Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
tp/443-102/05
z 2 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
tp/443-102/05
Data
2006.02.02



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
wyroby medyczne


Pytanie podatnika
Czy towary będące przedmiotem dostawy, tj. m.in. aparaty ultrasonograficzne wraz z wyposażeniem oraz części tych aparatów stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. ze 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ww. ustawy podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie :- art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( T. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce uznaje za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 04.11.2005 r. ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, wyrażające się w twierdzeniu, iż w przypadku, gdy towary będące przedmiotem dostawy, tj. m.in. aparaty ultrasonograficzne wraz z wyposażeniem oraz części tych aparatów stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 11, poz. 54, poz. 535 ze zm. ) w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ww. ustawy, podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 04.11.2005 r. Podatnik powadzący działalność gospodarczą w Poznaniu, złożył w tut. Urzędzie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej wysokości stawki podatku VAT stosowanej przy dostawie aparatów ultrasonograficznych wraz z wyposażeniem oraz części tych aparatów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo handlowe dokonujące sprzedaży wyrobów na rzecz podmiotów świadczących usługi w zakresie ochrony zdrowia i leczenia, w tym na rzecz szpitali i gabinetów lekarskich. W ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca dokonuje dostawy: - aparatów zaliczonych do klasy I i IIa w stosunku do których nie ma obowiązku rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych ( tj. głowice do aparatów ultrasonograficznych oznaczonych znakiem CE i wymienionych w deklaracji zgodności, w której nie wymienia się głowic, aparaty i ich wyposażenie oznaczone znakiem CE i wymienione w deklaracji zgodności, sprzedawane łącznie z aparatem lub oddzielnie, części zamienne nie wymienione w deklaracji zgodności i nie oznaczone znakiem CE ), - części do aparatów objętych obowiązkiem rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, ( tj. części do aparatów oznaczonych znakiem CE i wymienionych w deklaracji zgodności, w której te części nie zostały wymienione, inne części zamienne kupowane od producenta, nie wymienione w deklaracji zgodności aparatu, wyposażenie wyrobów medycznych nie wymienione w deklaracji zgodności tego wyrobu, aparaty i wyposażenie, co do których podatnik posiada wiedzę, iż wyroby te zostały zgłoszone do rejestracji jednak nie dysponuje on tekstem zgłoszenia i nie posiada uprawnień do rejestracji tego wyrobu ),- wyrobów nie zgłoszonych do rejestru , ale oznaczonych znakiem CE.

Podatnik twierdzi, iż towary będące przedmiotem dokonywanych przez niego dostaw są wyrobami medycznymi i zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do tej ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług preferencyjną 7% stawką.

Podatnik wskazuje, iż definicja wyrobów medycznych została zawarta w art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o wyrobach medycznych ( Dz. U. z 2004 r. Nr 93, poz. 896 ze zm. ). Zgodnie z ww. przepisem przez wyrób medyczny rozumie się narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany bądź samodzielnie, bądź w połączeniu, w tym także niezbędne oprogramowanie , jeżeli jest on przez wytwórcę przeznaczony do stosowania u ludzi ogólnie rzecz biorąc w celach diagnostyczno-leczniczych przy czym nie osiąga swojego zasadniczego, zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi.

Podatnik stwierdza, iż od wyrobów medycznych ustawodawca odróżnia wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia, przez które należy rozumieć przedmioty, które nie będąc wyrobami medycznymi są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego.

Zdaniem Podatnika powyższe definicje zawierają szereg nieprecyzyjnych i nieostrych sformułowań co pozwala twierdzić, iż za wyrób medyczny można uznać w zasadzie każdy przedmiot zarówno materialny, jak i niematerialny ( np. program komputerowy ) , któremu wytwórca nadał wskazane w art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy przeznaczenie. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż ustawa o podatku od towarów i usług, jak i inne akty prawne, a w szczególności ustawa o wyrobach medycznych, nie zawierają definicji wyrażenia " dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej", tym samym należy przypisać temu wyrażeniu takie znaczenie, jakie posiada ono na gruncie reguł języka polskiego. Tym samym za "dopuszczony do obrotu" uznać można taki przedmiot, którego sprzedaż czy inna forma zbycia na terytorium Polski nie jest objęta zakazem i jest dozwolona. Równocześnie Podatnik przyznaje, iż przesłanki dopuszczenia wyrobu medycznego do obrotu mogą wynikać przede wszystkim z obowiązujących przepisów ustawy o wyrobach medycznych.Powołując się na przepisy art. 3 ust. 1 pkt 13 i pkt 14 ustawy o wyrobach medycznych Wnioskodawca stwierdza, iż w rozumieniu ww. ustawy "przekazanie wyrobu medycznego do używania lub dystrybucji po raz pierwszy" oraz "pierwsze udostępnienie użytkownikowi wyrobu" to nic innego niż wprowadzenie do obrotu poszczególnych egzemplarzy wyrobów medycznych.

Zdaniem Podatnika czynności polegające na sprzedaży wyrobów medycznych szpitalom i innym podmiotom można uznać za wprowadzenie do obrotu lub wprowadzenie do używania. Kwalifikacji takiej nie można zastosować tylko wówczas, gdy podatnik sprzedaje wyroby medyczne, które już zostały wprowadzone do używania lub obrotu, np. w sytuacji, gdy odkupuje je od użytkującego je szpitala celem dalszej odprzedaży.

Ponadto Podatnik wskazuje, iż zgodnie z art. 4 ustawy o wyrobach medycznych, do obrotu i używania mogą być wprowadzane wyroby medyczne spełniające wymagania określone w ustawie. Do najistotniejszych wymogów zaliczyć należy oznakowanie wyrobów znakiem CE. Znak ten umieszcza się na wyrobie medycznym po przeprowadzeniu określonych przepisami procedur oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi, o których mowa w rozdziale 4 ustawy o wyrobach medycznych.

Tym samym Wnioskodawca stwierdza, iż przesłanka dopuszczenia wyrobów medycznych do obrotu na terytorium RP spełniona będzie wówczas, gdy podmioty odpowiedzialne za wprowadzenie danego wyrobu do obrotu wykonały obowiązki określone w ustawie, to znaczy oznaczyły go zgodnie z przepisami znakiem CE. Jeżeli natomiast podatnik nie wprowadza danego wyrobu medycznego do obrotu lub używania ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług gdy dany wyrób medyczny został już wprowadzony do obrotu lub używania przez zobowiązany do tego podmiot.

Ustosunkowując się do stanowiska Podatnika wynikającego z przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zasady opodatkowania oraz stawki podatku VAT określają przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy, tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm. ).

I tak zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o ptu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów.W przypadku dostawy towarów na terytorium kraju, przy ustalaniu stawek podatku od towarów i usług, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT należy brać przede wszystkim pod uwagę klasyfikacje statystyczne PKWiU służące m.in. identyfikacji towarów podlegających temu podatkowi. Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU ), opublikowane w Dz. U. z 2004 r. nr 89, poz. 844, nakazują stosowanie do celów podatku od towarów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r.

Jednakże w niektórych przypadkach stosowanie przy dostawie towarów preferencyjnych stawek podatku VAT nie jest uzależnione od symbolu PKWiU, ale od spełnienia przez te towary określonych przepisami prawa warunków.I tak na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT 7% stawka podatku VAT znajduje zastosowanie przy dostawie wymienionych w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o ptu ( bez względu na symbol PKWiU ) wyrobów medycznych, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Jeżeli zatem podatnik dokonuje dostawy towarów będących wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych , dopuszczonymi do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej , to dostawa tych towarów zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do tej ustawy podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje, iż przepisy ustawy z dnia 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują zarówno pojęcia "wyroby medyczne " jak i pojęcia " wprowadzenie wyrobów medycznych do obrotu i do używania". Takie definicje zawiera ustawa z dnia 20.04.2004 r. o wyrobach medycznych ( Dz. U. z 2004 r. Nr 93, poz. 896 ze zm. ). Tym samym tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do udzielenia interpretacji w zakresie zakwalifikowania towarów będących przedmiotem zapytania do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Taka interpretacja wykraczałaby poza zakres interpretacji prawa podatkowego do której uprawniony jest organ podatkowy ( zgodnie z art. 15 ustawy Ordynacja podatkowa organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej ).

Tym samym aby uzyskać jednoznaczną odpowiedź czy sprzedawane przez Podatnika towary są wyrobami medycznymi, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT ( a zatem korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT ) należy zwrócić się do właściwego organu o wydanie opinii klasyfikacyjnej.Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty ( wyroby, usługi ) według reguł określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Powyższe dotyczy również wyrobów medycznych. Zgodnie bowiem z art. 15 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o wyrobach medycznych klasyfikację i kwalifikację wyrobu medycznego przeprowadza wytwórca.Jednakże w przypadku trudności w ww. zakresie zainteresowany podmiot może zwrócić się do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika we wniosku z dnia 26.10.2005 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 04.11.2005 r. ) i stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania, a traci ważność w przypadku jej zmiany albo uchylenia przez organ odwoławczy lub z dniem zmiany przepisów w tym zakresie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj