Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-603/08/DK
z 15 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-603/08/DK
Data
2009.01.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
fundusz
podatek dochodowy od osób prawnych
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
przychód
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wydatki na zakup przedstawionych towarów i usług mogą być zaliczone przez Spółdzielnię do kosztów uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych – uzupełnionym pismami z dnia 3 grudnia 2008 r. oraz 8 grudnia 2008 r. – w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacją Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2008 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie – uzupełniony pismami z dnia 3 grudnia 2008 r. oraz 8 grudnia 2008 r. – w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacją Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia została wpisana do KRS dnia 15 stycznia 2007 roku – pod numerem (...). Pierwszą fakturę sprzedaży wystawiono dnia 15 października 2007 r. Spółdzielnia otrzymała środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach programu EQUAL – umowę zawarto w dniu 1 lutego 2007 r. z Fundacją – w kwocie 394880 zł na realizację zadań określonych projektem (kserokopia umowy w załączeniu). Środki pieniężne przekazane zostały w trzech transzach na wyodrębniony rachunek bankowy. Okres obowiązywania umowy upłynął dnia 31 marca 2008 r. i z tym dniem rozliczono wydatki kwalifikowane.

Spółdzielnia utworzyła pracownie: krawiecką, produkcji zabawek, pamiątkarską i zielonych stanowisk.

Jako podatnik VAT Spółdzielnia zarejestrowała się w Urzędzie Skarbowym w dniu 27 września 2007 r. – data złożenia „VAT - R”. Od miesiąca października 2007 r. Spółdzielnia odliczała podatek VAT od zakupów przeznaczonych do realizacji projektu – pierwsza deklaracja „VAT-7” została złożona za m-c październik 2007 r.

Za okres od stycznia 2007 r. do września 2007 r. Spółdzielnia dokonywała zakupów środków trwałych przeznaczonych do prowadzenia działalności. Od tych wydatków nie odliczyła podatku VAT

Wydatki inwestycyjne były finansowane ze środków pomocy zagranicznej EQUAL i do rozliczenia dotacji przyjęto wydatki w wartości brutto do dnia 30 września 2007 r. i w wartości netto od dnia 1 października 2007 r.


W związku z powyższym, zadano następujące pytania.


  1. Czy wydatki na zakup przedstawionych towarów i usług mogą być zaliczone przez Spółdzielnię do kosztów uzyskania przychodów...
  2. Czy Spółdzielnia może odliczyć w ramach „VAT-7” za miesiąc październik podatek VAT naliczony przy zakupach sprzed dnia rejestracji VAT, składając korektę deklaracji „VAT-7” za miesiąc październik 2007 r....


Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, tj. stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze, w zakresie pytania drugiego dotyczącego podatku od towarów i usług wniosek został rozpatrzony odrębnym pismem.


W ocenie Spółdzielni, wydatki poniesione na realizację zadań statutowych finansowane dotacją, są kosztem uzyskania przychodu, ponieważ wartość dotacji została odniesiona w „pozostałe przychody”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są m.in.:


  • dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (pkt 23 ww. przepisu),
  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (pkt 47 ww. przepisu).


Punkt 47 ust. 1 art. 17 ww. ustawy został dodany ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217 poz. 1589 ze zm.) i na podstawie art. 11 tej ustawy przepis ten wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2007 r.

Warunkiem zastosowania ww. przepisów jest zatem to aby określone środki (dotacje) Wnioskodawca otrzymał z określonego źródła. Wobec powyższego istotne jest określenie źródła, z którego podmiot otrzymuje dotację, tj. z budżetu państwa, rządu państwa obcego itp.

Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004-2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) jest jednym z czterech instrumentów finansowych w ramach polityki strukturalnej Unii Europejskiej służących do finansowania działań mających na celu zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju społeczno-ekonomicznego poszczególnych regionów. Ze środków EFS realizowana jest Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL.

Program operacyjny Equal dla Polski 2004-2006 jest programem, o którym stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju i który zgodnie z art. 17 ust. 5 tej ustawy został przyjęty w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego – Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 ze zm.). Uzupełnienie tego programu zostało przyjęte w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia programu operacyjnego – Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172 ze zm.).

Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, w tym programu EQUAL 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Zgodnie bowiem z art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w cytowanej powyżej ustawie o Narodowym Planie Rozwoju, środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej – także akty wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej mogą otrzymywać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa. Zwrot pożyczki na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W praktyce schemat przepływu środków pieniężnych od funduszu strukturalnego do konkretnego beneficjenta wygląda następująco: Instytucja Zarządzająca otrzymuje pożyczkę z budżetu państwa na realizację określonego programu. Pożyczkę tę przekazuje beneficjentom realizującym projekt. Następnie po przedstawieniu zweryfikowanych wydatków kwalifikowanych Komisji Europejskiej dokonywany jest zwrot poniesionych wydatków w formie ich refundacji do budżetu państwa. W konsekwencji przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.

A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Środki zaś z Europejskiego Funduszu Społecznego, czy innego funduszu strukturalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu. Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Źródłem finansowania wydatków są krajowe środki publiczne, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków. Środki te zatem pochodzą z budżetu państwa w całości i jako takie nie mogą być uznane za dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 29 grudnia 2006 r., co z kolei warunkuje zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji stwierdzić należy, że przedmiotowe środki w całości nie podlegają zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym należy uznać, że dofinansowanie otrzymane przez Spółdzielnię nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, tym samym stanowi dla niej przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj