Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-777/12-2/AA
z 9 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - X (dalej: Spółka, Wnioskująca) jest przedsiębiorstwem zajmującym się handlem urządzeniami i akcesoriami fotograficznymi, telekomunikacyjnymi, audio i video. Sprzedaż produktów ostatecznym konsumentom prowadzona jest poprzez różnego rodzaju sklepy ze sprzętem i akcesoriami elektronicznymi (kontrahenci Spółki). Aby poprawić wielkość sprzedaży swoich produktów, Spółka prowadzi różnego rodzaju akcje intensyfikujące tą sprzedaż. Jednym z takich działań jest organizowanie przez Spółkę przedsięwzięć dla pracowników jej kontrahentów (dla pracowników zatrudnionych w sklepach nabywających towary Spółki).

Przedsięwzięcia organizowane przez Spółkę mają na celu motywowanie tychże pracowników do sprzedaży przez nich właśnie produktów Wnioskującej i przyczynianie się tym samym do zwiększania się obrotu Spółki. Spółka dla każdego takiego przedsięwzięcia określa jego zasady, wskazując do kogo jest kierowane (kto może wziąć w nim udział), jakie są kryteria wyłaniania zwycięzców, w jakim czasie obowiązuje oraz jakie nagrody zostały przewidziane dla zwycięzców.

Przedsięwzięcie organizowane przez Spółkę polega na nagradzaniu pracowników tych sklepów (kontrahentów Spółki), które w określonym czasie spełnią wskazane przez Spółkę kryteria, np. osiągną najwyższe wartości sprzedaży produktów Spółki. Pracownicy poszczególnych sklepów rywalizują, aby to ich sklep osiągnął najlepszy wynik. Pracownicy najlepszych pod względem zadanego kryterium sklepów otrzymują nagrody. Po zakończeniu konkursu sklepy przesyłają zestawienia sprzedaży i na podstawie tych zestawień wyznaczone w Spółce osoby (może to być np. prezes zarządu bądź pracownik działu marketingu), weryfikują spełnienie kryteriów i ustalają zwycięzców. Pracownicy tych sklepów są nagradzani.

Liczba nagród przyznawanych przez Spółkę jest ograniczona i przekazywana jedynie pracownikom najlepszych sklepów. Wydatki na nabycie nagród ponosi Spółka, także Spółka jest podmiotem przekazującym te nagrody (może to odbywać się np. na uroczystej gali, w czasie której wyróżnieni zostają pracownicy najlepszych sklepów).

Przykładowe nagrody przekazywane przez Spółkę to towary, które Spółka sprzedaje w ramach swojej działalności handlowej: torby podróżne, plecaki i torby fotograficzne oraz sporadycznie inne towary lub świadczenia (np. w związku z odbywającymi się w Polsce mistrzostwami Europy w piłce nożnej Spółka ufundowała bilety na mecze piłkarskie). Wartość nagród jest różna i waha się od 10 zł do 500 zł.

Przyznanie nagród pracownikom sklepów (kontrahentów Spółki) jest całkowicie niezależne od wynagrodzenia sklepu uzyskiwanego z marży na sprzedaży produktów Spółki. Pracownicy kontrahentów nie są równocześnie pracownikami Wnioskującej, nie pozostają także z Wnioskującą w stosunku zlecenia, ani w innym stosunku cywilnoprawnym o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy nagrody przekazywane przez Spółkę w opisanym w stanie faktycznym, powinny być traktowane na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych jako nagrody w konkursie i jako takie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Spółka będzie zobowiązana pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody przekazywane pracownikom sklepów, które osiągnęły najlepsze wyniki, powinny być traktowane jako nagrody w konkursie i jako takie powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółka będzie płatnikiem tego podatku, zobowiązanym do jego pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ustawy PIT wskazano źródła przychodów. Nagrody przekazywane przez Spółkę pracownikom jej kontrahentów nie mogą zostać zakwalifikowane do żadnego ze źródeł wskazanych w pkt 1-8, zatem przychód powstały po stronie pracowników kontrahenta z tytułu uzyskanych przez nich nagród należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT).

Z treści art. 11 ust. 1 ustawy PIT wynika, iż przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy PIT, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Nagrody przekazywane przez Spółkę pracownikom jej kontrahentów nie kwalifikują się do przychodów określonych w art. 12 (przychody ze stosunku pracy), art. 13 (przychody z działalności wykonywanej osobiście), art. 14 (przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej) oraz art. 17 (przychody z kapitałów pieniężnych) ustawy PIT.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim unii europejskiej lub innym państwie należącym do europejskiego obszaru gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy PIT, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Ustawa PIT, ani też przepisy innych ustaw podatkowych nie definiują pojęcia „konkursu”. Aby ocenić, czy nagrody przekazywane przez Spółkę pracownikom jej kontrahentów w przedstawionym stanie faktycznym są nagrodami w konkursie, należy zatem odwołać się do potocznego rozumienia pojęcia „konkurs”.

Słownik języka polskiego PWN definiuje pojęcie konkursu jako „współubieganie się o pierwszeństwo w jakimś zakresie; też: impreza mająca na celu wyróżnienie przez eliminację najlepszych autorów albo wykonawców”.

Internetowy słownik języka polskiego PWN, dostępny na stronie internetowej: http://sjp.pwn.pl określa natomiast konkurs jako: „imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.” lub „postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko”.

Także sądy administracyjne odwołują się do słownikowych definicji konkursu. Czyni tak przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. akt: I SA/Sz 852/11, w którym czytamy: „Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia: „konkursu” w związku z czym uzasadnione jest odwołanie się w tej mierze do definicji słownikowej tego pojęcia zawartej, np. w Uniwersalnym słowniku języka polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN, Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210), zgodnie z którą: „konkurs”, to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według natomiast Domowego popularnego słownika języka polskiego pod redakcją B. Dunaja (wyd. Cykada, str. 202), „konkurs”, to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród. Z kolei, w Słowniku wyrazów obcych (wyd. Europa, str. 396-397) wskazano, że „konkurs”, to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś.”

WSA konkluduje: „Z powyższych definicji wynika, że głównym celem konkursu jest wyłonienie najlepszych osób w danej dziedzinie i, że aby konkurs odpowiadał istocie tego przedsięwzięcia, to powinien w nim wystąpić element rywalizacji.”

Podsumowując przytoczone wyżej słownikowe definicje konkursu oraz rozważania WSA należy stwierdzić, że za konkurs należy uznać takie przedsięwzięcie, podczas którego uczestnicy rywalizują między sobą, konkurs prowadzi do wyłonienia najlepszych wykonawców w danej dziedzinie. Wykonawcy ci wybierani są na podstawie określonych wcześniej kryteriów. W wyniku udziału w konkursie wyeliminowani zostają słabsi w określonej dziedzinie wykonawcy, natomiast ci najlepsi zostają nagrodzeni.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że przedsięwzięcie organizowane przez Spółkę jest konkursem: pozwala drogą eliminacji odrzucić z kręgu pracowników kontrahentów Spółki, tych którzy słabiej realizują narzucone kryteria (np. którzy sprzedają mniej produktów Spółki). Przedsięwzięcie organizowane przez Spółkę pozwala wyłonić te osoby, które w określonym czasie w największym stopniu przyczyniły się do osiągnięcia przez sklep najwyższej sprzedaży produktów Wnioskującej. Niezaprzeczalnie pomiędzy pracownikami sklepów istnieje rywalizacja: swoimi działaniami próbują oni przyczynić się do tego, by to sklep w którym pracują osiągnął najwyższy wolumen sprzedaży produktów Spółki. Należy bowiem mieć na uwadze, że zwycięzcami konkursów organizowanych przez Spółkę są pracownicy sklepu (kontrahenta Spółki), który osiągnął np. najlepszą sprzedaż jej produktów, to te osoby przyczyniły się do osiągnięcia najlepszego wyniku pod względem zadanego kryterium, to one zostają nagrodzone. Pracownicy poszczególnych sklepów niejako drużynowo rywalizują o zwycięstwo.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedsięwzięcie organizowane przez Spółkę, w którym nagrodami nagradzani są pracownicy sklepów (kontrahentów Spółki), które osiągnęły najlepsze wyniki w określonym przedziale czasu i pod względem zadanego kryterium, należy uznać za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 września 2011 r., nr IPPB2/415-557/11-4/AK, z dnia 10 października 2011 r., nr IPPB1/415-848/11-2/EC, z dnia 2 grudnia 2011 r., nr IPPB2/415-869/11-2/AS, z dnia 10 listopada 2011 r., nr: IPPB4/415-618/11-4/JS, czy też z dnia 22 marca 2010 r., nr IPPB1/415-960/09-4/AG.

Przychód obdarowanych, jako nagroda w konkursie, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 10%. Wynika to z treści cytowanego już art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. Spółka będzie płatnikiem tego podatku - to na niej będzie spoczywał obowiązek pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego kwoty podatku od nagrody w konkursie.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 4 ustawy PIT, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT (przekazanych nagród).

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy PIT, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty ryczałtowanego podatku, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270) zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj