Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1962/08-2/IG
z 28 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1962/08-2/IG
Data
2009.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Właściwość miejscowa


Słowa kluczowe
dopuszczalność
dostawa towarów
preferencyjna stawka amortyzacji
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)


Istota interpretacji
Czy Spółka jest uprawniona do stosowania 7% stawki VAT do dostawy systemu X składającego się ze stacji roboczych, monitorów, serwerów oraz oprogramowania, w sytuacji gdy cały system stanowi zgodnie z posiadaną dokumentacją wyrób medyczny klasy 1?



Wniosek ORD-IN 695 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008r. (data wpływu 22 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów w wysokości 7% do dostawy systemu składającego się ze stacji roboczych, monitorów, serwerów oraz oprogramowania, w sytuacji gdy cały system stanowi zgodnie z posiadaną dokumentacją wyrób medyczny klasy I - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów w wysokości 7% do dostawy systemu składającego się ze stacji roboczych, monitorów, serwerów oraz oprogramowania, w sytuacji gdy cały system stanowi zgodnie z posiadaną dokumentacją wyrób medyczny klasy I.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o. o. (dalej: Spółka) jest jednym z czołowych dostawców specjalistycznego sprzętu medycznego, głównie dla placówek służby zdrowia. Sprzęt medyczny dostarczany przez Spółkę stanowią wyroby medyczne. Spółka posiada również w swojej ofercie system informatyczny X, składający się z dwóch rodzajów oprogramowania komputerowego, dzięki któremu możliwe jest zarządzanie i archiwizacja badań obrazowych oraz informacji o pacjentach wykonujących poszczególne badania diagnostyczne. System X przeznaczony jest do podłączenia do systemu urządzeń diagnostyki obrazowej takich jak tomografy komputerowe, rezonans magnetyczny i podobne. Oprogramowanie łączy poszczególne urządzenia medyczne w całościowy system, pozwalający na osiągnięcie określonych funkcjonalności - oprogramowanie to nie jest niezbędne żeby wykonywać podstawowe funkcje poszczególnych sprzętów np. tomografu, jednakże osiągniecie dodatkowych, cennych funkcjonalności jest niemożliwe bez instalacji tego oprogramowania. Oprogramowanie służy do archiwizowania, przechowywania i przesyłania obrazów wykonanych tomografem i urządzeniami radiologicznymi, bezpiecznego zarządzania danymi pacjentów, wspomaga zaawansowaną diagnostykę oraz umożliwia generowanie raportów. System pozwała również na odbieranie takich obrazów z innych urządzeń. Przedmiotem dostawy dla Klienta może być albo tylko oprogramowanie (software), instalowane na sprzęcie dostarczonym przez klienta, albo system jest dostarczany wraz z niezbędnym hardware”em (serwery, monitory, pamięć, stacje diagnostyczne). Cały system (oprogramowanie wraz z hardware”em i akcesoriami) zostało zakwalifikowane przez wytwórcę jako wyrób medyczny klasy I. System został dopuszczony do obrotu poza Polską (w innym kraju Unii Europejskiej), wobec czego Spółka nie jest zobowiązana do dokonywania zgłoszenia systemu do Rejestru Wyrobów Medycznych w Polsce (art. 52 i 54 ustawy o wyrobach medycznych, dalej Y) Zapytanie Spółki dotyczy następującego stanu faktycznego. Spółka dostarcza kontrahentowi cały system niezbędny do wykorzystywania funkcji opisanych powyżej, a więc oprogramowanie, stacje diagnostyczne, monitory, pamięć i serwery. Spółka dysponuje deklaracją zgodności dotyczącą systemu X, w treści której wytwórca deklaruje zgodność systemu z wymogami Dyrektywy Rady z 14 czerwca 1993 r. dotyczącej wyrobów medycznych Spółka jest również w posiadaniu certyfikatu CE wydanego przez odpowiednią jednostkę notyfikowaną, potwierdzającego że system stanowi wyrób medyczny oraz zaświadczającego jego zgodność z wymogami Dyrektywy Spółka posiada również certyfikat CE dotyczący oferowanej w ramach systemu stacji diagnostycznej, potwierdzający spełnienie przez ten sprzęt wymogów Dyrektywy. System w niektórych przypadkach jest również uzupełniany o elementy nie stanowiące same w sobie wyrobów medycznych (np. serwer lub pamięć komputera) jednakże elementy te stanowią wyposażenie wyrobu medycznego - są konieczne do spełniania funkcji do jakich przeznaczony jest system X Spółka wystąpiła do Urzędu Rejestracji z prośbą o potwierdzenie czy oferowany przez nią system, składający się zarówno z oprogramowania (software) jaki i sprzętu (hardware) stanowi w rozumieniu Y wyrób medyczny. W odpowiedzi Urząd Rejestracji wskazał, iż wytwórca wyrobu medycznego sam dokonuje klasyfikacji wyrobu, jednakże aby dany produkt mógł zostać uznany za wyrób medyczny konieczne jest posiadanie określonych dokumentów. Spółka jest w posiadaniu wskazanych w piśmie Urzędu Rejestracji dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest uprawniona do stosowania 7% stawki VAT do dostawy systemu X składającego się ze stacji roboczych, monitorów, serwerów oraz oprogramowania, w sytuacji gdy cały system stanowi zgodnie z posiadaną dokumentacją wyrób medyczny klasy 1...

Zdaniem wnioskodawcy dostawa zintegrowanego systemu stanowiącego zgodnie z posiadaną przez Spółkę deklaracją zgodności oraz certyfikatami CE wyrób medyczny, podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT. Spółka oferuje kontrahentom całościowy system, w którym oprogramowanie stanowi dominującą część, pozwalającą na funkcjonowanie systemu jako całości, lecz integralnymi częściami układu są również stacja diagnostyczna, monitory oraz serwery. Niektóre elementy systemu (monitory oraz serwery) nie stanowią same w sobie wyrobów medycznych jednakże system X jako całość stanowi wyrób medyczny (zgodnie z przedstawianą przez producenta deklaracją zgodności system stanowi wyrób medyczny klasy 1). Zdaniem Spółki do opodatkowania dostawy systemu mieć będzie zastosowanie 7% stawka VAT, ponieważ system ten jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Organy podatkowe dokonując interpretacji przepisów prawa podatkowego w odpowiedzi na pytania zadawane przez podatników w sprawie opodatkowania VAT dostawy wyrobów medycznych często wskazują że sam podatnik musi dokonać kwalifikacji dostarczanego przez siebie towaru, a w razie wątpliwości ma możliwość zwrócenia się w tej sprawie do Urzędu Rejestracji ( tak m.in. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kielcach z 11.06.2007 r. nr OG/005/37/PP2/443/12/07, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań - Jeżyce z 2.02.2006 r., nr tp/443-102/05, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13.11.2007 r. nr IP-PP2-443-440/07-2/FW. Z tego względu Spółka wystąpiła do Urzędu Rejestracji z prośbą o potwierdzenie czy oferowany przez nią system stanowi wyrób medyczny w rozumieniu Y (co skutkuje możliwością stosowania 7% stawki VAT na jego dostawę). Jak wynika z pism wydanych w odpowiedzi na wnioski Spółki przez Urząd Rejestracji załączonych do niniejszego wniosku podstawą do uznania danego wyrobu za wyrób medyczny jest:

  • deklarowane przez wytwórcę przeznaczenie medyczne wyrobu potwierdzone deklaracją zgodności, jak również
  • certyfikat CE, potwierdzający przeprowadzenie oceny zgodności wyrobu z wymaganiami Dyrektywy.

Urząd w swoich wyjaśnieniach podkreślił również, że certyfikat wystawiony przez jednostkę notyfikowaną jednoznacznie przesądza o przynależności danego wyrobu do grupy wyrobów medycznych, bez konieczności dokonywania weryfikacji tych stwierdzeń przez Urząd Rejestracji. Ponadto jak wskazał Urząd Rejestracji wyroby zaliczone do klasy I wyrobów medycznych nie podlegają obowiązkowi oceny zgodności przez jednostkę notyfikowaną ( § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 3 listopada 2004 r. w sprawie wymagań zasadniczych dla wyrobów medycznych do różnego przeznaczenia). W takim przypadku procedurę oceny zgodności przeprowadza sam wytwórca, czego potwierdzeniem jest wystawienie przez niego deklaracji zgodności. Jako że Spółka jest w posiadaniu dokumentów wskazanych w pismach Urzędu Rejestracji, zarówno w odniesieniu do całościowego systemu X jak i wchodzącej w jego skład stacji diagnostycznej, uznać należy, że Spółka uprawniona jest do stosowania 7% stawki VAT przy dokonywaniu dostawy wspomnianych wyrobów medycznych. Wskazać również należy, że zgodnie z art. 3 ust. 17 ustawy o wyrobach medycznych wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobieganiaprzebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego, d) regulacji poczęć - który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Opisany system stanowi zbiór sprzętów (monitory, stacje robocze, serwery) stosowanych w połączeniu, zawierający oprogramowanie, niezbędne do tego aby system wykonywał zamierzone przez wytwórcę funkcje, związane bezpośrednio z diagnozowaniem schorzeń Elementy systemu, które same w sobie nie stanowią wyrobów medycznych, są w ocenie Spółki elementami wyposażenia wyrobu medycznego jakim jest system X. W rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych wyposażeniem wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia są przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego. Elementy takie jak serwery, pamięć czy monitory stanowią więc zgodnie z powyższą definicją wyposażenie wyrobu medycznego jakim jest zgodnie z deklaracją zgodności przedstawioną przez wytwórcę, system X. Art 3 ust 3 U.., stanowi, iż ilekroć w tej ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. Z powyższej definicji wywieść należy, że również wyposażenie wyrobu medycznego stanowi wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, a co za tym idzie - cały system X - stanowi wyrób medyczny w rozumieniu tego aktu prawnego. Wobec powyższego, Spółka jest również uprawniona do opodatkowania 7% stawką VAT dostawy systemu X, na który składają się również elementy nie stanowiące same w sobie wyrobów medycznych (serwer, pamięć komputera). Pragniemy podkreślić fakt, iż organy podatkowe w orzeczeniach potwierdzały możliwość stosowania 7% stawki VAT do opodatkowania wyposażenia wyrobu medycznego w przypadku, gdy w skład oferowanego przez podatnika systemu/zestawu wchodziły również elementy hardware”u takie jak monitory czy klawiatury (postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 17 października 2006 r. nr 1471/NUR2/443-295/06/ST, postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie 1472/RPP1/443-485/06/SAPI, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga z 14 lutego 2006 r. nr 1434/PV/443-204/05/AM). Fakt, iż do opodatkowania dostawy zarówno wyrobów medycznych jak i ich wyposażenia znajduje zastosowanie stawka 7% potwierdzają również następujące orzeczenia organów podatkowych: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 12 stycznia 2006 r. nr 1472/RPPI/443-25/06/SS oraz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie PP/443- 3/04 z 19 maja 2004 r. Ze względu na powyższe wnosimy o uznanie stanowiska Spółki za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie u. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj