Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-485/06/SAPI
z 17 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-485/06/SAPI
Data
2006.10.17



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dostawa towarów
sprzedaż wyrobów medycznych
stawki podatku


Pytanie podatnika
Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy prawidłowej wysokości stawki podatku od towarów i usług, która powinna zostać zastosowana do sprzedaży cytometru przepływowego wraz z oprzyrządowaniem w postaci komputera, monitora i drukarki.


P O S T A N O W I E N I E

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 2 sierpnia 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 3 sierpnia 2006 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności zajmuje się dystrybucją na rynku polskim m.in. wyrobów medycznych, umożliwiających analizę komórek oraz wyznaczanie objętości poszczególnych komórek w materiale biologicznym (cytometrów przepływowych). Wyroby wykorzystywane są we współpracy z oprzyrządowaniem w postaci komputera, monitora i drukarki. Oprzyrządowanie stanowi wg Spółki integralną część zestawu, gdyż bez niego niemożliwe jest właściwe wykorzystanie wyrobu medycznego.

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy prawidłowej wysokości stawki podatku od towarów i usług, która powinna zostać zastosowana do sprzedaży cytometru przepływowego wraz z oprzyrządowaniem w postaci komputera, monitora i drukarki.

Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż powinna być objęta stawką VAT w wysokości 7%. Spółka powołuje się przy tym na poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% zawiera załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zapis poz. 106 brzmi: „Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika”.

Definicję pojęcia „wyrób medyczny” zawiera art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 93, poz. 896 z późn. zm.), który stanowi, że przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badani
  • który nie osiąga swojego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, który brzmi: „Ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro”.

Przez „wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia” należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, rozporządzeń wykonawczych do niej, jak i przepisy ustawy o wyrobach medycznych nie zawierają definicji słowa „przeznaczone”. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN pojęcie „przeznaczenie” oznacza: <>, zaś pojęcie „przeznaczyć” oznacza <>. Biorąc pod uwagę powyższe definicje można uznać, iż oprzyrządowanie sprzedawane przez Spółkę wraz z cytometrem przepływowym jest przeznaczone do stosowania z tym cytometrem przepływowym i umożliwia używanie go zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez jego wytwórcę.

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami należy uznać, iż wymienione we wniosku oprzyrządowanie stanowi wyposażenie wyrobu medycznego, w związku z czym przedmiotowa sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7% - o ile spełnione są warunki wymienione w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług tj. są one dopuszczone do obrotu na terenie RP oraz nie są wymienione w pozostałych pozycjach załącznika. Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku warunki te są spełnione.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu. Zażalenie należy wnieść w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno być opatrzone znakami opłaty skarbowej (podanie 5 zł, każdy załącznik 0,5 zł).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj