Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1877/08-2/AK
z 23 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1877/08-2/AK
Data
2008.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
likwidacja działalności
zaprzestanie działalności
zwrot bezpośredni
zwrot różnicy podatku


Istota interpretacji
W przypadku likwidacji działalności gospodarczej, gdy Wnioskodawczyni w deklaracji VAT-7 nie wykazała podatku należnego, gdyż nie wykonała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie miała prawa do zwrotu bezpośredniego kwoty podatku naliczonego, o czym stanowi art. 86 ust. 19 cyt. ustawy.



Wniosek ORD-IN 402 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani …, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008r. (data wpływu 1 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, pomimo braku wykazania czynności opodatkowanej podatkiem należnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, pomimo braku wykazania czynności opodatkowanej podatkiem należnym. Wniosek ten wpłynął do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w dniu 11 września 2008r. i pismem z dnia 26 września 2008r. został przekazany do tut. Organu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu ….05.2008r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o wykreślenie wpisu działalności gospodarczej. W deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc maj 2008, Podatniczka wystąpiła o zwrot kwoty nadwyżki podatku VAT w wysokości xxx zł (słownie: xxx złotych). Ze względu na zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej, na wezwanie Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście Wnioskodawczyni dokonała korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2008 roku. Według stanowiska Urzędu Skarbowego zwrot podatku nie przysługuje. W świetle art. 86 ust. 19 Ustawy o VAT, który brzmi „jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10,11,12,16 lub 18 podatnik nie wykazał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego przenosi się na następny okres rozliczeniowy”

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku likwidacji działalności gospodarczej przysługuje zwrot nadwyżki podatku naliczonego, pomimo braku wykazania czynności opodatkowanej podatkiem należnym...

Zdaniem Wnioskodawczyni, likwidując działalność gospodarczą przysługuje jej zwrot podatku VAT, pomimo że w okresie rozliczeniowym nie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W sytuacji likwidacji działalności gospodarczej przeniesienie podatku naliczonego na następny okres rozliczeniowy, ma charakter techniczny i zamyka drogę do żądania zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, wskazuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
  4. z uwzględnieniem rabatów kreślonych w art. 29 ust. 4.

Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, albo za następny okres rozliczeniowy, na co wskazują przepisu art. 86 ust. 10 i ust. 11 cyt. ustawy.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż w sytuacji, gdy u podatnika występuje nadwyżka kwoty podatku naliczonego nad podatkiem należnym uprawnienia podmiotu: do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu bezpośredniego tej różnicy, mają charakter równorzędny i od podatnika zależy, z którego uprawnienia skorzysta.

Ponadto ust. 2 art. 87 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., stanowi, iż z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty. Na podstawie zaś art. 87 ust. 3 cyt. ustawy, obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r., różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

Przywołać ponadto należy treść art. 86 ust. 19 cyt. ustawy, obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r., zgodnie z którym jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik w okresie rozliczeniowym, tj. w okresie wskazanym w art. 86 ust. 10, ust. 11, ust. 12 i ust. 18 nie wykonał czynności opodatkowanych, jest zobligowany kwotę podatku naliczonego za ten okres przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Przepisy regulujące obowiązki i uprawnienia podatników w związku z likwidacją przez nich działalności gospodarczej, zawarte zostały w Rozdziale 4 cyt. ustawy, określającym ‘opodatkowanie przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną’. Zgodnie z art. 14 ust. 9 cyt. ustawy, obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., w przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, o którym mowa w ust. 6, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku. Przepisy art. 87 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 14 ust. 9, z tytułu opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14 dnia, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię wynika, iż w dniu … maja 2008r. złożyła wniosek o wykreślenie wpisu działalności gospodarczej. W deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2008r. Podatniczka wystąpiła o zwrot kwoty nadwyżki podatku naliczonego w wysokości xxx zł. Właściwy Urząd Skarbowy wezwał Wnioskodawczynię do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za maj 2008r., gdyż zwrot ten nie przysługiwał, zgodnie z art. 86 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi prawo zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, pomimo braku wykazania czynności opodatkowanych podatkiem należnym.

Zatem jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatniczkę, w okresie rozliczeniowym, w którym dokonała likwidacji działalności nie wykonała ani czynności, o których mowa w art. 5 cyt. ustawy ani też czynności określonych w art. 14, które wiązałyby się z naliczeniem podatku należnego.

Należy ponadto wskazać, iż przepisy art. 14 cyt. ustawy, przewidują wyłącznie sytuacje, w których podatnik sporządzi spis z natury w związku z likwidacją działalności gospodarczej, a w wyniku sporządzenia tego spisu zostanie wyliczony podatek należny. Tylko wówczas nadwyżka podatku należnego nad podatkiem naliczonym będzie podlegała zwrotowi na konto podatnika, na zasadach określonych w art. 87 ust. 2 cyt. ustawy.

Ponadto zauważyć należy, iż ustawodawca w przepisach art. 14 cyt. ustawy, nie zawarł żadnych przepisów szczególnych, stanowiących wyjątek od ogólnych zasad, które dawałyby możliwość dokonania zwrotu bezpośredniego podatnikom, którzy nie wykonali czynności opodatkowanych w okresie rozliczeniowym, w którym zaprzestają wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu i dokonują likwidacji działalności gospodarczej.

Biorąc zatem pod uwagę przepisy art. 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., a więc w okresie kiedy Wnioskodawczyni dokonała likwidacji działalności gospodarczej i wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w przedstawionym stanie faktycznym), stwierdzić należy, iż w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, gdy Wnioskodawczyni w deklaracji VAT-7 nie wykazała podatku należnego, gdyż nie wykonała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie miała prawa do zwrotu bezpośredniego kwoty podatku naliczonego, o czym stanowi art. 86 ust. 19 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj