowy o finansowanie były porozumienia zawarte z Bankiem przez Pożyczkodawców o podporządkowaniu zobowiązaniom wobec Banku innych zobowiązań. Takie same porozumienia zostały również zawarte w 2006r. przy odnawianiu umowy kredytowej. Zgodnie z § 2 tych porozumień, udzielone Spółce przez jej wspólników pożyczki pieniężne zostały podporządkowane w stosunku do kredytu udzielonego Spółce na podstawie umowy o finansowanie, co oznacza, że kredyt udzielony przez Bank musi być bezwarunkowo spłacony w całości wraz z wszelkimi należnościami ubocznymi przed dokonaniem jakiejkolwiek spłaty pożyczek udzielonych Spółce przez Wspólników.
  9. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca zamierza rozwijać prowadzoną na terenie SSE działalność, a do jej rozwoju potrzebuje środków finansowych, wspólnicy Spółki będący jednocześnie pożyczkodawcami, rozważają możliwość umorzenia Wnioskodawcy tych pożyczek wraz z oprocentowaniem (lub ewentualnie umorzenia samego oprocentowania). Taki zamiar jest podyktowany również naciskiem Banku, który cały czas wymaga od Spółki jak najlepszych wyników finansowych, a ponadto faktem, iż pożyczkodawcy do czasu zwrotu kredytu udzielonego przez Bank na podstawie umowy o finansowanie, praktycznie nie mogą liczyć na zwrot udzielonych pożyczek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy umorzenie pożyczek (lub ewentualnie samego ich oprocentowania) udzielonych Spółce przez jej wspólników spowoduje powstanie po jej stronie przychodu z tytułu tzw. nieodpłatnego świadczenia oraz czy taki przychód będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie strefy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)...

Zdaniem Spółki jak już wskazano powyżej (w opisie stanu faktycznego), zwolnienia i preferencje w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do Spółki są określane według zasad zawartych w art. 12 ustawy strefowej w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000r., przy uwzględnieniu szczegółowych warunków ustalonych w zezwoleniu i rozporządzeniu strefowym. Zgodnie z art. 12 ustawy strefowej w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000r., dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych w okresie równym połowie okresu, na jaki została ustanowiona strefa (ust.1). Dochody uzyskane z takiej działalności w latach podatkowych następujących po roku podatkowym, w którym zgodnie z ust. 1 wygasło całkowite zwolnienie od podatku dochodowego, mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione od podatku dochodowego w pozostałym okresie na jaki ustanowiona została strefa, w części nie przekraczającej 50% takich dochodów (ust.2). Wydatki inwestycyjne nie dotyczące nabycia środków trwałych, związane bezpośrednio z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, ponoszone przez przedsiębiorców, którzy nie mają prawa do zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1 lub 2, mogą być zaliczane w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym zostały poniesione (ust.3). Stawki amortyzacji środków trwałych służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, mogą być podwyższane przez przedsiębiorców, którzy nie mają prawa do zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1 lub 2 (ust.4). Rada Ministrów w drodze rozporządzenia miała również prawo do ustalenia szczegółowych warunków, które uzasadniały prawo do zwolnień od podatku dochodowego (ust.5 i 6). Z brzmienia art. 12 ustawy strefowej w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000r. wynika jednoznacznie, że samo udzielenie przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych oraz zakres takiego zwolnienia zależy od zasad przyjętych przez Radę Ministrów w akcie normatywnym o randze rozporządzenia (są to rozporządzenia w sprawie ustanowienia stref, a w przypadku Wnioskodawcy o tej kwestii rozstrzygają stosowne przepisy rozporządzenia strefowego obowiązujące w dacie udzielenia tej Spółce zezwolenia na prowadzenia działalności gospodarczej w strefie). W konsekwencji, z uwagi na treść art. 12 ustawy strefowej w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000r., należy przyjąć, że o przysługujących Spółce zwolnieniach i preferencjach w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy rozporządzenia strefowego, które obowiązywały na dzień 31 grudnia 2000r. Zakres tych zwolnień i preferencji został uregulowany w § 5 - § 10 rozporządzenia strefowego (z tym ze należy uwzględnić treść zezwolenia oraz czas okres trwania tych zwolnień i preferencji określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej ustawę strefową). Należy również podkreślić, iż takie stanowisko zaprezentował również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej - WSA) w prawomocnym wyroku z dnia 10 kwietnia 2007r. wydanym w sprawie o sygn. akt I SA/GI 124/07 (ze skargi Wnioskodawcy). Z uzasadnienia tego wyroku jednoznacznie bowiem wynika, że do zakres zwolnień strefowych dotyczących Spółki powinien być ustalany właśnie w oparciu o § 5 rozporządzenia strefowego (z tym ze należy uwzględnić treść zezwolenia oraz czas okres trwania tych zwolnień i preferencji określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej ustawę strefową) w art. 12 ustawy strefowej. Wyrok ten Spółka załączyła do niniejszego wniosku.

Dla skorzystania ze zwolnień od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy, Spółka była zobowiązana spełnić warunki określone w zezwoleniu. Jak już wskazano powyżej (w opisie stanu faktycznego) warunki te zostały przez Spółkę spełnione. W tym miejscu należy podkreślić, iż w szczególności Spółka spełniła, określony w zezwoleniu, warunek wysokości poniesionych wydatków inwestycyjnych (w rozumieniu § 2 pkt 1 rozporządzenia strefowego) i to z „naddatkiem". Zgodnie z zezwoleniem Spółka była zobowiązana do poniesienia wydatków inwestycyjnych o wartości 8.000.000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2004r. Natomiast wydatki inwestycyjne poniesione przez Wnioskodawcę do tego dnia wyniosły łącznie 15.966.854,22 zł. Spółka korzysta więc ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w § 5 ust. 2 rozporządzenia strefowego. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, w okresie, o którym mowa w ust. 1 (tj. w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy, lecz nie dłużej niż do końca 15 roku od dnia jej ustanowienia - przy ustalaniu tych okresów należy oczywiście uwzględnić brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej ustawę strefową), dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w całości, w wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 2 min EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne w wysokości przekraczającej tę kwotę, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa (...). Spółka korzysta więc ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w pełnym zakresie.

Powyższe wywody w konsekwencji pozwolą na udzielenie odpowiedzi na postawione powyżej pytania.

Z przepisów zawartych w § 5 rozporządzenia strefowego wynika, że warunkiem korzystania ze zwolnień podatkowych określonych w tych przepisach, jest prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy. Wynika to w szczególności z brzmienia ust. 5 § 5 tego rozporządzenia, zgodnie z którym, zwolnienie od podatku dochodowego może uzyskać przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie na terenie strefy, a w przypadku osób prawnych - mający także siedzibę na terenie strefy. Należy również dodać, iż za dzień rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie (§ 5 ust.4 rozporządzenia strefowego). Z powołanych przepisów można zatem wyprowadzić wniosek, że tylko przychody uzyskane przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE są objęte przedmiotowym zwolnieniem. Z kolei za przychody uzyskane przez Wnioskodawcę na terenie strefy należy uznać wyłącznie te przychody, których źródłem jest działalność objęta zezwoleniem. Tak ścisłą wykładnię tej kwestii spotykamy bowiem w pismach organów podatkowych. Przykładowo Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie w postanowieniu z dnia 30 marca 2006 r., nr PDF I /415-14/06 (publ. GOFIN) stwierdził, że: „(...) Zwolnieniu podlegają wyłącznie dochody z działalności prowadzonej na podstawie wydanego zezwolenia oraz wyłącznie na terenie strefy. W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli działalność uboczna wiąże się z działalnością podstawową (tj. wymienioną w pozwoleniu), a nie została uwzględniona w pozwoleniu, to dochód z takiej działalności nie może korzystać ze zwolnienia. (...)". Odnosząc powyższe wywody do Spółki można zatem stwierdzić, że z całą pewnością zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody tej Spółki uzyskane ze sprzedaży, wytworzonych na terenie strefy, wyrobów wymienionych w zezwoleniu. Należy więc najpierw ustalić, czy umorzenie przez wspólników Spółki pożyczek pieniężnych (lub pożyczek wraz oprocentowaniem bądź samego oprocentowania) stanowi po stronie tej Spółki przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, a jeżeli tak, to czy można przyjąć, że taki przychód jest związany z działalnością objętą zezwoleniem, co spowoduje, że byłby on objęty zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 5 ust. 2 rozporządzenia strefowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.p., do przychodów zalicza się również wartość nieodpłatnych świadczeń. „Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy (tak wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego /dalej - NSA/ z dnia 20 września 2005r., sygn. akt FSK 2206/04, publ. LEX). Uwzględniając przytoczoną powyżej definicję „nieodpłatnego świadczenia" należy zatem stwierdzić, że umorzenie pożyczki pieniężnej (względnie jej oprocentowania) niewątpliwie stanowi po stronie pożyczkobiorcy nieodpłatne przysporzenie majątkowe. Jest to więc przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Przychód z tego tytułu generalnie powstaje po stronie pożyczkobiorcy w chwili umorzenia tego rodzaju zobowiązania. W oparciu o powyższe wywody można zatem stwierdzić, że, jeżeli pożyczka (ewentualnie jej oprocentowanie) zostanie umorzone, to po stronie Spółki powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia w postaci wartości umorzonej pożyczki lub ewentualnie w postaci wartości takiej pożyczki wraz z jej oprocentowaniem. W konsekwencji należy rozważyć, czy przychód z tytułu tego rodzaju „nieodpłatnego świadczenia" podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 5 ust. 2 rozporządzenia strefowego.

Aby to stwierdzić należy najpierw ustalić:

  1. Czy w ogóle tego rodzaju przychód może być zwolniony od podatku dochodowego...oraz
  2. Czy jest to przychód związany z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE...

Na pierwsze z postawionych powyżej pytań należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Orzecznictwo NSA stoi bowiem na stanowisku, że dochodem wolnym od podatku dochodowego od osób prawnych może być również dochód z tytułu nieodpłatnego świadczenia (przykładowo por. wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2004r., sygn. akt FSK 188/04, publ. GOFIN).

Natomiast odpowiedź na pytanie drugie wymaga przede wszystkim ustalenia, czy tego rodzaju przychód będzie można uznać za „przychód związany z prowadzeniem działalności na terenie strefy”. Pod tym pojęciem należy rozumieć wszelkie przychody, które są związane z tym rodzajem działalności danego podatnika na terenie strefy, który jest objęty zezwoleniem. Za takim poglądem przemawiają stanowiska prezentowane przez organy podatkowe. Tytułem przykładu można w tym miejscu wskazać pismo Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 25 lipca 2005r. Nr RO/443/54/2005 (publ. www.mofnet.gov.pl), które dotyczy przypadku otrzymania przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „S." odszkodowania za zniszczony w wyniku pożaru majątek znajdujący się na terenie tej strefy, a zwłaszcza za zniszczone budynki. W piśmie tym wspomniany organ podatkowy stwierdził co następuje : „Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że budynki, za które spółka otrzymała odszkodowanie, znajdowały się na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i były bezpośrednio w całości związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc i dochodem podlegającym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy z 15 lutego 1992r. W związku z powyższym również koszty związane z tym budynkiem, w tym koszty związane z ubezpieczeniem budynku, były elementem mającym wpływ na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu. Dlatego też należy stwierdzić, że całość przychodu z tytułu odszkodowania będzie stanowiła dochód podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy z 15 lutego 1992 r.". Wprawdzie pismo to odnosi się do zwolnienia na tzw. nowych zasadach uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p., ale zasadniczą tezę tego pisma można odnieść do sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku. Mianowicie z treści tego pisma jednoznacznie wynika, że zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych są objęte nie tylko dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy (np. w przypadku Wnioskodawcy dochody z tytułu sprzedaży towarów objętych zezwoleniem), ale zwolnieniem tym objęte są również dochody (przychody) powstałe nie tyle w wyniku prowadzenia tej działalności, ale spowodowane okolicznościami z tą działalnością związanymi (np. pożar budynku położonego na terenie strefy - odszkodowanie za ten budynek jest wolne od podatku dochodowego, chociaż jest to dochód, który nie pochodzi bezpośrednio z działalności strefowej objętej zezwoleniem, czy ze sprzedaży wyrobów strefowych objętych zezwoleniem).

Podobne poglądy są prezentowane przez przedstawicieli doktryny. Tytułem przykładu można w tym miejscu wskazać artykuł Piotra Roskisza pt. „Wybrane aspekty ustalania dochodu przez podmiot funkcjonujący w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (SSE)" (publ. Dor.Podat. 2005/12/31). W tym artykule wspomniany autor stwierdził co następuje : „Odsetki powstałe na rachunku bieżącym, prowadzonym w związku z działalnością gospodarczą, korzystają ze zwolnienia, tak jak pozostałe dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Natomiast uzyskiwanie dochodów z lokat na bankowych rachunkach terminowych oraz z odsetek od papierów wartościowych wykracza poza zakres działalności gospodarczej objętej zezwoleniem rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Z tego względu należy uznać, że dochód ten nie powinien podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego". Autor ten podkreślił również, że „W przypadku usług funkcjonalnie związanych z zakresem działalności prowadzonej na terenie strefy (określonej w uzyskanym zezwoleniu na prowadzenie tej działalności) czynności (wchodzące w zakres świadczonej usługi) faktycznie wykonywane poza terenem strefy nie powinny statuować obowiązku rozpoznania z tytułu świadczenia tych usług przychodu podatkowego do opodatkowania". Biorąc zatem pod uwagę zaprezentowane powyżej stanowiska i poglądy organów podatkowych oraz przedstawicieli doktryny, należy uznać, że opisany powyżej przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, jest przychodem związanym z działalnością strefową określoną w zezwoleniu wówczas, gdy przedmiot takiej pożyczki tj. środki finansowe zostały przeznaczone na tego rodzaju działalność.

Jeżeli zatem przedmiot (środki finansowe) konkretnej pożyczki pieniężnej udzielonej Spółce przez jej wspólników, został przez tą Spółkę przeznaczony na działalność gospodarczą objętą zezwoleniem tj. np. na finansowanie dostaw surowców i materiałów do produkcji mieszanin i wyrobów z materiałów izolujących cieplnie lub akustycznie, gdzie indziej nie sklasyfikowanych tj. piany poliuretanowej (po otrzymaniu przez Wnioskodawcę decyzji Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Nr 63/PR/03 z dnia 8 kwietnia 2003r.), to wówczas oprocentowanie stanowiące nieodpłatne świadczenie jest objęte zwolnieniem podatkowym na podstawie § 5 ust. 2 rozporządzenia strefowego. Za przyjęciem takiego poglądu pośrednio przemawiają również stanowiska zajmowane przez organy podatkowe. Tytułem przykładu można w tym miejscu wskazać na postanowienie Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 16 października 2006r. Nr US.PD/423 -51/WC/06 (publ.sip.mf.gov.pl), w którego uzasadnieniu organ ten m.in. stwierdził co następuje : „Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zaciągnięte pożyczki zostały przeznaczone na zakup surowców i materiałów na potrzeby działalności produkcyjnej określonej w zezwoleniu, z której dochody (...) są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zatem koszty z tytułu zapłaconych lub skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek mają związek wyłącznie z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy, określoną w zezwoleniu, zwolnioną z opodatkowania". Ponadto jeżeli przedmiot (środki finansowe) konkretnej pożyczki został przez Spółkę przeznaczony na „wydatki inwestycyjne" w rozumieniu § 2 pkt 1 rozporządzenia strefowego, to wówczas wspomniany przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia również jest objęty wspomnianym zwolnieniem podatkowym. Poniesienie takich wydatków stanowiło bowiem niezbędny warunek uzasadniający zarówno rozpoczęcie przez Spółkę działalności na terenie SSE zgodnie z zezwoleniem, jak i nabycie przez nią prawa do zwolnienia podatkowego (por. Pkt II ppkt 3 zezwolenia oraz § 5 ust.2 rozporządzenia strefowego).

Wobec powyższego należy zatem uznać, iż tego rodzaju przychód będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie strefy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj