Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-849/08/RS
z 4 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-849/08/RS
Data
2008.12.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odliczenie podatku od towarów i usług
samochód
zwrot towarów


Istota interpretacji
Czy istnieje obowiązek rozliczenia faktury wystawionej przez niemieckiego kontrahenta?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 i 19 listopada 2008 r. (data wpływu 4 i 21 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia faktury wystawionej przez kontrahenta z Niemiec tytułem sprzedaży samochodu, który został zwrócony - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r., został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 3 i 19 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia faktury wystawionej przez kontrahenta z Niemiec tytułem sprzedaży samochodu, który został zwrócony


W złożonym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży warzyw i owoców. W dniu 1 marca 2008 r. zlecił sprowadzenie samochodu dostawczego, który miał być środkiem trwałym i służyć do wykonywania czynności opodatkowanych - przewozu ww. towarów handlowych. Z tego tytułu wpłacono zaliczkę w wysokości 3.000 zł. Przedmiotowy pojazd nie jest nowym środkiem transportu, o którym mowa w art. 2 pkt 10a ustawy o podatku od towarów usług. Samochód ten, posiadając dopuszczalną masę całkowitą nie przekraczającą 3,5 tony, spełniał warunki wynikające z art. 86 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Przedmiotowy pojazd, niezwłocznie po wystawieniu w dniu 8 kwietnia 2008 r. faktury na pełną wartość (nie będącej fakturą VAT-marża), został przemieszczony na teren Polski. Firma niemiecka, od której dokonano nabycia, jak i firma Wnioskodawcy są zidentyfikowane dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Samochód, który został zakupiony na terenie Niemiec był zniszczony i odbiegał od ustalonego wcześniej zamówienia. W związku z tym Wnioskodawca poinformował osobę, która sprowadziła pojazd, jak i kontrahenta z Niemiec, że wycofuje się z transakcji kupna prosząc o wystawienie faktury lub noty korygującej. Właściciel komisu w Niemczech wskazał, że nie jest możliwe wystawienie korekty. Pojazd ten nigdy nie był ujęty w ewidencji firmy, ani nie był wykorzystany w jej działalności. Samochód wraz z dokumentami został oddany osobie sprowadzającej, a fakturę wystawioną na firmę, Wnioskodawca zatrzymał. Nie posiada Pani żadnego dokumentu potwierdzającego fakt zwrotu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanej sytuacji istnieje obowiązek rozliczenia faktury wystawionej przez niemieckiego kontrahenta...


Zdaniem Wnioskodawcy nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu i w konsekwencji powyższego nie ma obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług od nieistniejącej transakcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest
  2. :
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika
    2. ,
    3. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    1. z zastrzeżeniem art. 10;
  3. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


Powyższe oznacza, iż przemieszczenie towarów traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy następuje z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju (Polski). Dokonujący dostawy musi być podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywca podatnikiem podatku od towarów i usług. Z kolei dostawa towarów musi odbywać się za wynagrodzeniem.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

Na mocy art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z ust. 2 pkt 4 wskazanego artykułu - stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że nastąpiło (za wynagrodzeniem) przemieszczenie przedmiotowego samochodu z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Zarówno dostawca, jak i nabywca byli zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca jest w posiadaniu faktury (nie będącej fakturą VAT marża) dokumentującej powyższą transakcję.

W związku z powyższym, przemieszczenie ww. samochodu dostawczego na terytorium Polski spełnia przesłanki wynikające z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy i stanowi dla nabywcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca - na mocy art. 106 ust. 7 powołanej ustawy - zobowiązany jest do udokumentowania przedmiotowej czynności fakturą wewnętrzną.

Z treści wniosku wynika, że samochód ten nigdy nie posłużył Pani do prowadzonej działalności gospodarczej – wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec czego nie można uznać, że zachodzi związek, o którym w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy, tj. podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego nabycia ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez Wnioskodawcę. Zatem podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu dostawczego nie będzie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu.

Reasumując należy uznać, że przedmiotowa transakcja, zgodne z regulacją art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z tytułu którego zobowiązana jest Pani do wykazania podatku należnego z tytułu tej transakcji w deklaracji, bez prawa do jego odliczenia.

Należy zauważyć, iż w przypadku posiadania dokumentów potwierdzających zwrot towaru Wnioskodawca uzyska prawo do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj