Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-911/08/AW
z 15 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-911/08/AW
Data
2009.01.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
pośrednictwo
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
Miejsce świadczenia i opodatkowania usług pośrednictwa komercyjnego wykonywanych na rzecz spółki niemieckiej oraz stawka podatku obowiązująca dla tych usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2008 r. (data wpływu 15 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług pośrednictwa komercyjnego oraz obowiązującej dla nich stawki podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług pośrednictwa komercyjnego oraz obowiązującej dla nich stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w przekazywaniu informacji pomiędzy niemiecką spółką farmaceutyczną „U” a lekarzami, aptekami i hurtowniami. Spotykając się kierownictwem i pracownikami hurtowni, odpowiedzialnymi za informację, powoduje Pani ułatwienia dla firmy niemieckiej w dystrybucji produktów. Odwiedzając lekarzy w wybranych województwach, przekazuje Pani informacje o preparatach, opisując ich skład, działanie oraz zastosowanie z uwzględnieniem interakcji i działań niepożądanych. W ten sposób stymuluje Pani sprzedaż preparatów ww. firmy i za to otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie.

W piśmie z dnia 23 grudnia 2008 r. pełnomocnik wyjaśnił, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 „Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych”. Czynności w ramach usług pośrednictwa komercyjnego są wykonywane na rzecz niemieckiej firmy farmaceutycznej, ale w imieniu własnym Wnioskodawcy i nie mają bezpośredniego związku z dokonywanymi przez tę firmę dostawami towarów z terytorium Niemiec do Polski. Jak podkreśla pełnomocnik, Wnioskodawca nie pośredniczy, ani nie uczestniczy w żaden inny sposób, w dostawach tych towarów. Nabywca usług ma siedzibę w Niemczech, nie posiada przy tym stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, ani też nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług. Jest on zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec i posługuje się numerem identyfikacyjnym nadanym w tym państwie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podatek od towarów i usług w wysokości 22% należy, jak do tej pory, odprowadzać w Polsce...


Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca nadmienił, iż zgodnie z ogólną regułą zwartą w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do świadczonych przez niego usług, z uwagi na ich klasyfikację wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 74.9Z pozostała działalność profesjonalna naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana), nie mają zastosowania wyjątki wymienione w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy. Zatem miejscem świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa komercyjnego jest terytorium Polski. Natomiast w piśmie z dnia 23 grudnia 2008 r. wskazano, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej nie przewidują stosowania, w odniesieniu do tych usług, zwolnienia od podatku lub obniżonej stawki podatku. Wobec powyższego zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 22%, określona w art. 41 ust. 1 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, w brzmieniu tego przepisu obowiązującym od 1 grudnia 2008 r., nadanym ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie dodanego nowelizacją ust. 4 ww. artykułu, przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeśli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca ich świadczenia. Od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce opodatkowania wykonanej usługi.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.


Natomiast ust. 3 powołanego wyżej artykułu stanowi, iż w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:


  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę


  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.


Ww. regulacja ma zastosowanie m. in. do usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy, tj. usług agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10.

Zgodnie z zapisem art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl ust. 6 ww. przepisu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, przy czym zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w przepisie 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z jego brzmienia nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy, i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy towaru w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) dostawcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np.: samorzutnie, bez uzgodnienia z dostawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do zrealizowania dostaw. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg, „działania w imieniu osób trzecich” (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, świadcząc usługi pośrednictwa na rzecz niemieckiej spółki farmaceutycznej, powoduje Pani ułatwienia w dystrybucji produktów oraz stymuluje sprzedaż preparatów tej firmy, za co otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie. Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 „Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych”. Wykonywane przez Panią usługi nie mają jednak bezpośredniego związku z dostawami towarów firmy niemieckiej do Polski. Podkreśliła Pani, że nie jest uprawniona do podejmowania żadnych czynności w imieniu usługobiorcy, nie pośredniczy, ani nie uczestniczy w żaden inny sposób w dostawach towarów tej firmy z Niemiec do Polski. Świadcząc przedmiotowe usługi nie działa Pani w imieniu firmy niemieckiej, lecz w imieniu własnym w ramach wykonywanej samodzielnej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że dla określenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług nie stosuje się powołanego wyżej art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te podlegać będą regulacjom przepisu art. 27 ust. 1 tej ustawy, w świetle którego miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce stałego zamieszkania (uwzględniając fakt, iż Wnioskodawca jest osoba fizyczną), czyli w niniejszej sprawie będzie to terytorium Polski. Tym samym stanowisko Pani w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ponadto słusznie Pani wskazała, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej nie przewidują stosowania w odniesieniu do tych usług zwolnienia od podatku lub obniżonej stawki podatku. A zatem stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa komercyjnego stanowią czynności podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wg stawki podstawowej w wysokości 22% - na podstawie powołanego wyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj