Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-20/09/RS
z 27 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-20/09/RS
Data
2009.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy
utrata
utrata
warunki zwolnienia
warunki zwolnienia
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy może Pan od dnia 1 stycznia 2009 r. ponownie skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 831 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) oraz z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismami z dnia 10 i 27 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych.


W przedmiotowym wniosku, oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Do końca 2007 r. posiadał Pan status rolnika ryczałtowego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, prowadząc działy specjalne produkcji rolnej. Oprócz tej nie prowadził Pan żadnej innej działalności gospodarczej. Zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 21 sierpnia 2008 r.), którego treść powołano, zobowiązany był Pan do przejścia od dnia 1 stycznia 2008 r. z ryczałtowanej formy opodatkowania na księgi rachunkowe. W wyniku tego, na mocy art. 2 pkt 19 ustawy podatku od towarów i usług, utracił status rolnika ryczałtowego i przysługujące zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. W zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, w poz. 29, wpisano datę 1 styczeń 2008 r. wraz z treścią „Podatnik zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19”, natomiast w poz. 28 nie został zaznaczony żaden kwadrat. Od dnia 1 stycznia 2008 r. stał się Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem nie nastąpiła rezygnacja ze zwolnienia, tylko jego utrata. Z dniem 22 sierpnia 2008 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości (Dz. U. nr 144, poz. 900), z której wynikał, że niektóre firmy mogą do końca miesiąca sierpnia zamknąć księgi rachunkowe, a od dnia 1 września założyć księgę przychodów i rozchodów. Dotyczyło to podmiotów, których ubiegłoroczne przychody nie przekroczyły 1 mln 200 tys. euro tj. 4.533.000 zł. Nowelizacja wprowadziła więc możliwość przejścia w trakcie roku na księgę podatkową lub zryczałtowaną formę opodatkowania. Firmy, które na dzień 1 stycznia 2008 r. były zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w związku z podniesieniem limitu przychodów zostały zwolnione z ich prowadzenia, mogły w 2008 r. zamknąć księgi rachunkowe na ostatni dzień miesiąca, w którym weszła w życie nowelizacja i od następnego miesiąca powrócić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ryczałtu. Wnioskodawca w momencie wejścia w życie nowelizacji ustawy o rachunkowości, jak i za cały 2008 r. osiągnął przychody netto w wysokości nie przekraczającej 1.200.000 euro, natomiast wartość sprzedaży opodatkowanej netto (bez podatku) za 2008 r. przekroczyła 50.000 zł. Ze względu na to, że zmiana ewidencji w trakcie roku komplikuje zasady obliczenia dochodu, dopiero od dnia 1 stycznia 2009 r. wybrał w podatku dochodowym rozliczenie w formie ryczałtu ewidencjonowanego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym może Pan od dnia 1 stycznia 2009 r. ponownie skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, skoro ustawodawca umożliwił podatnikowi rezygnację z prowadzenia pełnej księgowości i powrót do dotychczasowej formy opodatkowania, może on, od dnia 1 stycznia 2009 r., po zamknięciu ksiąg rachunkowych i zadeklarowaniu ryczałtowej formy opodatkowania, ponownie uzyskać status rolnika ryczałtowego w świetle ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3. Art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie do przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż rolniczą. Wnioskodawca po powołaniu treści art. 113 ust. 3 wskazał, że w opisanej sytuacji znajduje zastosowanie ust. 3 powołanego artykułu. Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym miał prawo powrócić od dnia 1 stycznia 2009 r. do opodatkowania ryczałtowego i skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3, jak i ulg przewidzianych w rozdziale 2 ustawy - szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych (art. 117).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. nr 76 poz. 694 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym do dnia 21 sierpnia 2008 r. - przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800.000 euro. W związku z nowelizacją ww. przepisu z dniem 22 sierpnia 2008 r. limit przychodów netto, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy, został podwyższony do 1.200.000 euro.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. Nr 144 poz. 900), osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które na dzień 1 stycznia 2008 r. były obowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w związku z podwyższeniem limitu przychodów, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie są obowiązane do ich prowadzenia, mogą dokonać w 2008 r. zamknięcia ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca, w którym weszła w życie ww. ustawa.

W oparciu o art. 3 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które na dzień 1 stycznia 2008 r. były obowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w związku z podwyższeniem limitu przychodów, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 10 lipca 2008 r., nie są obowiązane do ich prowadzenia, i które zamknęły księgi rachunkowe na podstawie art. 2 niniejszej ustawy, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszła w życie ww. ustawa, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 24a ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, przez rolnika ryczałtowego należy rozumieć rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W ust. 2 ww. artykułu wskazano, że do wartości sprzedaży, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle ust. 3 tegoż artykułu, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca do końca 2007 r. był rolnikiem ryczałtowym. Z uwagi na wysokość przychodów netto od dnia 1 stycznia 2008 r. zobowiązany był – na mocy ustawy o rachunkowości - do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W związku z powyższym dokonał rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług, stając się czynnym podatnikiem tego podatku.

Z dniem 22 sierpnia 2008 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości, w wyniku której podwyższono limit przychodów netto z 800.000 euro do 1.200.000 euro, po przekroczeniu, którego podatnicy zobowiązani są do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wskazano, że w momencie wejścia w życie tej nowelizacji, jak i za cały 2008 r. wartość przychodów netto osiągnięta przez Wnioskodawcę była mniejsza niż 1.200.000 euro, a wartość sprzedaży opodatkowanej netto (bez podatku) za ww. okres przekraczała 50.000 zł. Od dnia 1 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wybrał w podatku dochodowym opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego i tym samym zrezygnował z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że istotnym elementem dla uznania rolnika za rolnika ryczałtowego jest brak obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, należy stwierdzić, że z momentem, z którym powstał obowiązek - na podstawie ustawy o rachunkowości - prowadzenia ksiąg rachunkowych, przestał Pan być rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem od tej chwili nie miały zastosowania normy prawne w zakresie rolników ryczałtowych zawarte w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym podlegał Pan szczególnym procedurom dotyczącym drobnych przedsiębiorców tj. regulacjom zawartym w art. 113 powołanej ustawy. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, był Pan podmiotowo zwolniony do momentu, w którym wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczyła 50.000 zł. Jednak zarejestrował się Pan z dniem 1 stycznia 2008 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług rezygnując z przysługującego na podstawie ww. przepisu zwolnienia. W związku z tym, iż w tym momencie nie posiadał Pan już statusu rolnika ryczałtowego zastosowanie w przedmiotowej sprawie nie miał ust. 3 powołanego artykułu.

Pomimo, że od dnia 1 stycznia 2009 r. na mocy art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, nie prowadzi Pan ksiąg rachunkowych to nadal, w związku z dokonaną rejestracją, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W przypadku chęci ponownego skorzystania ze zwolnienia będą miały zastosowanie postanowienia zawarte w art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uregulowania tego wynika, że prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym zrezygnowano ze zwolnienia. Biorąc pod uwagę zapis art. 113 ust. 11 w powiązaniu z ust. 1, ponowne skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe, tylko gdy wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekracza w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł.

Od dnia 1 stycznia 2008 r. stał się Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług poprzez dokonanie rejestracji. Zatem był to rok, w którym - jak wskazano wyżej - dokonano rezygnacji ze zwolnienia, z uwagi na utratę statusu rolnika ryczałtowego. Wobec powyższego możliwość ewentualnego skorzystania ze zwolnienia może nastąpić, zgodnie z zapisem art. 113 ust. 11 ustawy, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca 2008 r. Wobec powyższego ze zwolnienia wynikającego z ust. 1 powołanego artykułu, będzie mógł Pan skorzystać z dniem 1 stycznia 2010 r., pod warunkiem, że w 2009 r. wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekroczy kwoty 50.000 zł.

Reasumując należy stwierdzić, że w świetle powołanych wyżej regulacji nie może Pan ponownie skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2009 r.

Jednocześnie wskazuje się, że tym samym nie będzie mógł Pan korzystać z szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych przewidzianych w art. 115-118 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj